omdøbe kolonne-navn med sql
Fra : Simon Kibsgård

Dato : 22-07-03 21:39

Hej
Jeg har ledt efter en kommando til at ændre et felt/kolonne-navn
med SQL i VBScript. Jeg mener at den skal se sådan ud, men jeg
får alligevel at vide at jeg har en syntaxfejl. Nogen bud?

strSQL = "ALTER TABLE tabelnavn RENAME feltnavn TO nytfeltnavn"

- er det evt noget med ' eller " omkring feltnavnene?

Håber I kan hjælpe.

pft.
Venlig hilsen Simon K

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-07-03 21:57

Simon Kibsgård skrev:

> Jeg har ledt efter en kommando til at ændre et felt/kolonne-navn
> med SQL i VBScript.

Hvilken database drejer det sig om?

> Jeg mener at den skal se sådan ud, men jeg
> får alligevel at vide at jeg har en syntaxfejl. Nogen bud?
>
> strSQL = "ALTER TABLE tabelnavn RENAME feltnavn TO nytfeltnavn"

Jeg er ikke sikker på at du kan ændre et feltnavn. Men du kan til
gengæld tilføje et nyt felt (med det ønskede navn), overføre data
og sluttelig slette det gamle felt.

Det gøres i T-SQL (MSSQL) med ADD <navn> <datatype> hhv. DROP
COLUMN <navn>

> - er det evt noget med ' eller " omkring feltnavnene?

Næppe.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Falcon

Dato : 22-07-03 22:33

Du bliver nødt til at lave en ny tabel smide data'ene over i den nye tabel
og herefter slette den gamle tabel.

Du kan lave nye tabeller med flg.
CREATE TABEL tabelnavn

Kopier en tabel
Kan ikke huske om det kan lade sig gøre, men du kan vel lave en session
eller et array der indeholder værdierne imens.

Slette en tabel
DROP tabelnavn

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-07-03 09:51

Falcon skrev:

> Du bliver nødt til at lave en ny tabel smide data'ene over i
> den nye tabel og herefter slette den gamle tabel.

Nu er det svært at se hvem du svarer - eftersom du ikke skriver det
- men dit indlæg er placeret som opfølgning til mit. *Jeg* bliver
ikke nødt til at lave en ny tabel - det kan klares enklere. Hvad
Simon er nødt til afhænger af hans database.

> Du kan lave nye tabeller med flg.
> CREATE TABEL tabelnavn

Hvis man endelig vil lave en kopi af tabellen kan man lige så godt
flytte data med det samme:

SELECT felt1, felt2, feltderskalomdøbes As nytfeltnavn
INTO nytabel
FROM gammeltabel

Men det betyder i øvrigt også at man har fået et nyt navn til
tabellen - det var vist ikke ønsket.

Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 23-07-03 07:50

> [...]
> får alligevel at vide at jeg har en syntaxfejl. Nogen bud?
>
> strSQL = "ALTER TABLE tabelnavn RENAME feltnavn TO nytfeltnavn"

Måske du kan bruge det her til noget:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/odbc/htm/lr30b_1.asp

Der er tre forskellige løsninger.

Mvh
Kasper Katzmann
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Simon K

Dato : 24-07-03 10:06

> Måske du kan bruge det her til noget:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/odbc/htm/lr30b_1.asp

> Der er tre forskellige løsninger.

Jeg synes jeg kan se på det 3. eksempel på siden, som du linker til, at min
syntax er ok. Er det ikke korrekt? (jeg er ikke lige en ørn til de der
MSDN-sider).

Venlig hilsen Simon K

Fra : Simon K

Dato : 25-07-03 10:59

> [...]
min
> syntax er ok. Er det ikke korrekt? (jeg er ikke lige en ørn til de der

Jeg skylder lige at sige at det er en access database!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-07-03 14:03

Simon K skrev:

> Jeg synes jeg kan se på det 3. eksempel på siden, som du
> linker til, at min syntax er ok. Er det ikke korrekt?

Jo, men det ser ud til at være til Visual FoxPro. Det virker nok
ikke med Access.

Spørg evt. i Access-gruppen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen