bygning af internetbutik
Fra : Claus Larsen

Dato : 23-07-03 12:24

Hvad skal man bruge for at bygge en internetbutik?

Jeg tænker på " indkøbskurv " og betalingssystemet. Jeg går ud fra at
det køres fra ens egen server på typisk en apache?

Er der noget med at man skal betale en afgift eller sådan noget for at
køre det?

Hilsen Claus

Fra : Socketd

Dato : 23-07-03 12:35

On Wed, 23 Jul 2003 13:23:36 +0200
Claus Larsen <komplet@linuxwaves.com> wrote:

> [...]
> det køres fra ens egen server på typisk en apache?
>
> Er der noget med at man skal betale en afgift eller sådan noget for at

Tror ikke det er et unix spørgsmål?

mvh
socketd

Fra : Claus Larsen

Dato : 23-07-03 13:55

Socketd skrev:

> Tror ikke det er et unix spørgsmål?

Hvorfor ikke?

Man laver jo også den slags på unixsystemer. Jeg tror faktisk ikke jeg
turde lave en internetbutik på et windowssystem.

Hilsen Claus

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-07-03 12:32

Preben <64bit@mailme.dk> writes:

> Jeg ville dog ikke tro det var en hverken Java eller VB programmør som
> har skrevet "Ewww C++, sproget fra helvede", men nok nærmere en god
> garvet C-programmør som er træt af C++...

ML, Haskell, Objective-C, Scheme, Ruby, Smalltalk, Perl... Der er
mange typer programmøre der kunne komme med den slags udtalelser.

> Det kunne jo tænkes..

Nu kender jeg Jesper, så jeg ved hvad jeg skal tænke.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Preben

Dato : 24-07-03 12:41

> Nu kender jeg Jesper, så jeg ved hvad jeg skal tænke.

Ok, så stoler jeg på hvad du siger *gg*

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-07-03 14:17

Poul-Erik Andreasen <poulerik@pea.dk> writes:

> Du glemte Ada-programmører

Nej.

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-07-03 15:05

> Alle disse sprog.. Hvor stammer de fra? Jeg kender kun Perl og har
> hørt om Smalltalk, men kender intet til det...

Der er langt flere. Jeg sad engang med en to, tre andre og i løbet af
en times tid fik vi skrevet omkring 50 forskellige sprog op hvorfra vi
havde programmeret i omkring 35 af dem.

> Hvor stammer de fra og hvad er deres stærke/svage sider?

Scheme er en LISP-dialekt. Det er et funktionelt sprog, hvilket vil
sige at man normalt ikke arbejder med variable og tilstande. Man
bruger derfor heller ikke løkker (iteration) med rekursion:

Fakultetsfunktionen beregnet iterativt:

function fak(n)
res = 0
for i = 1 to n do
res = res * i
done
return res

Fakultetsfunktionen beregnet rekursivt (men ikke i scheme-syntaks):

function fak(n)
if n = 1 then
res = 1
else
res = n * fak(n-1)
end
return res

Scheme er utypet og har en syntaks man kun kan være glad for hvis man
skal parse kode eller frit vil veksle mellem data og
programkode. Desuden bruger man meget højerordens funktioner. Det vil
sige funktioner der tager andre funktioner som et af argumenterne. For
eksempel kan en sorteringsfunktion tage en sammenligningsfunktion som
argument så samme sorteringsfunktion kan sorterer numering, leksikalt,
stigende og falndende.

ML og Haskell er også funktionelle sprog men er har et stærkt
typesystem. Typesystemet er polymorfisk, det vil sige at en funktion
både kan arbejde på lister af heltal og lister af
tekststrenge. (Templates i C++ kan noget lignende med er langt mere
primitive). Typer bliver automatisk udledt af sproget.

De har begge en mere kendt syntaks.

Ruby er et scriptingsprog der på mange måder ligner Perl. Det er dog
rent objekt orienteret og generelt meget pænere.

Objective-C er en anden objekt orienteret udvidelse af C. Hele dens
objektsystem er baseret på Smalltalk og derfor på mange måder
anderledes edn C++. Desuden har de vidst ikke samme ide om at sproget
skal være 'multi-paradigme' og derfor et renere sprog.

Ovenstående indenholder nok en god del af min holdning og mine
fordomme.

Opfølgning bør ske i dk.edb.programmering.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Socketd

Dato : 23-07-03 14:31

On Wed, 23 Jul 2003 14:55:03 +0200

> Hvorfor ikke?
>
> Man laver jo også den slags på unixsystemer. Jeg tror faktisk ikke jeg
>
> turde lave en internetbutik på et windowssystem.

Man laver mange ting på unix systemer. Jeg programmere i C++ på unix,
men derfor hører min c++ spørgsmål ikke til herinde.

