Sammenlign to tabeller i mysql
Fra : Jonas Jalling

Dato : 23-07-03 10:23

Hej,

Lidt info:
Jeg er igang med at lave et program til at synkronisere mp3-filer
imellem to computere. Til det, har jeg en database med to tabeller. Den
ene (old-files) indeholder en liste med filer, fra sidste
synkronisering, samt al info fra hver enkelt fils id3-tag (som titel,
kunstner mm.), samt et unikt-id til hver fil. Den anden tabel
(current-files) er opbygget på samme måde, men blot en liste med de
filer der er nu.
Mit spørgsmål er så:
Hvordan kan jeg se om der er nogen ændringer i current-files i forhold
til old-files? Jeg har synes at jeg har pløjet igennem mysql-manualen,
men har ikke rigtig funde noget brugbart. Har jeg ikke kigget godt nok
efter?

Håber jeg har forklaret mig godt nok, ellers uddyber jeg gerne.

Jonas Jalling

Fra : Jimmy

Dato : 23-07-03 11:57

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> kunstner mm.), samt et unikt-id til hver fil. Den anden tabel
> (current-files) er opbygget på samme måde, men blot en liste med de

Først - Hvorfor har du den samme information (Kunstner mv) i to tabeller?

Jeg vil mene dit setup skal laves om.

mp3
---
ID
Kunstner

computer
--------
ID
Navn

lager
-----
ref_mp3_id
ref_computer_id

Lager er nu blot henvisninger til den givne MP3 og computer.
Nu kan du så trække al den data du vil omkring hvilke computere der har hvad
osv.

Kan det bruges eller ønsker du at beholde dit nuværende setup?

Mvh
Jimmy

Fra : Jonas Jalling

Dato : 23-07-03 12:58

Jimmy wrote:
> "Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in message
<snip>

> Først - Hvorfor har du den samme information (Kunstner mv) i to
> tabeller?

Fordi det kunne være blevet ændret. Måske havde man opdaget en stavefejl
el. lign.

> [...]
> har hvad osv.
>
> Kan det bruges eller ønsker du at beholde dit nuværende setup?

Jeg vil helst beholde det nuværende, da det imho er det smarteste.
Ellers tak for forslaget.

Jonas Jalling

Fra : Jimmy

Dato : 23-07-03 13:20

> <snip>

> Fordi det kunne være blevet ændret. Måske havde man opdaget en stavefejl
> el. lign.

Ja - Og *præcis* derfor skal man kun have den samme slags information *eet*
sted.

> Jeg vil helst beholde det nuværende, da det imho er det smarteste.

hehe - Det er godt.

Mvh
Jimmy

Fra : Jonas Jalling

Dato : 23-07-03 13:40

Jimmy wrote:
<snip>
> Ja - Og *præcis* derfor skal man kun have den samme slags information
> *eet* sted.

Hmm.. Jeg kan forstå at jeg ikke har forklaret mit problem godt nok. Jeg
har to maskiner med mp3-filer. De skal så vidt muligt være
synkroniseret. Derfor: Når der bliver ændret noget i en fil på den ene
computer, skal det også ændres på den anden computer. Derfor bliver jeg
jo nødt til at sammenholde med data fra forrige synkronisering, for at
kunne se om der er ændringer eller ej.

Jonas Jalling

Fra : Jimmy

Dato : 23-07-03 13:59

> Jimmy wrote:
> <snip>
> >

> Hmm.. Jeg kan forstå at jeg ikke har forklaret mit problem godt nok. Jeg
> har to maskiner med mp3-filer.

Ah på den måde.
Jeg troede du blot ville vedligeholde en liste.

> [...]
> computer, skal det også ændres på den anden computer. Derfor bliver jeg
> jo nødt til at sammenholde med data fra forrige synkronisering, for at

Men hvad så hvis der er ændret i samme fil på begge computere?

Jeg ville ikke anvende en database på denne måde til at holde styr på filer.

Til den slags ville jeg anvende Windows Commander's Syncronize Dirs
funktion.
Den fungerer både over Null-modem, FTP og shares.

Mvh
Jimmy

Fra : Jonas Jalling

Dato : 23-07-03 14:19

Jimmy wrote:
> "Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in message

> Ah på den måde.
> Jeg troede du blot ville vedligeholde en liste.

Ja, det forstod jeg

> [...]
> funktion.
> Den fungerer både over Null-modem, FTP og shares.

Ja, det havde nok også været det smarteste. Problemet er blot, at:
1. det skal gøres over adsl, så det er lettere, bare at rette i
id3-tagget på den anden fil, end at overføre hele filen, bare fordi en
stavefejl er rettet.
2. Det skal gøres automatisk, om natten, når linjerne alligevel ikke
bliver brugt.
3. Det skal køre på linux. (Jeg kunne have brugt rsync, men se pkt. 1).

Jonas Jalling

Fra : Morten Guldager

Dato : 23-07-03 21:20

Wed, 23 Jul 2003 at 13:19 GMT Jonas Jalling wrote

> [...]
> stavefejl er rettet.

