Irreducibelt element af grad 25 over GF(2)
Fra : Michael Thornvig Mik~

Dato : 23-07-03 12:39

Jeg skal bruge et irreducibelt element over GF(2) af grad 25, til at
genere et legeme med 2^25 elementer. Jeg har ikke adgang til
Mathematical eller lignende. Er der nogen "derude", som har et "på
lager"?

--
Michael Thornvig Mikkelsen
Email: mik@daimi.au.dk

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 23-07-03 16:26

Michael Thornvig Mikkelsen <mik@daimi.au.dk> writes:

> [...]
> genere et legeme med 2^25 elementer. Jeg har ikke adgang til
> Mathematical eller lignende. Er der nogen "derude", som har et "på

Ikke på lager, men Mathematica siger x^25 + x^22 + 1; ved en
google-søgning fandt jeg ikke umiddelbart brugbare tabeller.

Mvh Rasmus

Fra : Michael Thornvig Mik~

Dato : 25-07-03 09:16

Rasmus Villemoes wrote:

> Ikke på lager, men Mathematica siger x^25 + x^22 + 1; ved en
> google-søgning fandt jeg ikke umiddelbart brugbare tabeller.

Jeg har selv fundet en fremragende tabel i chapter 4 p 158-159 i
nedenstående "online bog"

http://www.cacr.math.uwaterloo.ca/hac/

meeen, det viser sig at jeg skal bruge et meget større legeme, end jeg
først antog. Jeg skal bruge et irreducibelt polynomium over GF(2) af grad
mindst 2^25, og det kan jeg ikke finde i ovenstående tabel. Desuden er
det ønskværdigt at de led som ikke har højest grad, har grad mindre end
32 (og der skal selvfølgelig være så få led som muligt).

Jeg ved ikke om Mathematica kan klare så store legemer?

Homepage: www.daimi.au.dk/~mik/

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 25-07-03 14:26

> [...]

> 32 (og der skal selvfølgelig være så få led som muligt).
>
> Jeg ved ikke om Mathematica kan klare så store legemer?

Hmm, ja, der må siges at være forskel på 25 og 2^25. Min
google-søgning ledte mig frem til siden

http://web.comlab.ox.ac.uk/oucl/work/richard.brent/trinom.html

som ikke helt opfylder dine krav. For det første er graden 'kun'
omkring 2^22 for det størst nævnte, og graden af det midterste led er
for de nævnte af størrelsesorden ~½·r; til gengæld er det så kun 3 led
i alle polynomierne. Grunden er nok, at polyomierne på siden er mere
end bare irreducible. Sidst i Examples-afsnittet står der

* From the known primitive trinomials of degree 6972593 (Bibury
and its reciprocal), we can deduce infinite families of
irreducible trinomials whose degrees are multiples of 2^6972593
- 1 .

men der står ikke hvordan man kan finde dem. Til gengæld er der et
link til programmet 'irred', som tilsyneladende kan lige præcis det du
har brug for. Ifølge Mathematica er det mindste primtal > 2^25
33554467, så det er nok den værdi for r du skal bruge. Jeg ved ikke om
programmet tager urimeligt lang tid for en så stor værdi, men det er
da værd at prøve.

Mvh Rasmus

Fra : Michael Thornvig Mik~

Dato : 25-07-03 15:40

Rasmus Villemoes wrote:

> [...]
> 33554467, så det er nok den værdi for r du skal bruge. Jeg ved ikke om
> programmet tager urimeligt lang tid for en så stor værdi, men det er

Meget interessant side og program...

Jeg tror desværre ikke programmet vil være til megen hjælp. Der er et generelt
resultat som siger at ca 1/r brøkdel af alle polynomier af grad r er
irreducible. I mit tilfælde altså kun 1/2^25. På siden tales om
verifikationstider for irreducibilitet på mindst 4 timer for så høje grader,
så det...

Jeg har fundet et interessant resultat af Lidl-Niederreiter som siger:

x^2n + x^n + 1 er irreducibelt over GF(2) hviss n = 3^k, for k et
ikke-negativt heltal

polynomiet har desværre også den skavank at leddet af næsthøjest grad er højt.

Jeg tror desværre jeg må nøjes med et lidt mindre legeme