Vedr. betingelser i PHP
Fra : Jesper Holm

Dato : 22-07-03 14:42

Hej NG!

Jeg vil lave det sådan på min hjemmeside, at hvis et tal er
mellem to andre tal, skriver den en bestemt tekst på skærmen.

Dvs. hvis $tal er mellem fx 0 og 9 skriver den: "Du er ny her"
Hvis $tal er mellem fx 10 og 24 skriver den så: "Du er snart
øvet"
Osv.

Jeg bruger en betingelse til dette i stil med:

<?php
if($tal ???){ echo "Du er ny her" }
if($tal ???){ echo "Du er snart øvet" }
?>

Hvordan skriver jeg så at hvis $tal er mellem fx 0 og 9 så
skriver den "Du er ny her"???

HVORDAN SKRIVER JEG "MELLEM $TAL1 OG $TAL2 { ECHO "BLA BLA BLA" }

Det er lidt svært at forklare, så spørg hvis I er i tvivl - det
er I nok efter dette spørgsmål...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-07-03 14:48

Jesper Holm wrote:
> [...]
> skriver den "Du er ny her"???
>
> HVORDAN SKRIVER JEG "MELLEM $TAL1 OG $TAL2 { ECHO "BLA BLA BLA" }

$tal = (int)$_GET['tal']; //Hvis den kommer fra en GET parameter

if($tal >= 0 && $tal $tal <= 9) { //tal større/lig 0 mindre/lig 9
echo "Du er ny her!";
}
elseif($tal >= 10 && $tal <= 24) {
echo "Du er snart øvet";
}

Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-07-03 15:00

Johan Holst Nielsen wrote:

> $tal = (int)$_GET['tal']; //Hvis den kommer fra en GET parameter
>
> if($tal >= 0 && $tal $tal <= 9) { //tal større/lig 0 mindre/lig 9
^^^^^^^^^
Hov - der røg vidst lige et $tal for meget ind ;)

mvh
Johan

Fra : Mads Møllegaard

Dato : 22-07-03 14:50

> HVORDAN SKRIVER JEG "MELLEM $TAL1 OG $TAL2 { ECHO "BLA BLA BLA" }

<?
if ($tal >-1 && $tal < 10)
echo "DETTE TAL ER I INTERVALLET 0-9";
?>

Fra : Thomas

Dato : 22-07-03 15:48

> [...]
> øvet"
> Osv.
>
> Jeg bruger en betingelse til dette i stil med:

Det ser ud som om du er i tvivl om hvordan man bruger operatorer. Jeg vil
anbefale dig at læse http://www.php.net/manual/en/language.operators.php ,
hvilket vil indføre dig i hvilke operatorer (fx større end, mindre end,
ligmed, ikke ligmed) man kan bruge i sine udtryk og hvad de hedder.

if ($tal>=0 && $tal<=9) { echo "Du er ny her"; }
else if ($tal>=10 && $tal<=24) { echo "Du er snart øvet"; }

- Thomas

Fra : Sven Arne Steffensen

Dato : 22-07-03 15:50

Jesper Holm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> HVORDAN SKRIVER JEG "MELLEM $TAL1 OG $TAL2 { ECHO "BLA BLA BLA" }

Den lidt omstændelige metode er:
<?php
$tal = 25;

if ($tal < 10)
{
echo "Du er ny her";
} else if ($tal > 9 && $tal < 20)
{
echo "Du er snart øvet";
}
else if ($tal > 19 && $tal < 30 )
{
echo "Du er meget øvet";
}
?>

Den hurtige udgave er:
<?php
$tal = 9;

if($tal < 10){ echo "Du er ny her"; }
if($tal > 9 && $tal < 20){ echo "Du er snart øvet"; }
if($tal > 19 && $tal < 30){ echo "Du er meget øvet"; }
?>

Hilsen
Sven Arne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-07-03 17:48

Sven Arne Steffensen wrote:

> Den lidt omstændelige metode er:
[SNIP]

> Den hurtige udgave er:
[SNIP]

øøøh? nøjagtig samme kode - bare med forskelligt antal linieskift?
Hvorfor er den ene så mere omstændelig end den anden?

mvh
Johan

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-07-03 19:44

Johan Holst Nielsen <johan@weknowthewayout.com> wrote in

> øøøh? nøjagtig samme kode - bare med forskelligt antal linieskift?
> Hvorfor er den ene så mere omstændelig end den anden?

