Printerport Debian
Fra : Carsten

Dato : 22-07-03 23:45

Hej
hvad er benævnelsen på en printer port op en Debian maskine ?
og hvordan kan man teste at det er den rigtige benævnelse
uden skulle sætte en printer på,

Mvh Carsten

Fra : Jan Larsen

Dato : 22-07-03 22:55

Carsten wrote:

> Hej
> hvad er benævnelsen på en printer port op en Debian maskine ?
lp0

/Jan

Fra : Carsten

Dato : 23-07-03 00:06

Carsten wrote:

> [...]
> hvad er benævnelsen på en printer port op en Debian maskine ?
> og hvordan kan man teste at det er den rigtige benævnelse

Om igen jeg skal bruge printerportens adresse i hexadecimal
hvordan finder jeg ud af det?
Mvh Carsten

Fra : Jan Larsen

Dato : 22-07-03 23:31

Carsten wrote:

> Om igen jeg skal bruge printerportens adresse i hexadecimal
> hvordan finder jeg ud af det?
> Mvh Carsten
Ved brug af 'dmes'

<klip>
parport0: PC-style at 0x378 [PCSPP,TRISTATE]
lp0: using parport0 (polling).
<klip>

Kan du bruge det til noget ?

/Jan

Fra : Jan Larsen

Dato : 22-07-03 23:32

Jan Larsen wrote:

> Ved brug af 'dmes'
UPS....skulle være dmesg ;)

/Jan

Fra : Carsten

Dato : 23-07-03 01:00

Hej Jan
Desvære får jeg ikke samme resultat som dig,
der er ingen linje med (perport0.........)
det kunde vel tyde på at printer porten ikke er installeret ikke ??
hvordan får jeg den indstalleret ??

p.s. jeg kan se adressen i bios'en men adressen er ikke aktiv
Mvh Carsten

Fra : Jan Larsen

Dato : 23-07-03 00:10

Carsten wrote:

> [...]
> der er ingen linje med (perport0.........)
> det kunde vel tyde på at printer porten ikke er installeret ikke ??

Prøv som root i konsolen og skriv 'modconf' og kig i
'kernel/drivers/parport' resten kommer af sig selv....ellers skriv.

/Jan

Fra : Carsten

Dato : 23-07-03 01:28

Hej
Det hjalp med
# modprobe parport_pc
nu er porten sandsynligvis indstalleret, nu er det vel bare et spørgsmål om
der udstyr der er monteret på porten fungere !!!
tak for hjælpen
Carsten

Fra : Thor Dreier

Dato : 23-07-03 01:09

Carsten wrote:
> [...]
> nu er porten sandsynligvis indstalleret, nu er det vel bare et spørgsmål om
> der udstyr der er monteret på porten fungere !!!

Hvis det er en printer du vil losse på porten, så husk også lige at
loade modulet "lp".

Thor

Fra : Carsten

Dato : 23-07-03 10:23

Thor Dreier wrote:

> Hvis det er en printer du vil losse på porten, så husk også lige at
> loade modulet "lp".
>

> Thor

Det er ikke en printer men, en PIC programmerings enhed, så
hvorvidt lp skal loades er et godt spørgsmål, jeg kan jo prøve
Mvh Carsten

Fra : Thor Dreier

Dato : 23-07-03 00:13

Carsten wrote:

> hvordan får jeg den indstalleret ??

Hvis du kører med en standard Debian-kerne, så plejer parallelporten at
skulle loades som modul. Noget i retning af dette skulle gøre det:

$ modprobe parport_pc

Thor