Hvordan vil du bygge/sammensætte den størs~
Fra : Michael Nielsen

Dato : 22-07-03 11:19

Hej NG

Jeg skal hjælpe en ven med at sammensætte den største monster PC vi kan
komme i nærheden af.

Den skal hovedsagelig bruge til SKAKSPIL på et højt-højt plan og derfor skal
alle flaskehalse undgås - hvordan vil i sammensætte en monster PC uden
hensynstagen til pris?

Hvis i kan sammensætte 2 muligheder ville det hjælpe os i
beslutningsprocessen:

1. mulighed skal indeholde den største P4 CPU med det bedste
bundkort/ram/grafikkort/harddisk

2. mulighed skal indeholde en DUAL processor (gerne den nyeste XEON) sammen
med det bedste bundkort/ram/grafikkort/harddisk

Så bare slå jer løs - kom med jeres bedste bud.

På forhånd tak for hjælpen.
vh\m.

Fra : John Doe

Dato : 22-07-03 11:40

"Michael Nielsen" <christiansbro@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> alle flaskehalse undgås - hvordan vil i sammensætte en monster PC uden

Det lyder som et interessant projekt. Men når det nu er SKAK det drejer sig
om, hvor vigtigt kan det så være at have det største/bedste grafikkort???

John

Fra : Michael Nielsen

Dato : 22-07-03 12:16

"John Doe" <no@no.net> skrev i en meddelelse
> Det lyder som et interessant projekt. Men når det nu er SKAK det drejer
sig
> om, hvor vigtigt kan det så være at have det største/bedste grafikkort???
>
> John

Fordi intet skal have skylden for at være flaskehalsen. *s*
vh\michael

Fra : Leony

Dato : 22-07-03 12:53

"John Doe" <no@no.net> skrev i en meddelelse

> Det lyder som et interessant projekt. Men når det nu er SKAK det
> drejer sig om, hvor vigtigt kan det så være at have det
> største/bedste grafikkort???

Og et lydkort til 1700,-

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Per Moreau

Dato : 22-07-03 12:10

> [...]
sammen
> med det bedste bundkort/ram/grafikkort/harddisk
>

> Så bare slå jer løs - kom med jeres bedste bud.

Læs den her tråd:
www.fedespil.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2751&whichpage=1
Den omhandler en anden der gerne vil sammensætte en såkaldt monster pc
til en værdi af 30-50.000 kr.
Og der er der mere end rigeligt af forslag til sådan en.
Da det skal være P4, læs CreaPz indlæg, der handler om en P4 maskine.

Mvh
Per M.

Fra : Leony

Dato : 22-07-03 13:03

"Michael Nielsen" <christiansbro@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 2. mulighed skal indeholde en DUAL processor (gerne den nyeste XEON)

Understøtter det skakprogram der skal bruges 2 processorer?
Hvis ikke så er det jo spild af penge.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 22-07-03 16:38

On Tue, 22 Jul 2003 14:02:38 +0200, Leony wrote:

>Understøtter det skakprogram der skal bruges 2 processorer?
>Hvis ikke så er det jo spild af penge.

Er stort set kun et problem med MS-Windows.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Viking Foreplay: "HEY! YOU! C'MERE!"

Fra : Gismo

Dato : 22-07-03 13:02

> [...]
sammen
> med det bedste bundkort/ram/grafikkort/harddisk
>

> Så bare slå jer løs - kom med jeres bedste bud.

Flere mindre maskiner sat sammen - må gi et bedre resultat end en enkel

Gismo

Fra : Sparre

Dato : 22-07-03 13:07

> Flere mindre maskiner sat sammen - må gi et bedre resultat end en enkel

Ja et monster cluster til en skak computer burde ikke være helt skidt...

--
Sparre

Fra : Gismo

Dato : 22-07-03 13:21

"Sparre" <christian@etdomæne.dk> skrev i en meddelelse

> Ja et monster cluster til en skak computer burde ikke være helt skidt...

kan i hvertfald gøres til færer penge

vil en 64 bit cpu værer bedre ? Amd kommer jo snart med deres ... Var måske
en mulighed der ...!

Gismo

Fra : Claus

Dato : 23-07-03 09:12

Gismo wrote:

> vil en 64 bit cpu værer bedre ? Amd kommer jo snart med deres ... Var måske
> en mulighed der ...!

Ikke at jeg har forstand på emnet.

Men jeg ved da at sun har haft sådan en dims i ihvertfald et år. Hvis
det skal være en monstercomputer skal det så ikke være en sun?

Hilsen Claus

Fra : Gismo

Dato : 23-07-03 12:10

"Claus" <komplet@linuxwaves.com> skrev i en meddelelse

> Ikke at jeg har forstand på emnet.
>
> Men jeg ved da at sun har haft sådan en dims i ihvertfald et år. Hvis
> det skal være en monstercomputer skal det så ikke være en sun?

Så nemt tror jeg ikke det er. En monster computer til 3d ydelse er ikke den
du skal bruge hvis du encoder film og heller ikke til skak algoritmer kræver
vidst stort set kun ram, og mange af dem !