> 3. Det skal køre på linux. (Jeg kunne have brugt rsync, men se pkt. 1).

Jammen rsync overfører da kun de ændringer der er mellem 2 filer, hvis ikke
det er meget der er forandret.

/Morten

Fra : Jonas Jalling

Dato : 23-07-03 21:45

Morten Guldager wrote:
<snip>

Ja, sorry. My bad. Grunden til at jeg ikke bruger rsync er, at det jo er
en "to-vejs-synkronisering", Det understøttet rsync vist ikke. Enten
synkroniserer man den ene vej, eller også den anden. Det holder jo ikke
rigtig.

Jonas Jalling

Fra : Kim Hansen

Dato : 23-07-03 21:49

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> writes:

> [...]
> en "to-vejs-synkronisering", Det understøttet rsync vist ikke. Enten
> synkroniserer man den ene vej, eller også den anden. Det holder jo ikke

Prøv at kigge på Unison, det er vidst en slags to-vejs rsync.

Dit problem med at holde styr på hvad der var rettet i den ene
database i forhold til den anden, kan løses med et timestamp der
bliver opdateret ved rettelser i datasættet.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 23-07-03 22:22

Kim Hansen wrote:

> [...]
> database i forhold til den anden, kan løses med et timestamp der
> bliver opdateret ved rettelser i datasættet.

Hej Kim,

Du har lige sparet mig for mange timers arbejde! Mange tak. Det var lige
Unison jeg ledte efter.
Nu behøver jeg ikke rode med database osv., for at få det til at spille.
Det er jo perfekt.

Jonas Jalling

Fra : Jan Eliasen

Dato : 23-07-03 12:20

Fra : Jonas Jalling

Dato : 23-07-03 13:08

Jan Eliasen wrote:

> Hvis jeg har forstået dig rigtigt er det egenlig differencen mellem
> de to tabeller du vil have - SQL har en EXCEPT operator - men jeg ved
> tæt på ingenting om mysql. Hvis den understøtter den ser den så vidt
> je ghusker sådan ud:
>
> (select * from new_table) except (select * from old_table)
>
> Men så skal de to tabeller jo altså være ens.

Tak, det ser ud til at det er hvad jeg skal bruge. Prøver at lege lidt
med det.

Jonas Jalling

Fra : Jimmy

Dato : 23-07-03 18:08

> [...]
> kunstner mm.), samt et unikt-id til hver fil. Den anden tabel
> (current-files) er opbygget på samme måde, men blot en liste med de

Jeg kan ikke helt overskue tabelstrukturen.
Kan du ikke sende et phpmyadmin dump af strukturen?

> Mit spørgsmål er så:
> Hvordan kan jeg se om der er nogen ændringer i current-files i forhold
> til old-files?

Er det ren SQL du søger?
Eller er det nok at kode sig ud af det i php/asp, hvilket vil være ret
simpelt.

Mvh
Jimmy

Fra : Jonas Jalling

Dato : 23-07-03 20:00

Jimmy wrote:
<snip>

> Jeg kan ikke helt overskue tabelstrukturen.
> Kan du ikke sende et phpmyadmin dump af strukturen?

Here you go:
CREATE TABLE `track` (
`id` varchar(32) NOT NULL default '',
`filename` varchar(255) NOT NULL default '',
`albumID` smallint(6) NOT NULL default '0',
`title` varchar(255) default NULL,
`bitrate` char(3) default NULL,
`tracknr` tinyint(4) NOT NULL default '0',
`length` varchar(12) NOT NULL default '',
`freq` varchar(5) NOT NULL default '',
`mode` varchar(5) NOT NULL default '',
`artist` varchar(255) NOT NULL default '',
`filesize` varchar(9) NOT NULL default '',
) TYPE=MyISAM;

> Er det ren SQL du søger?
> Eller er det nok at kode sig ud af det i php/asp, hvilket vil være ret
> simpelt.

Ja, jeg synes at det ville være smartest med ren sql, da det er det imho
er det pæneste. Jeg kan sagtens kode mig ud af det, men vil hellere
holde mig til sql.

Jonas Jalling

Fra : Jimmy

Dato : 23-07-03 21:27

> Jimmy wrote:
> <snip>

> Here you go:
> CREATE TABLE `track` (

[klip]

Der må da være flere tabeller end den ene?

Mvh
Jimmy

Fra : Jonas Jalling

Dato : 23-07-03 21:32

Jimmy wrote:

> [klip]
>
> Der må da være flere tabeller end den ene?
Ja, der er en til albums. Men ellers ikke. track og old-tracks er ens.
Det er de to tabeller jeg ønsker at sammenligne.

Jonas Jalling

Fra : Jimmy

Dato : 23-07-03 21:44

> Ja, der er en til albums. Men ellers ikke. track og old-tracks er ens.
> Det er de to tabeller jeg ønsker at sammenligne.

OK - Fint.

Hvordan er din primærnøgle bygget op?
Understøtter din MySQL subselects?

Mvh