passwd ændret gennem script
Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 02-04-01 22:06

i forlængelse af tidligere tråd med adduser har jeg følgende spørgsmål:
hvorfor virker disse 2 ikke?
1. enten
[root@ftp /root]# passwd villy <kodeord
bash: kodeord: Ingen sådan fil eller filkatalog
[root@ftp /root]# passwd villy <kode
Changing password for user villy
New UNIX password: Retype new UNIX password:
New UNIX password:
New UNIX password:
passwd: Conversation error
[root@ftp /root]#
2. eller
[root@ftp /root]# cat kode |passwd villy
[...]

men følgende virker:
3.
[root@ftp /root]# passwd villy
Changing password for user villy
New UNIX password:
Retype new UNIX password:
passwd: all authentication tokens updated successfully
[root@ftp /root]#

filen kodeord indeholder:
------
kodeord
kodeord

-----

finn

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 03-04-01 07:43

"CykelSmeden fra Aalborg" <outlook@acnord.SLET.dk> writes:

> [...]
> 1. enten
> [root@ftp /root]# passwd villy <kodeord
> bash: kodeord: Ingen sådan fil eller filkatalog

Du skal bruge expect(1):

EXPECT(1) EXPECT(1)

NAME
expect - programmed dialogue with interactive programs,
Version 5

SYNOPSIS
expect [ -dDinN ] [ -c cmds ] [ -[f|b] ] cmdfile ] [ args
]

INTRODUCTION
Expect is a program that "talks" to other interactive pro­
grams according to a script. Following the script, Expect
knows what can be expected from a program and what the
correct response should be. An interpreted language pro­
vides branching and high-level control structures to
direct the dialogue. In addition, the user can take con­
trol and interact directly when desired, afterward return­
ing control to the script.

-- Ole

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-04-01 10:29

On 3 Apr 2001, Ole Michaelsen wrote:

> Du skal bruge expect(1):

passwd kan skam da godt klare det selv:

# echo kodeord | passwd --stdin villy

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] --------------------------------------
[...] Note that 120 sec is defined in the protocol as the maximum

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 03-04-01 14:14

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse > >
> hvorfor virker disse 2 ikke?

> passwd kan skam da godt klare det selv:
>
> # echo kodeord | passwd --stdin villy
den kan jeg ikke få til at virke, og kan heller ikke regne ud hvordan!
passwd kræver 1 parameter - brugeren od 2 responces kodeordet ??

finn

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 03-04-01 14:11

den findes tilsyneladende ikke på SuSe/RH 7

finn

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-04-01 14:53

On Tue, 3 Apr 2001, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> den kan jeg ikke få til at virke, og kan heller ikke regne ud hvordan!
> passwd kræver 1 parameter - brugeren od 2 responces kodeordet ??

Den skal køres som root. Eller skal du køre:

# echo kodeord | passwd --stdin

Jeg er ikke sikker på, om --stdin er Redhat-specifik. Men den fungerer
som passwd uden --stdin - den læser bare kodeordet fra stdin (og kun en
gang).

Rasmus

--
There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.