MS SQL: Hvordan læser man long text felter
Fra : Dcasso

Dato : 21-07-03 21:58

Hej

Står med en MS SQL db, hvor der er brugt long text. Hvordan læser man
og skriver man til et sådan felt?

På forhånd tak
Dennis

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-07-03 22:33

Dcasso skrev:

> Står med en MS SQL db, hvor der er brugt long text. Hvordan
> læser man og skriver man til et sådan felt?

Hvis værdierne er korte nok til at være i en varchar kan du skrive
direkte til feltet:

INSERT INTO tabel (langtekstfelt)
   VALUES 'Her er min halvlange tekst'

Ellers skal du have fat i funktionerne READTEXT, WRITETEXT og
UPDATETEXT. De er alle beskrevet i BOL (onlinehjælpen).
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Velkommen hen til Paris International!

Fra : Dcasso

Dato : 21-07-03 23:13

Hvis teksten i et felt ntext er på 4-7 kb. kan man så godt bruge en
simpel insert (eks. igennem en asp fil) ?

Og ligger teksten i ntext som alm. tekst eller ligger den som noget
binært el.lign.
Er, som kan gættes, ret ny på området, og er lidt usikker på om noget
kan gå galt hvis jeg ændrer ved det

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-07-03 20:48

Dcasso skrev:

> Hvis teksten i et felt ntext er på 4-7 kb. kan man så godt
> bruge en simpel insert (eks. igennem en asp fil) ?

Det tror jeg ikke. Max-længden for en nvarchar er så vidt jeg
husker 4000 tegn (hvert n-tegn fylder 2 byte) - jeg mener ikke at
INSERT/UPDATE-kommandoer kan håndtere længere strenge. Samtidig er
der en maxlængde på en T-SQL-kommando - vist nok noget med 8050
tegn, men jeg er ikke sikker.

> Og ligger teksten i ntext som alm. tekst eller ligger den som
> noget binært el.lign.

Aner det ikke - men det er vel egentlig uden betydning. Databasen
skal nok finde ud af at hente og gemme teksten korrekt hvis man
beder den om det (på den rigtige måde).

> Er, som kan gættes, ret ny på området, og er lidt usikker på
> om noget kan gå galt hvis jeg ændrer ved det

Prøv dig lidt frem på en testbase. Men med tekster i den
størrelsesorden du nævner, er jeg ret sikker på at du skal have fat
i de funktioner jeg nævnte i sidste indlæg
(UPDATETEXT/WRITETEXT/READTEXT).

NB: Usenet er ikke Jeopardy - læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen