MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Win XP firewall virker ikke?
Fra : Henning Larsen

Dato : 22-07-03 16:54

Jeg har installeret Win XP Home og har konfigureret internetforbindelsen og
aktiveret firewall. Men firewall'en virker tilsyneladende ikke. Port 21
(ftp) står som 'Open' og alle andre porte som 'Closed'. Er det normalt? Når
jeg deaktiverer firewall står portene på samme måde. Jeg har prøvet at
installere Zonealarm, men også her er resultatet uændret: Port 21 forbliver
åben og alle andre lukket. Jeg brugte tidligere Win98se med Zonealarm og her
stod alle porte som 'Stealth'. Har jeg problemer, eller skal jeg bare lade
som ingenting?

Portene er testet på http://grc.com/x/ne.dll?rh1ck2l2 samt på
http://security.symantec.com

Hilsen Henning Larsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 22-07-03 17:01

Henning Larsen skrev:

> Jeg brugte tidligere Win98se med Zonealarm og her stod alle porte
> som 'Stealth'. Har jeg problemer, eller skal jeg bare lade som
> ingenting?

Er de lukkede så er der ikke adgang til dem, så om der står Closed
eller Stealth vil jeg nu altså være bedøvende kold overfor, men det
er formentlig ikke godt at din FTP-port står åben. Har du en FTP-
server kørende?

Madsen.

Fra : Henning Larsen

Dato : 22-07-03 18:11

Har du en FTP- server kørende?

> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Ikke så vidt jeg ved. Med mindre Win XP Home automatisk installerer en
FTP-server.

Henning

Fra : Thomas Madsen

Dato : 22-07-03 20:45

Henning Larsen skrev:

> Ikke så vidt jeg ved. Med mindre Win XP Home automatisk
> installerer en FTP-server.

Det mener jeg nu ikke at den gør.

Madsen.

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-07-03 13:07

On Tue, 22 Jul 2003 17:53:58 +0200, "Henning Larsen"
<henning@osterbo-net.dk> wrote:

> [...]
>stod alle porte som 'Stealth'. Har jeg problemer, eller skal jeg bare lade

Bruger du en router til at gå på nettet? Det kunne jo være den der har
port 21 åben.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Henning Larsen

Dato : 23-07-03 14:08

> Bruger du en router til at gå på nettet? Det kunne jo være den der har
> port 21 åben.

Nej, jeg har et kabelmodem som er koblet på et netkort i pc'en. Jeg har
netop skiftet fra adsl. Jeg har nu prøvet at koble min bærbare med Win98se
på mit kabelmodem, og det giver samme resultat, altså port 21 er åben selvom
Zonealarm er aktiveret.

Henning

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-07-03 15:37

Henning Larsen skrev:

> Jeg har nu prøvet at koble min bærbare med Win98se på mit
> kabelmodem, og det giver samme resultat, altså port 21 er åben
> selvom Zonealarm er aktiveret.

Så må det vel være dit kabelmodem som åbner for den port, men jeg
ved det ikke. Det kan vel ikke være et kørende program eller proces
når det forekommer både på WinXP og Win98SE, medmindre at du har
det samme program som åbner porten kørende på begge computere
forstås. :)

Når jeg kontrollerer hvilket program der holder hvilken port åben på
WinXP Pro, så plejer jeg at bruge Netstat-kommandoen i kombination
med Task Manager. Hvis man i en kommandoprompt skriver: nestat - ano
- så får man en oversigt over hvilke porte der lyttes på og hvilket
PID-nummer de har. PID-nummeret kan man også få Task Manager til at
vise.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/netstat.png>.
Netstat -ano viser at der lyttes på port 21 af et program med PID
nr. 1800. I Task Manager kan jeg se at programmet med dette nummer
er G6FTPSrv.exe.

Madsen.

Fra : Jakob M

Dato : 25-07-03 13:33

> - så får man en oversigt over hvilke porte der lyttes på og hvilket
> PID-nummer de har. PID-nummeret kan man også få Task Manager til at
> vise.

Hvordan ?. Jeg synes jeg har rodet det hele i gennem ?. WinXP DK

Mvh
Jakob

Fra : Thomas Madsen

Dato : 25-07-03 13:52

Jakob M skrev:

> Hvordan ?

View > Select Columns > PID (Process Identifier) inde i Task Manager.

Madsen.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 24-07-03 08:36

"Henning Larsen" <henning@osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
her
> stod alle porte som 'Stealth'. Har jeg problemer, eller skal jeg bare lade

Er du sikker på at du ikke scanner en FW/router eller lignende hos din
udbyder, istedet for din egen pc?

Check din maskines ip ved at skrive ipconfig /all i en prompt, check
derefter den ip du viser på internettet ved at gå på http://www.myip.dk

HTH
/Brian

Fra : Henning Larsen

Dato : 24-07-03 13:42

> [...]
> udbyder, istedet for din egen pc?
>
> Check din maskines ip ved at skrive ipconfig /all i en prompt, check

hmm, ipconfig giver en anden adresse end myip, så måske du har ret. Dvs. jeg
behøver ikke være bekymret???

hilsen Henning

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 24-07-03 18:34

> hmm, ipconfig giver en anden adresse end myip, så måske du har ret. Dvs.
jeg
> behøver ikke være bekymret???

Det kan vi ikke vide, du kan stadig være helt åben over for de andre kunder
der sidder bag samme FW/router.

Tag en netstat -an i prompten, så kan du se hvilke porte du lytter på.

/Brian