Defekt AMD Barton 2800+ - er der andre der~
Fra : Jan Johansson

Dato : 21-07-03 19:49

For godt en måned siden købte vi en del HW til at bygge en pc op. Inkl. AMD
Barton 2800+ som vi satte en 3200+ køler på.
Fra første færd var der problemer og det endte da også med at forhandleren
tog alt HW retur og fandt ud af at det var CPU'en der havde lavet alle
fejlene, bla. STOP fejl og en sjov fætter der hed :
DRIVER_NOT_LESS_OR_EQUAL.
Nu siger forhandleren at CPU'en er varmeskadet og de har sendt den til AMD i
Holland for test.

Nu ville jeg gerne høre om der er andre der har oplevet det samme med denne
type/model CPU.
Som jeg sagde lavede den problemer fra første færd og det er ikke første
gang jeg har bygget en pc op, jeg er uddannet hos Packard Bell i Holland.

Jan Johansson
Teknisk konsulent
EDUCARE Philippines
With kind regards

Jan Johansson
Technical Consultant
EDUCARE Philippines

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 21-07-03 20:44

Jan Johansson wrote:

> Nu siger forhandleren at CPU'en er varmeskadet

Hvilken temperatur lå den på ved full load?
Var der kølepasta eller andet til at give bedre kontakt til køleprofilen?

Fra : Jan Johansson

Dato : 22-07-03 09:01

Nu er det ikke så nemt på et ECS L7VTA at se hvad temp. ligger på når den
kører. Du kan se det i bios. Der er programmer der kan teste det men de
virker af en eller anden grund ikke med dette board!

Og, ja det var der.

Men det var ikke det mit spørgsmål gik ud på. Jeg ved at jeg ikke har lavet
noget galt, og er ikke i tvivl om at den CPU var defekt fra starten og har
så bare udviklet sig efterhånden!

Tilbage til spørgsmålet : Er der andre der har købt en AMD Barton 2800+
indenfor de seneste
4 måneder, som har oplevet det samme?

Jan Johansson
Teknisk konsulent
EDUCARE Philippines
With kind regards

Jan Johansson
Technical Consultant
EDUCARE Philippines

Fra : Jonny Jensen

Dato : 22-07-03 09:33

Lidt kreativ: SNIP

> Men det var ikke det mit spørgsmål gik ud på. Jeg ved at jeg ikke har
lavet
> noget galt, og er ikke i tvivl om at den CPU var defekt fra starten og har
> så bare udviklet sig efterhånden!

Jo, det var vel lidt det som det gik ud på? Kan jo være køleren har lavet en
fejl/ikke haft ordentlig kontakt, hvorved den har taget skade inden du har
har nået til windows, hvor fejlene er begyndt at komme og du spørger i den
første besked:

SNIP (oprindelig meddelse:)

> [...]
> Holland for test.
>
> Nu ville jeg gerne høre om der er andre der har oplevet det samme med

Altså, det kan jo nemt være fx køleren (eller andet) som har hindret at
cpu'en er blevet kølet tilstrækkeligt og derfor er fejlen opstået meget
tidligt første gang, så det VIRKER som om den har været skadet fra start af,
selvom det måske skete under første boot, hvor fejlen kom første gang?

Anyways, jeg har engang haft en Athlon Thunderbird 1200 MHz, som lavede
netop de samme to fejl som du nævner der, og har var grunden en Molex
Silent-et-eller-andet-skod som burde kunne køle op til 100 MHz, i førlge
forhandeleren, men altså ikke min lille 1200 MHz i kabinet med en temp på
25-27 grader.

Jonny.

Fra : Leony

Dato : 22-07-03 13:32

"Jan Johansson" <nospamthunder@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forhandleren tog alt HW retur og fandt ud af at det var CPU'en der
> havde lavet alle fejlene, bla. STOP fejl og en sjov fætter der hed :

Hvis man skal bruge fejlmeldingen til noget, så skal man have det hele
med.
Egentlig pudsigt at man ikke kan finde denne fejlmelding på de grundige
sider med stop messages.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL er nem at finde til gengæld.

> Nu siger forhandleren at CPU'en er varmeskadet og de har sendt den
> til AMD i Holland for test.

Hvis man skal se lidt strengt på det, så er varmeskaden sikkert sket på
en af 3 følgende måder:
Den er blevet varm/beskadiget under transporten.
Den har været prøvet/solgt før du fik den.
Den er blevet brændt første gang du tænder den.

Er der nogle muligheder jeg overser?

Kan ikke forstå at de sender den til Holland for at teste den (jeg tror
ikke, at de vil bruge de erfaringer i den videre produktion/udvikling).
Den kan jo næppe heller repareres.
"Timeløn", forsendelsomkostninger osv, så ville det vel være billigere
at bytte den uden at tænke mere over det.