Du spørg om hvad man skal bruge for at lave en Internetbutik. Det har
intet med unix at gøre, at du så har tænkt dig at kører det på en unix
server er noget helt andet. Du burde spørge:
dk.edb.programmring   "Hvordan laver jeg en indkøbskurv"
dk.videnskab.jura   "Skal jeg betale afgift?"
dk.edb.internet      "Hvordan opsættes/laves et betalingssystem"

Når du engang er kommet så langt at du skal have det op at køre og du
har problemer med dette, eller bare vil have nogle apache/unix råd, så
kan du spørge herinde.

mvh
socketd

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 23-07-03 15:08

On Wed, 23 Jul 2003 15:30:52 +0200, Socketd <db@NO_SPAM_traceroute.dk> wrote:
> Man laver mange ting på unix systemer. Jeg programmere i C++ på unix,
> men derfor hører min c++ spørgsmål ikke til herinde.

Ewwwww, C++. Sproget fra helvede...

> [...]
> server er noget helt andet. Du burde spørge:
> dk.edb.programmring   "Hvordan laver jeg en indkøbskurv"

Det er nok bedre at spørge i en af serverside grupperne. Det være sagt,
så er det indledende spørgsmål så vagt at jeg ikke er sikker på om det
var det der mentes. Det var vist mere et forsøg på at lave en probe og
se om der var andre der havde et sådant system på Apache-servere.
Motivationen kunne være at indhente gode råd.

--
Jesper

Fra : Claus Larsen

Dato : 23-07-03 18:31

Jesper Louis Andersen skrev:

Det var vist mere et forsøg på at lave en probe og
> se om der var andre der havde et sådant system på Apache-servere.
> Motivationen kunne være at indhente gode råd.

Det er korrekt. Det er et helt nyt projekt jeg skal igang med og jeg har
ikke rigtigt kunne finde noget " howto" om emnet.

Hilsen Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-03 11:08

Den Wed, 23 Jul 2003 14:08:07 +0000 (UTC) skrev Jesper Louis Andersen:

>Ewwwww, C++. Sproget fra helvede...

Ewwww, en VB-programmør?

Mvh
Kent
--
.~. .~.
/V\ From Palm Pilot to S/390 /V\

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 24-07-03 09:32

Den Wed, 23 Jul 2003 15:30:52 +0200. skrev Socketd:

> Når du engang er kommet så langt at du skal have det op at køre og du
> har problemer med dette, eller bare vil have nogle apache/unix råd, så
> kan du spørge herinde.

Når vi har en gruppe [1] specifikt til apache, må spørgsmål om denne
server nok hellere stilles derinde.

[1] news:dk.edb.internet.software.apache

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Ole

Dato : 23-07-03 22:39

Se www.compiere.org , der er alt hvad du behøver !

Fra : Socketd

Dato : 24-07-03 11:28

On Thu, 24 Jul 2003 10:07:31 +0000 (UTC)
leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote:

> Ewwww, en VB-programmør?

Hehe, jeg tænkte "Ewwww, en Java-programmør"

mvh
socketd

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-03 11:27

Den Thu, 24 Jul 2003 12:28:18 +0200 skrev Socketd:

>Hehe, jeg tænkte "Ewwww, en Java-programmør"

Hvad er forskellen?

Jeg har før diskuteret med Java-folk om Java's tåbeligheder, uden at
en eneste af dem har opdaget at jeg intet ved om Java, men baserer det
på min viden om VB.

VB7 og Java har kun nøgleordene til forskel sprogmæssigt (hvilke klasser
der er til rådighed er ikke helt det samme, Java har java.*, hvor VB
har microsoft.* og windows.*).

Mvh
Kent
--
"Handlingen blev afbrudt pga. computerens begrænsede effekt"
- Windows NT på en Pentium III 550 MHz

Fra : Preben

Dato : 24-07-03 12:27

> [...]
>
> VB7 og Java har kun nøgleordene til forskel sprogmæssigt (hvilke klasser
> der er til rådighed er ikke helt det samme, Java har java.*, hvor VB

Hehe.. Den var sq alligevel god. Jeg har kun programmeret Java og aldrig
VB. Men det er rigtigt.. Der er rigtig mange dårlige ting ved Java, men
en af de gode ting er tanken bag sproget, hvilket jo byder på en rigtig
lækker fremtid set i mine øjne. Jeg tror dog aldrig den ønskede
platformsuafhængighed bliver mulig, da selve styresystemet jo så også
skal være lavet i Java og så står man sq lige pludselig med et MS Java
OS som blot skal være en brugervenlig overflade til en række programmer.
At integrere al fremtidig Java i hardware vil være så uoverkommeligt. Og
hver gang der så kommer en ny java-version skal man sq skifte CPU for at
kunne følge med.. Ikke blot en ny software-opdatering. Hmm - jeg tvivler..

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-07-03 17:30

On Thu, 24 Jul 2003 10:27:07 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

>Jeg har før diskuteret med Java-folk om Java's tåbeligheder, uden at
>en eneste af dem har opdaget at jeg intet ved om Java, men baserer det
>på min viden om VB.

Nu er der jo desværre ikke noget nyt eller unormalt i, at folk, der
brokker sig over en teknologi, ikke har forstand på, hvad de snakker
om...

(fut)

--
- Peter Brodersen