Overskrivning af fil..
Fra : Sinkbæk

Dato : 02-04-01 22:03

Hej!

Kan jeg få php til at overskrive en fil med en anden på et given tidspunkt?
Jeg vil gerne lave en løsning med php, da jeg ikke er så meget hjemme i
cron-jobs.

-Mvh.
-Thomas

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 02-04-01 22:09

Sinkbæk skrev:

> Kan jeg få php til at overskrive en fil med en anden på et given
> tidspunkt? Jeg vil gerne lave en løsning med php, da jeg ikke er så
> meget hjemme i cron-jobs.

PHP kan ikke rigtigt sætte sig selv i gang. Det skal startes af en
person eller et andet program - f.eks. cron. Det korte af det lange er,
at du ikke kommer uden om cron, hvis du vil starte noget automatisk på
et bestemt tidspunkt. Cron er i øvrigt ikke så svært - læs
http://webcafe.dk/diverse/artikler/202/da202.php3.

Og så lige min mening om det sædvanlige pjat, folk ofte kommer med, når
der tales PHP + cron ("hvad gør jeg - jeg har ikke nogen CGI-version af
PHP, så derfor kan jeg ikke bruge cron!"): Brug dog wget!

30 5 * * * /usr/bin/wget -q /sti/til/program.php

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 02-04-01 22:54

On Mon, 2 Apr 2001 23:08:59 +0200, Jonas Koch Bentzen wrote:

> [...]
>PHP, så derfor kan jeg ikke bruge cron!"): Brug dog wget!
>
>30 5 * * * /usr/bin/wget -q /sti/til/program.php

Det virker jo ikke hvis filen der skal rodes med er ejet af en anden bruger
end den der kører webserveren.
Ydermere vil jeg da ikke bryde mig om at gøre mine filer writable for
webserveren, så kan alle webhotel-lusere jo skumle rundt i filen.

For mig at se er ovenstående wget-trick et hack. Php er ikke lavet til
shell. Brug et sprog der er beregnet til det.

--
Søren O.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.
- Unkown

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-04-01 06:06

On 2 Apr 2001 21:54:26 GMT, boll@fw1.dk (Søren Boll Overgaard) wrote:

>Ydermere vil jeg da ikke bryde mig om at gøre mine filer writable for
>webserveren, så kan alle webhotel-lusere jo skumle rundt i filen.

Forudsat at man er på et luser-webhotel, hvor alle har adgang til at
kigge rundt. Man vil jo have samme problematik med fx sine
mysql-kodeord, hvis andre brugere kan kigge rundt.

>For mig at se er ovenstående wget-trick et hack. Php er ikke lavet til
>shell. Brug et sprog der er beregnet til det.

Det er rigtigt, at det ikke er beregnet til det, men det virker
stadigvæk helt fint som shellsprog. Perl er ligeledes heller ikke
"beregnet til hjemmesider", men kan sagtens bruges fint til at lave
cgi-scripts med.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 03-04-01 08:12

Søren Boll Overgaard skrev:

> Php er ikke lavet til shell.

Ikke desto mindre bevæger PHP sig i mange retninger for øjeblikket, og
det ser ud til, at PHP ville kunne få samme status som Perl som et
sprog, der kan bruges til næsten alt. Jeg har selv leget lidt med PHPs
socket-funktioner, der er et skridt væk fra kun-web-tingen, og PHP-GTK
- den grafiske brugerflade til PHP - fungerer også fint.

Bortset fra det: PHP er endnu ikke så god til kommandolinjeting, men
altså... Man begrænser sig, hvis man tror, at PHP kun er til web.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 03-04-01 08:01

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.epostadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> 30 5 * * * /usr/bin/wget -q /sti/til/program.php

uhm, hvis man ikke har cgi-versionen af php installeret, så nytter det der
jo ikke meget alligevel, medmindre /sti/til/program menes som værende
http://sti/til/script.php

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 03-04-01 08:08

Nezar Nielsen skrev:

> uhm, hvis man ikke har cgi-versionen af php installeret, så nytter det
> der jo ikke meget alligevel, medmindre /sti/til/program menes som
> værende http://sti/til/script.php

Selvfølgelig - det var en lille fejl.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Lars Petersen

Dato : 03-04-01 13:44

> 30 5 * * * /usr/bin/wget -q /sti/til/program.php

Bruger selv lynx -source http://server/script.php > /dev/null

=)

--
-