Linux vil pludselig ikke boote (status = 0~
Fra : Ukendt

Dato : 22-07-03 16:26

Hej gruppe,

Jeg kører debian unstable og alt plejer at virke fint (så
godt som det nu kan i hvert fald =) ).
Efter at have siddet og surfet en times tid idag, lukkede
jeg min maskine ned for at tage på stranden =) Da jeg så
vender tilbage her til aften, opdager jeg til min rædsel,
at linux ikke vil boote! Jeg har intet ændret eller noget som
helst - jeg har kun surfet rundt på bts hjemmeside. Lige før
min kommandoprompt normalt kommer frem, får jeg denne
kryptiske besked:
------------
blk: queue c0444ec4 IO limit 4095 Mb (mask 0xffffffff)
hdb: status error: status = 0x58 {DriveReady SeekComplete DataRequest}
hdb: drive not ready for command
blk: queue c0445000 IO limit 4095 Mb (mask 0xffffffff)
------------

Denne besked er dukket op med et. Jeg har to harddiske i
maskinen - en maxtor 80gb(hda) og en seagate 80gb(hdb).
Hda1 indeholder en windowspartition og hda2 en datapartition.
Hdb1 indeholder linuxswappartition, hdb2 linux og hdb3 er
endnu en datapartition. Alt har virket upåklageligt indtil nu.
Desuden kan jeg, når jeg booter op i windows, sagtens se hdb3
fra windows og bruge diskens indhold - dvs. jeg spiller diablo 2
fra den i windows. Jeg ved derfor at der intet fysisk er galt med
maskinen - der er åbenbart bare gået karl marx i min init. Jeg prøvede
at starte fra min debian bootcd, ved hjælp af en rescue root=/dev/hdb2,
men det resulterede i kernelpanic et sted nede i opstarten.

Er der nogen der er rendt ind i noget lignende? Nogen der har et tip?
Nu jeg sidder og tænker over det, kan jeg huske at jeg var lidt småirriteret
da maskinen startede, da den ville køre den der selvtest ved hver 26 mount -
jeg trykkede CTRL+C for at springe den over, men det måtte jeg åbenbart
ikke, for jeg blev bedt om at angive rootpassword til reboot(?!?) eller
taste
CTRL+D for normal reboot. Jeg gjorde sidstnævnte, og siden da: karl marx!!

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 22-07-03 18:54

"Trygleren [9000]" <HesteskeletAhesteskelet.dk> writes:

> [...]
> hdb: drive not ready for command
> blk: queue c0445000 IO limit 4095 Mb (mask 0xffffffff)

Det kunne ligne en fejl på hdb.

> [...]
> fra windows og bruge diskens indhold - dvs. jeg spiller diablo 2
> fra den i windows. Jeg ved derfor at der intet fysisk er galt med

Det kan du ikke slutte. Bare fordi du kan bruge tredje partition på hdb,
kan der sagtens være fejl på hdb2.

> - der er åbenbart bare gået karl marx i min init. Jeg prøvede
> at starte fra min debian bootcd, ved hjælp af en rescue root=/dev/hdb2,
> men det resulterede i kernelpanic et sted nede i opstarten.

Detaljer? (Papir og blyant kan være en god ting i den situation).

..Henrik

--
Registreret Linux bruger nummer 61622
Registrer dig selv på http://counter.li.org/

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-03 19:29

I galskab skrev Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk>

> Det kunne ligne en fejl på hdb.

<OG>

> Det kan du ikke slutte. Bare fordi du kan bruge tredje
> partition på hdb, kan der sagtens være fejl på hdb2.

Det har du ret i, men jeg burde måske også have nævnt jeg kørte
en drive fitness test fra både matrox og seagate og begge viste
ok. Det er selvfølgelig kun en halv trøst, da sådanne programmer
ofte er ret svage i konklusionerne (ganske som mig, hehe), men
jeg havde læst noget for nylig om dette problem. Det er noget med
den nye kerne osv. Jeg har svaret på min egen tråd - der er en
uddybning.

> Detaljer? (Papir og blyant kan være en god ting i den
> situation).

Bedst som jeg var ved at gøre dette, løste jeg problemet =)
Se mit svar på min egen tråd =)

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-03 19:34

I galskab skrev "Trygleren [9000]" <HesteskeletAhesteskelet.dk>

> Hej gruppe,

Ok, problem løst. Jeg sagde at min bootcd ikke ville boote
filsystemet op - det fik jeg den til. Der var en alternativ
rescuekommando: noget med rescbv24 - den brugte jeg, som jeg
bruger den almindelige rescuekommando, og vupti: system loadet!

Nå, så efter at have læst på skærmen og google, kan jeg
konkludere at det har noget med UDMA-inkompatibilitet at gøre.
Noget som skulle være rettet i 2.6-kernen - de har dog som det
forlyder forsøgt at smule lidt rettelser ind på den version jeg
kører, og det har så givet udslag i al ståhejet. Men nå, videre
til sagen: jeg smuttede ind i /etc/init.d/ hvor jeg har et script
til at sætte hastigheden på mine drev via hdparm. Her prøvede jeg
så at markere een indstilling ud af gangen, og til alt helt
virkede det med den første og HURRA! Skidtet virker igen - points
til mig =)

Jeg skiftede <hdparm -c1 -d1 -u1 -X69 /dev/hdb> ud med
<hdparm -c1 /dev/hdb> og alt blev godt, hehe =)