Der er brugt else if i den øverste - imho meget bedre, linieskiftene
kan sagtens formindskes.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-07-03 20:20

Henrik Stidsen wrote:
> Johan Holst Nielsen <johan@weknowthewayout.com> wrote in

> Der er brugt else if i den øverste - imho meget bedre, linieskiftene
> kan sagtens formindskes.

doh... havde jeg ikke set...
Fatter slet ikke pointen i at vise et eksempel med flere if'ere når der
under alle omstændigheder kun vil være et udfald. Det vil være nonens at
lave sådan en kode i praksis i en applikation.

mvh
Johan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-03 22:01

Johan Holst Nielsen skrev:

>Fatter slet ikke pointen i at vise et eksempel med flere if'ere når der
>under alle omstændigheder kun vil være et udfald. Det vil være nonens at
>lave sådan en kode i praksis i en applikation.

Det forstår jeg ikke. Siger du at kode a la mit eksempel:

if ($tal < 10) { echo "Du er ny her"; }
else if ($tal < 20) { echo "Du er snart øvet"; }
else if ($tal < 30 ) { echo "Du er meget øvet"; }

ikke vil forekomme i praksis?

--
Bertel

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-07-03 22:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> if ($tal < 10) { echo "Du er ny her"; }
> else if ($tal < 20) { echo "Du er snart øvet"; }
> else if ($tal < 30 ) { echo "Du er meget øvet"; }

Jeg sagde at det ville være nonens at bruge

if($tal < 10) { ... }
if($tal > 9 && $tal < 20) { ... } osv..

Dit eksempel var der intet galt med :)

De eneste jeg kunne klage over er at jeg aldrig skriver else if i 2 ord
;)) Men det er jo et smagsspørgsmål i PHP ;) (og øv for det...)

mvh
Johan

Fra : Sven Arne Steffensen

Dato : 23-07-03 23:56

Johan Holst Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> under alle omstændigheder kun vil være et udfald. Det vil være nonens at
> lave sådan en kode i praksis i en applikation.

Jeg kan godt følge dig, men min baggrund var at have en variabel som jeg
kunne arbejde med.
I den oprindelige udgave vil det være en rigtig variabel, men her kan mán
arbejde med den i selve kodeeksemplet og se forskellen i resultatet.

Jeg er desuden vant til at når nogen ber om eksempler skal man ikke lave
"fancy code" eksempler. Helst nogen så de kan gennemskue det du vil
fortælle. Ellers kan man jo lige så godt lave det for dem! Det skulle jo
gerne kunne bruges i andre sammenhænge også.

Jeg er ikke selv en ørn til kodning, men lægger måske mere vægt på det
pædagogiske i at give hjælp til selvhjælp.

Hilsen
Sven Arne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-03 20:00

Sven Arne Steffensen skrev:

>Den hurtige udgave er:

Den er skam langsom.

> [...]
>
>if($tal < 10){ echo "Du er ny her"; }
>if($tal > 9 && $tal < 20){ echo "Du er snart øvet"; }
>if($tal > 19 && $tal < 30){ echo "Du er meget øvet"; }

Når du laver det uden "else" blive alle tjek gennemløbet hver
gang, også når det er unødvendigt.

Den første metode er bedst og kan stilles noget mere overskueligt
op end du gør, og man kan spare en del tjek, netop fordi else
springer forbi: