Cichlide akvarium?
Fra : HLJ

Dato : 21-07-03 21:13

Hej Gruppe

Jeg vil gerne spørge gruppen her om et par spørgsmål jeg har ang. cichlider.

Jeg har haft akvarium i 1/2 år, og er begyndt at interessere mig en del for
det. Det startede sikkert som mange andre, med at sønnen skulle have nogle
fisk. Han gider det ikke mere, man jeg er blevet meget betaget af det.

Det akvarium vi har nu, er et ganske alm. et, men nogle dværg/honning og
perleguramier, neonfisk og diverse andre selsskabsfisk.

Jeg kunne godt tænke mig et 250-325 l akvarium, med cichlider og måske
guramier.

Mine spørgsmål:

Der er mange arter inde for cichlidefamilien. Er der nogle arter der er
nemmere at have end andre?

Jeg har læst nogle indlæg om cichlider, og at de kræver osmose vand. Er det
alle arter der kræver det, eller kan man nøjes med blødt vand?

Kan cichlider gå sammen med guramier og omvendt?

Kræver alle arter af cichlider levende fodder?

Hvilken bund, sten og planter er bedst for cichlider?

Kræver cichlider særlige former for pumper og ventilation (Co2 anlæg o.s.v)?

Jeg kunne godt tænke mig en god bog om cichlider, men har hørt at man skal
passe på hvad man køber. Er der en der er særlig god for en begynder som
mig?

Venlig hilsen

Henrik Sparre

--
Venlig hilsen

Henrik Sparre

Fra : HHJ

Dato : 21-07-03 21:48

Hej Henrik!

Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål så godt jeg kan:

1) Discus er næppe cichliden du vil starte med,- start derfor evt. med et
eller flere par Sydamerikanske cichlider som f.eks. Apistogramma arter. De
er spændende og de skulle i give en begynder de helt store problemer...

2) Osmose vand er slet ikke nødvendigt til langt de fleste arter,- selv
discus som er blødvandsfisk kan fint holde i alm. hård postevand...

3) Cichlider og guramier går fint sammen,- forudsat at du vælger de rigtige
cichlider. Her vil jeg igen vælge de små fredelige Apistogramma arter...

4) Flagfoder er et udemærket alternativ til levendefoder og du kan også godt
benytte flagfoder helt tiden, men en gang levendefoder nu og da skader
bestemt ikke...

5) Det kommer meget an på hvilken slags cichlider du vælger. Geophagus arter
( jordspisere ) vil gerne have fint sand da de graver meget, hvorimod andre
cichlider arter holdes fint i akvarier med en grovere grus type - det kommer
altså an på, hvilken type cichlide du vælger...

6) Cichlider adskiller sig ikke så meget fra andre fisk, så alm. cirkulation
i vandet...

Angående en go' bog, prøv "Cichlider fra hele verden" ( eller noget i den
stil )...

/Mikkel

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 22-07-03 07:53

> [...]
> perleguramier, neonfisk og diverse andre selsskabsfisk.
>
> Jeg kunne godt tænke mig et 250-325 l akvarium, med cichlider og måske

Vi har et 325l med masser af planter, 4 Nanacara, et par vestafrikanske
ciklider jeg ikke kan huske navnet på, rødnæser, rød neon,
kobberpansermaller, otocinclus, en ancistrus plus lidt andre tetraer og en
masse rejer.

Generelt hersker der fred og fordragelighed.

> Der er mange arter inde for cichlidefamilien. Er der nogle arter der er
> nemmere at have end andre?

Kort sagt, ja! Der findes vist mindst 1500 ciklidearter, varierende fra 3cm
til en meter i str.

Inden for de arter man almindeligvis holder findes der 2 hovedretninger; de
arter som kommer fra regnskovsområder (ofte stille floder) og som ofte egner
sig til selskabsakvarier, og de som kommer fra stenede søer og river planter
op (GROFT forenklet)

> Jeg har læst nogle indlæg om cichlider, og at de kræver osmose vand. Er
det
> alle arter der kræver det, eller kan man nøjes med blødt vand?

Langt de fleste arter lever lykkeligt i dansk postevand, det gør vores i
hvert fald. (dH 18-20). Måske skal de have blødere vand hvis de skal yngle,
men det skal der også held til i et selskabsakvarie.

> Kræver alle arter af cichlider levende fodder?

Nej. Vores lever hovedsageligt af frosset foder.

> Hvilken bund, sten og planter er bedst for cichlider?

Kan man ikke sige generelt; nogle lever i åbent vand, andre på sandbund,
andre igen mellem klippestykke, nogle er vant til planter...

> Kræver cichlider særlige former for pumper og ventilation (Co2 anlæg
o.s.v)?

Kan heller ikke siges generelt. Nogle arter kræver ekstra god filtrering
fordi de sviner, vist typisk Malawierne. De arter som passer i et
selskabsabkvarie har ikke specielle krav.

God fornøjelse,

Martin

Fra : thomas schreiber

Dato : 22-07-03 08:42

Det er nok en fordel hvis du præciserer hvilke ciklider du mener. Der finder
jo et hav af ciklider der bliver fra få centimeter til over 1m! Skalarer er
ciklider og det samme diskos. Så er der alle cikliderne fra de afrikanske
søer, og ikke mindste de mellemamerikanske og sydamerikanske ciklider. Og så
at alt der "løse" som leveri floder i afrika og asien.

Det er et meget upræcist spml at stille, da de næsten alle kræver
forkskellige pleje. Det er altid en god ide at starte med biblioteket. Der
findes flere bøger om netop cicklider.

Noget helt andet er, at med mindre du er total ligeglad med biotoper, så er
netop guramier nok ikke en god ide at sætte sammen ciklider - sådan meget
groft sagt.

mvh
Thomas

Fra : Kell Petersen

Dato : 14-08-03 01:00

Man kan starte med at være proff fiskeholder , eller man kan gøre som jeg .
Jeg fik en lille flok ps.demasoni
og anede ikke en meter om sådan noget , en månedstid senere fik jeg yngel,
og siden da har de ynglet ad H..T.

De kan lide at være hos mig , og jeg aner ikke hvad jeg gør rigtigt , men
mange andre , som jeg har lært at kende , kan ikke få en pind ud af dem , og
vil de have flere , må de ud og købe dem

Jeg har læst stolper op og ned , om at man skal skifte vand , flere gange om
måneden ,
jeg smider en spand koldt ned til dem , når der er fordampet nok , og så
tror de at det er regntid igen , og begynder at lege ..

Så det lader til at man lidt hen ad vejen , kan klare sig på husmands
metoderne.
Resten kommer jo senere.
Jeg skal til at lære hvordan man propper P-piller i hunnerne eller
kasterere hannen

Mine lever i den virkelige verden på ca 4 meters dybde langs klipperne i
malawisøen (Pumba rock) el noget lign..
Men hos mig lever de på 200 liter vand og har 3 planter som jeg har proppet
fast i nogle lavaklumper
En spandpumpe til at rense vandet , og en intern pumpe der hvirvler vandet
rundt i akvariet , i overkanten , så der er en masse iltet vand

Held og lykke