Gismo

Fra : Andropov

Dato : 23-07-03 20:13

"Gismo" <stivnisse@[XXXX]hotmail.com> wrote in message news:<bflqdk$go5

> Den skal hovedsagelig bruge til SKAKSPIL på et højt-højt plan

>Flere mindre maskiner sat sammen - må gi et bedre resultat end en
enkel

Det lyder egentlig spændende med flere maskiner sat sammen. 2000 mhz
cpu'er kan man jo snart få smidt i nakken. 5 af dem koblet sammen så
har man 10000 mhz hvor meget der går til overhead tør jeg ikke sige.
Kan en almindelig bruger finde noget fornuftigt at bruge det til. Det
kunne være interessant at høre lidt om.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 23-07-03 21:54

Således skrev andropov@ofir.dk (Andropov) i dk.edb.hardware 23 Jul
2003 12:12:35 -0700:

> [...]
>har man 10000 mhz hvor meget der går til overhead tør jeg ikke sige.
>Kan en almindelig bruger finde noget fornuftigt at bruge det til. Det

<http://bofh.be/clusterknoppix/> er en live linuxinstallation, dvs.
den booter på cdrom og behøver ingen installation på harddisk.

Ved at boote en "hovedmaskine" med denne og derefter boote andre
maskiner med enten en bootdisk eller et netværkskort, der understøtter
net-boot, kan man samle al hukommelse og processorkraft i en virtuel
maskine, hvor processer fordeles ud til de ledige noder (maskiner).

Jeg har haft 4 maskiner oppe og køre som et cluster og det var ganske
simpelt, og det var alt fra en P100 til en AMD 1400, samt en bærbar
med Intel-processor.

Det anbefales til f.eks. grafik- og video-rendering.

Om det kan bruge til at spille skak med, har jeg ikke den fjerneste
ide om, men det kan da være at det var forsøget værd?

Knud
--
Great minds discuss ideas;
Average minds discuss events;

Fra : Leony

Dato : 24-07-03 17:45

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft 4 maskiner oppe og køre som et cluster og det var ganske
> simpelt, og det var alt fra en P100 til en AMD 1400, samt en bærbar
> med Intel-processor.

Med en Knoppix du linker til? eller brugte du noget andet?

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 24-07-03 18:18

Således skrev "Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> i
dk.edb.hardware Thu, 24 Jul 2003 18:44:53 +0200:

>"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev i en meddelelse

>Med en Knoppix du linker til? eller brugte du noget andet?

Jeg bootede med clusterKnoppix-cd'en på min hovedmaskine.

Derefter lavede jeg et sæt bootdiske, der indeholdt det samme, som der
normalt ligger i en en boot-prom på et ordentligt netkort.

(http://rom-o-matic.net/ generer en boot-prom-fil svarende til dit
netkort, man kan smide på en floppy med f.eks. rawrite)

Så bootede jeg de forskellige noder med de respektive bootdiske, det
hele blev fundet af min hovedmaskine og jeg kunne se på de forskellige
adminstrative værktøjer, der følger med, at jeg havde 4 cpu'er og hvad
der nu var af ram til rådighed.

Jeg kunne så ikke lige komme i tanke om noget at teste det med, men
det virkede i hvert fald...

XFut til Unix-gruppen

Knud
--
"A good dose of antibiotics ought to get it back on the range."

Fra : Peder

Dato : 24-07-03 23:39

> [...]
>
>Om det kan bruge til at spille skak med, har jeg ikke den fjerneste
>ide om, men det kan da være at det var forsøget værd?

Jeg har ikke prøvet clusterknoppix, men ifølge dit link er det baseret
på OpenMosix og dermed load-balancing. Det vil sige at processer
flyttes rundt til de noder der har mindst at lave. Dermed ligger
styrken i at køre mange processer samtidig. Hvis f.eks. et skakprogram
køre i én eller få tunge processer vil der ikke være meget at vinde.
For at udnytte en klynge fuldt ud skal skakprogrammet være skrevet til
formålet. F.eks. ved brug af MPI/PVM eller lignende. Hvis man istedet
sidder ved en shared memory maskine kunne f.eks. tråde muligvis være
en god ide.

-Peder

Fra : Andropov

Dato : 25-07-03 13:34

Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> wrote in message

> [...]

> med Intel-processor.
>
> Det anbefales til f.eks. grafik- og video-rendering.

Jeg ville nok foretrække at Microsoft lavede en Windows som
understøttede flere processorer og at diverse programmer begyndte at
gøre tilsvarende.
Så skulle der være plads til 5 cpu'er i en computer så man kunne putte
nye i efterhånden som man fik råd.
Når man tænker på at min første computer kostede 21000 kr. I dag ser
man computere helt ned til 4000 kr. Så er det man tænker på at der
burde spekuleres noget mere i computere med flere processorer ligesom
man kan putte flere harddiske i sin computer.

Fra : Peder

Dato : 25-07-03 19:05

> [...]
>burde spekuleres noget mere i computere med flere processorer ligesom
>man kan putte flere harddiske i sin computer.

I større serverer fra f.eks. Sun eller IBM har man jo også kunne gøre
det længe. Grunden til at det endnu ikke er sket i "hjemme"-computere
er at dels er det noget de færreste har brug for og dels betyder det
en nævneværdig komplicering af både bundkortets arkitektur og det
operativsystemet der skal køre på maskinen. På samme måde skal
programmerne skrives med henblik på parallelisering hvis der skal være
en mærkbar forbedring af deres køretid. Det ville dog gøre samtidig
afvikling af flere separate almindelige programmer hurtigere.

-Peder

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-07-03 00:34

In dk.edb.hardware, Andropov <andropov@ofir.dk> says...
> Jeg ville nok foretrække at Microsoft lavede en Windows som
> understøttede flere processorer og at diverse programmer begyndte at

Den findes allerede. Alle NT-baserede Windows'er understøtter _mindst_ 2
processorer (er dog ikke helt sikker på 3.xx-versionerne).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-07-03 16:29

In dk.edb.hardware, Gismo <stivnisse@[XXXX]hotmail.com> says...
> du skal bruge hvis du encoder film og heller ikke til skak algoritmer kræver
> vidst stort set kun ram, og mange af dem !

Wrong... Det kræver rå processorkraft og ikke ret meget andet.

Deep Blue (slog Gary Kasparov 3.5 - 2.5 over 6 partier i 1997):
http://www.research.ibm.com/deepblue/meet/html/d.3.html

Fra : Peder

Dato : 24-07-03 22:57

>Wrong... Det kræver rå processorkraft og ikke ret meget andet.

Jeg vil nu mene det kræver lidt af hvert og mon ikke deep blue har en
hel del gigabyte at muntre sig med. Selvom deep blue ikke bruger brute
force er der stadig et meget stort løsningsrum der skal ledes igennem
ved hvert træk.

-Peder

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 22-07-03 13:23

http://www.3ware.dk/catalog/product_info.php?cPath=29&products_id=55&osCsid=951a8b5d5bf10278d7f0e2c9e879e69f

Fra : Gismo

Dato : 22-07-03 13:25

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Til en skak computer ??

Og larmer vel endnu merer ... !

Gismo

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 22-07-03 13:31

Gismo wrote:
> "Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Til en skak computer ??

Han beder om at alle flaskehalse skal undgåes.
PCI-X og et stripe set reagerer dejligt hurtigt.
Vi må håbe han er god til Skak

> Og larmer vel endnu merer ... !
Ja meget

Mikkel

Fra : Henning

Dato : 22-07-03 15:13

On Tue, 22 Jul 2003 14:30:43 +0200, "Jens Mikkel Lausten"
<mlausten@worldonline.dk> wrote:

>Han beder om at alle flaskehalse skal undgåes.
>PCI-X og et stripe set reagerer dejligt hurtigt.

Det er begrænset hvor meget et skak-spil skal skrive/læse på diskene?
Jeg tror bare det er en "troll", som sidder og drømmer

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 22-07-03 18:52

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror bare det er en "troll", som sidder og drømmer

Også min formodning. De fleste der spiller skak ville få høvl af en C64

--
Morten Holberg Nielsen
in an interstellaaaaarrr buuuurrssst im baack to saaaavee the

Fra : Thomas Hansen

Dato : 22-07-03 15:30

On Tue, 22 Jul 2003 12:19:19 +0200, Michael Nielsen
<christiansbro@hotmail.com> wrote:

> [...]
> sammen
> med det bedste bundkort/ram/grafikkort/harddisk
>

> Så bare slå jer løs - kom med jeres bedste bud.

Hej
Det letteste burde nok være at installere et P4 system med en vapochill
eller en Prometeia. Så burde 4.5ghz være opnåligt.

/Thomas

Fra : Gismo

Dato : 22-07-03 16:56

> [...]
skal
> alle flaskehalse undgås - hvordan vil i sammensætte en monster PC uden

En vens svar:
Skakalgoritmer kræver en uhyggelig mængde ram, og 4GB hurtig ram er ofte
meget vigtig.

Hvis et skakprogram er skrevet til en enkelt processor, vil dual ikke hjælpe
den en disse.

Der findes skakprogrammer skrevet til flere computere, og disse vil som
regel være bedre mht pris/ydelse. Se for eksempel

http://neural-chess.netfirms.com/

HDD, Skærm, Grafikkort, lydkort er irrelevant, og bør spares væk.

En lille hdd kan man altid købe for meget lidt, men den vil ikke være nogen
flaskehals på andet end opstarten.

Hvis man vil have mere end 4 GB ram er der 3 måder:

-Grid (flere computere sammen)

-Køb en 64bit processor

-Nogle pentium4 kan bruge op imod 64GB ram, men med nedsat ydelse og
problemer med små addresseringer.

Af disse 3 muligheder vil jeg anse Grid for den bedste (men sværeste at
implementere).

Hvis skakprogrammet der planlægges kørt findes i en 64b version er en sådan
CPU at foretrække, men det er tvivlsomt.

(kommer måske et merer uddybende svar senere)

Gismo