[MSSQL2k] Problemer med adgang via Ent. Mg~
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-07-03 15:59

Jeg VPN'er til mit "arbejde" fra min XP-boks og skal derefter via
Enterprise Manager tilgå en MSSQL2k-server. Jeg har tilføjet serveren til
Ent. Mgr. så den viderefører mit Windows-brugerid (fra VPN-forbindelsen)
i modsætning til at logge på med en seperat Sql server konto. Mit problem
er at overførslen af mit VPN-brugerid ikke sker korrekt. Specifikt får
jeg fejlen

"Login failed for user '(null)'. Reason: Not associated with a trusted
connection."

Er der nogen af jer, der har oplevet dette før i forbindelse med brugen
af Enterprise Manager - og evt har en løsning til det?

Hvis dette er postet til en forkert gruppe, så beklager jeg - FUT mig
bare til den korrekte gruppe.

XPost: dk.edb.database,dk.edb.system.ms-windows.server
FUT: dk.edb.database

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
if you are competing with the darknet, you must compete on the darknet's

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-07-03 16:17

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote in message
> Jeg VPN'er til mit "arbejde" fra min XP-boks og skal derefter via
> Enterprise Manager tilgå en MSSQL2k-server.

Hvilken VPN forbindelse?

> Er der nogen af jer, der har oplevet dette før i forbindelse med brugen
> af Enterprise Manager - og evt har en løsning til det?

Jeg har connected via Ent Man til forsk MSSQL servers over både VPN og
Dialin
Jeg har dog altid brugt en SQL server bruger i stedet for windows
authentication - af forsk årsager

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-07-03 16:31

Peter Lykkegaard wrote :

> "Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote in message
>
> Hvilken VPN forbindelse?

Det er jo et godt spørgsmål - VPN-forbindelsen er opsat via en click-thru
process i Windows XP Pro hvor der stort set kun af mig er opgivet et IP-
nummer som target server. Jeg har dog på fornemmelsen at det er hér skoen
trykker - at SQL serveren kan se at forbindelsen ikke er "sikret". Hvis
jeg skulle forbinde til SQL-servere via fx en almindelig OLEdb og
ASP.Net, ville jeg jo i min conn-string blot skriver
"trusted_connection=yes" ... men det har jeg jo ikke umiddelbart mulighed
for her.

> Jeg har dog altid brugt en SQL server bruger i stedet for windows
> authentication - af forsk årsager

Tja - men jeg er ikke admin på SQL-serveren, og admin har bestemt at der
kun skal kunne foretages Windows-validering imod den - og altså ingen
seperate konti.

Hvad skal jeg kigge efter i min VPN-forbindelse?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-07-03 17:05

> Jeg har dog på fornemmelsen at det er hér skoen
> trykker - at SQL serveren kan se at forbindelsen ikke er "sikret".

Mjahh, jeg vil tro at den ikke kan finde ud af din windows authetication
Jeg har ikke fedtet så meget med det - men
Muligvis ville det hjælpe at oprette en lokal bruger med samme usr/pwd som
din dialin/VPN bruger
Evt starte din XP session som en dialin session?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-07-03 04:09

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
> din dialin/VPN bruger
> Evt starte din XP session som en dialin session?

Det er nok snarere Jesper's domain, der ikke er trusted mod firmaets domain.
(Jeg bruger selv SQL Server authentication)
En anden løsning kunne være at bruge terminalservices.

Stig Johansen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 23-07-03 14:08

Stig Johansen wrote :

> [...]

Dette er ikke muligt (jeg er ikke admin og jeg har spurgt: :)

> Det er nok snarere Jesper's domain, der ikke er trusted mod firmaets
> domain. (Jeg bruger selv SQL Server authentication)

Det bør da være ligegyldigt - det domæne jeg logger på "herhjemme" vil jo
aldrig blive trusted af firmaets - og sådan vil det vel stort set altid
være. VPN burde jo netop løse dette problem.

> En anden løsning kunne være at bruge terminalservices.

Tja - men det pudsige er bare, at det virkede da jeg tog på ferie - men
da jeg kom hjem virkede det ikke mere. Hvem sagde at computere var
deterministiske?

--
Jesper Stocholm - www.stocholm.dk - www.asp-faq.dk
** De andre siger, at han er 16 **

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-07-03 15:37

> Dette er ikke muligt (jeg er ikke admin og jeg har spurgt: :)

En lokal bruger på din _egen_ maskine
Har du ændret opsætningen på din maskine?
Er den nu i et domæne mod før en workgroup

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 23-07-03 15:39

Peter Lykkegaard wrote :

> "Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote in message

> En lokal bruger på din _egen_ maskine

Aah ... det vil jeg lige overveje - men det kan jeg ikke se skulle ændre
på fejlen med at forbindelsen ikke er "trusted". Det ville kun virke,
hvis jeg loggede ind som en SQL-bruger og ikke en AD-bruger.

> Har du ændret opsætningen på din maskine?

nej

> Er den nu i et domæne mod før en workgroup

nej

Intet er ændret fra jeg tog på ferie til jeg kom hjem - men nu virker det
ikke længere.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk : FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp