Øjenbetændelse
Fra : Inger og Jakob

Dato : 23-07-03 10:05

Hej allesammen

Er der nogen, som har erfaring med katte og øjenbetændelse?

Vi har en siameserhankat på 4½ måned, som har fået betændelse i det ene øje,
dvs. at der kommer en del gul snask (men dog ikke mere, end at han selv kan
åbne øjet), han klemmer ofte øjet lidt sammen og den hvide blikhinde er
indimellem trukket lidt frem, især hvis han lige har sovet.

Jeg har prøvet at læse lidt om det i mine kattebøger, men jeg synes det er
svært at vurdere, om jeg bare skal se tiden an, om jeg skal tage til dyrlæge
eller om der er noget jeg selv kan gøre for katten. Jeg har forsigtigt
vasket øjet med lidt vand.

Med venlig hilsen Inger

Fra : Niels Peter

Dato : 23-07-03 10:03

Inger og Jakob wrote:
> [...]
> tage til dyrlæge eller om der er noget jeg selv kan gøre for katten.
> Jeg har forsigtigt vasket øjet med lidt vand.

Jeg synes, du skal kontakte en dyrlæge. Når det ligefrem er gult, er der
givetvis tale om en infektion, som kræver antibiotika.
I mellemtiden kan du bade øjenomgivelserne med kamillete, hvis du har
det i huset; kamille har en let antibiotisk virkning.

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 23-07-03 12:19

Yeps som Niels Peter har skrevet så kontakt en dyrlæge og få noget til at
dryppe øjnene med.

Fremtrukken blinkhinde kan i visse tilfælde også være tegn på orm, men når
der er øjnbetændelse er det sikkert det der er grunden.

/Mette

--
http://zeus.cyberdonut.dk/
http://choko.cyberdonut.dk/

Fra : dannebrog

Dato : 23-07-03 23:00

Det KAN være herpes. Meget almindeligt, men skide irriterende.

Der kan kun testes for det, når det er i udbrud.

Man kan give diverse antibiotika mod det. Øjenslave og synolox f.eks. Det er
vigtigt at fjerne al betændelse (snot-agtigt udflod) fra øjet, rense det og
give salven regelmæssigt.

Men det kan måske være noget andet.

Søg straks dyrlæge.

Med venlig hilsen - og god bedring til Jeres misse.

Ulrich Alster Klug

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Denise

Dato : 24-07-03 07:47

"dannebrog" <dannebrog@dk-yeoman.dk> wrote in message
> Det KAN være herpes. Meget almindeligt, men skide irriterende.
>
> Der kan kun testes for det, når det er i udbrud.

Hej
Reiku kunne se at svigermors kat havde herpes, selvom der ikke var udbrud på
tidspunktet. Hvordan kan jeg ikke rigtigt huske, noget med arvæv eller
sammenvoksninger, hun behøvede i hvert tilfælde ikke at teste for, at det
var det der var galt.
Hilsen Denise

Fra : Birgitte

Dato : 24-07-03 08:14

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> tidspunktet. Hvordan kan jeg ikke rigtigt huske, noget med arvæv eller
> sammenvoksninger, hun behøvede i hvert tilfælde ikke at teste for, at det

Hej Denise
Hmmm det med samvoksninger og arvæv er ikke en sikker metode.
Jeg husker Happy Lover som jeg havde,- han havde det nemlig ligesådan,- og
min dyrlæge mente også at sansynligheden var stor for Herpes,- så han blev
testet for div. Herpes og Calisi.
Det viste sig, at han havde en stafilikok i næsen, som var residens for
andet anibiotika end Synolox.
Hans næse rendte næste altid, bare med en enkelt dråbe,- og i første omgang
blev der sagt allergi......
Så man kan ikke med det blotte øje sige om det er det ene eller det andet.
Testen kostede 800,- + moms
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Denise

Dato : 24-07-03 09:22

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> wrote in message

> [...]
> blev der sagt allergi......
> Så man kan ikke med det blotte øje sige om det er det ene eller det andet.

Nu var det måske fordi svigermors kat gennem længere tid havde prøvet
forskelligt antibiotika (pencillin) fra en anden dyrlæge, og intet af det
hjalp, at hun derfor kunne regne det ud, sammen med symptomerne.

Hilsen Denise