Rustfrie stålringe
Fra : Morten

Dato : 23-07-03 10:09

Hej NG

Godt nok er jeg ikke sejler, men fornemmer gruppen er den rigtige :)

Jeg har brug for nogle rustfrie stålringe, ca. 40 mm i diameter, tykkelse
ca. 6 mm. - og rustfrie bolte/møtrikker/skiver (helst A4 / 316). Jeg har
hidtil fundet dem på havnen i Helsingør, men jeg synes priserne er lidt
grove i det - mere end materiale og løssalg berettiger til.
Hvor i Nordsjællands/Kbh-området plejer i at købe sådanne dele?

Et andet spørgsmål. I min søgen efter online butik med salg af rustfrie dele
(og i særdeleshed ringene) er jeg faldet over www.thansen.dk, som sælger
nogle rustfrie kauserere. Hvad er det? (Der er intet billede).

Sidste spørgsmål ;)
Rustfrie rør og kæder, dem er jeg ikke stødt på noget sted. Hvor fås det?
Røret skal være ca. 15 mm i diameter og kæden er lidt speciel, da den kun
skal være 6 mm. (gerne som panser-kæde).

Mvh
Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-07-03 13:53

"Morten" <tilt_u_FJERNtekstenher@HOTMAIL.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> grove i det - mere end materiale og løssalg berettiger til.
> Hvor i Nordsjællands/Kbh-området plejer i at købe sådanne dele?

I løssalg er det normalt kun bådforretninger og store isenkræmmere, der har den
slags. Møller og Mammen har det også, men prisen er nok den samme. I kassevis
er der diverse håndværkerbutikker, f.eks. Carl F. Der ligger bl.a. en ude på
amager lige bag ved Iso nær Vermlandsgade i en sidegade. Kan desværre ikke
huske gaden, men det er en meget stor butik.

Ellers er der Biltema i Næstved, de er *meget* billige med den slags.
www.biltema.dk men bemærk, at porto udgør minimum kr 140,-

Men selv om man ikke skal have så meget, så sparer man alligevel mange penge
ved køb af rustfrit.

> Et andet spørgsmål. I min søgen efter online butik med salg af rustfrie dele
> (og i særdeleshed ringene) er jeg faldet over www.thansen.dk, som sælger
> nogle rustfrie kauserere. Hvad er det? (Der er intet billede).

Mon ikke de mener en Kovs? Det er den "ring" som du kan lægge en stump tovværk
om, så den kan hænge i f.eks. en krog eller bolt. Se mere her:
http://shop.cvh.dk/product_nautisk.asp?product=10983

> Rustfrie rør og kæder, dem er jeg ikke stødt på noget sted. Hvor fås det?
> Røret skal være ca. 15 mm i diameter og kæden er lidt speciel, da den kun
> skal være 6 mm. (gerne som panser-kæde).

Kæder kan bl.a. fås i Lynettens Bådservice, det har jeg selv set. Men det er
noget, der koster
Rør kan bl.a. fås hos Lemvigh-Muller & Munck.. De har sikkert også kæder.

www.sanistaal.dk har sikkert også alt det du søger, men der er visse krav til
købere.

Hvad mender du med panserkæde? Rusfrit er i sig selv meget hårdt, men skal det
tilføjes yderligere egenskaber sker det på bekostning af andre, f.eks. evnen
til at modstå saltvand.

Specialbehandlet rustfrit stål er noget, der er *rigtigt* dyrt, bare spørg de
folk, der laver bankbokse og navnlig låse dertil.....

Claus

Fra : Morten

Dato : 23-07-03 14:58

Hej

Tusind tak for svaret :)

> [...]
tovværk
> om, så den kan hænge i f.eks. en krog eller bolt. Se mere her:

Det giver jo straks mere mening. Det er ikke sådan når man ikke lige kender
det af navn og søger efter noget, der er stavet forkert ;)

> [...]
skal det
> tilføjes yderligere egenskaber sker det på bekostning af andre, f.eks.

Så hårdt synes jeg nu heller det plejer at være (og alm. styrke er også
ganske fint i mit tilfælde). Det kan være hårdt for bor og nedstryger, men
det er ligeså meget pga. stålets egenskaber ved spåntagende bearbejdning.
Med panserkæde hentyder jeg til designet på kæden. De enkelte led er drejet,
så kæden bliver flad i det. Jeg mener at man kalder en sådan kæde for
panserkæde.

> Specialbehandlet rustfrit stål er noget, der er *rigtigt* dyrt, bare spørg
de
> folk, der laver bankbokse og navnlig låse dertil.....

Så specielt er det jeg skal bruge nu heller ikke, blot alm. AISI 316, evt.
304 hvis emnerne ikke fås i 316 ;)

Mvh
Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-07-03 18:59

> Med panserkæde hentyder jeg til designet på kæden. De enkelte led er drejet,
> så kæden bliver flad i det. Jeg mener at man kalder en sådan kæde for
> panserkæde.

Det finder du næppe i en udstyrsforretning. De har jo kun almindelig kæde
beregnet til ankerbrug.

Claus