> Nu ville jeg gerne høre om der er andre der har oplevet det samme med
> denne type/model CPU.

Det hænder jo at man hører om et helt batch hardware, printere,
harddiske osv, som er født dårlige.
Tror dog man ville have hørt om det, hvis AMD havde begået en dynge
dårlige processorer.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Allan / Kolding

Dato : 22-07-03 19:00

Sjov historie !

For en månd siden købte en bekendt til mig et ESC L7VTA bundkort
og en 2500 Baton CPU samt køler som skulle passe, hos BJ-Traiding.

Cpuén blev så varm ( 70-90 grader )
Efter 4 dage brændte det af og blev sendt retur til BJ.
Kom tilbage med ny CPU U.B. ( Fejl i CPU )
Alt blev mont. og temp. lå igen på 70 - 90 grader ???
Min bekent skulle alligevel nord på og ville ikke brænde mere af,
så han tog det hele med op til BJ igen !

Her fik han at vide at der var problemmer med ESC bundkortet !!!!
Og de havde haft flere af dem.
Han fik tilbudt et Asrock kort for samme pris og de tog ESC kortet retur (
U.B.)
Nu kører det ! 2500 Baton ligger på ca 40 grader og ca 50 grader ved last.

Så gad vide om ikke Bundkortet har fejlen ???

Det var bare en lignende historie, hvor BJ levede op til 100 % service.
Men alt tyder på at ECS har et problem !!!

KLIP

Fra : Jan Johansson

Dato : 22-07-03 21:28

Det var faktisk nøjagtigt det samme der skete for mig. Også købt hos B.J.
Trading. Men denne gang byttede de altså ikke CPU'en men sendte den til
Holland. Lyder som om der er et problem her.

Her er beskrivelsen af hvad vi købte:

1 stk GR-PO-2 * Point of View GF4 MX440SE 64MB SDRAM a 337 DKK = 337,00 DKK
1 stk CDR-L-5224 * LiteOn 52/24/52 CD-RW Retail a 366 DKK = 366,00 DKK
1 stk AMD-B-2800 * AMD Barton 2800+ a 1487 DKK = 1.487,00 DKK
1 stk TIL-1-3-B * cpu-køler Socket A op til 3200+ a 199 DKK = 199,00 DKK
1 stk BUN-ECS-8 * ECS L7VTA Socket A a 544 DKK = 544,00 DKK
1 stk r-184-256-21 * 256 MB DDR 184 Pins PC2700 a 219 DKK = 219,00 DKK
1 stk FL-2-0 * Diskettedrev 3.5 a 138 DKK = 138,00 DKK
1 stk DVD-LT-16 * 16/48 LiteOn DVD a 260 DKK = 260,00 DKK
1 stk KM-4-2 * Miditower Magnus SORT a 399 DKK = 399,00 DKK
1 stk SP-S-2 * Subwoofer sæt a 199 DKK = 199,00 DKK
1 stk MO-OR-17 * 17 Orion TFT Sort a 3695 DKK = 3.695,00 DKK
1 stk TA-CH-S * Chicony trådløst tastatur & mus sort a 349 DKK = 349,00 DKK
1 stk 888 * Udvidet garanti (2 år) a 245 DKK = 245,00 DKK
1 stk 625 * Forsendelse opkr. m/omd. 25-30 kg a 200 DKK = 200,00 DKK

Første gang der var fejl byttede de grafikkortet. Det var ikke der fejlen
lå, for det skete igen. Så fik jeg et nyt bundkort, L7VTA, tilsendt - samme
fejl! Så snakkede jeg med dem igen og vi blev enige om at prøve ASRock til
samme pris som ECS L7VTA, det var helt dødt da jeg modtog det. Som jeg sagde
sendte jeg hele møget tilbage til BJ og de fandt så ikke nogen fejl på ECS,
men fandt også at ASRock var dødt. Så sagde de at CPU'en var varmeskadet og
sendte den til Holland.

Til dem som mener at det er fordi køleren ikke har været sat rigtigt på, jeg
checker altid at alt er som det skal være før jeg tænder for pc'en. Også at
køleren er sat rigtigt på.

Som jeg ser det, ved BJ at der en fejl her men, vil ikke bytte CPU'en. Jeg
har ellers været en ekstremt god kunde og har bortset fra det her ikke haft
nogen problemer med dem.

Ville din bekendt have noget imod at skrive sin historie ned og sende en
mail til mig med den?

Jan Johansson
Teknisk konsulent
EDUCARE Philippines
With kind regards

Jan Johansson
Technical Consultant
EDUCARE Philippines

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 28-07-03 02:00

Det kan jo være det er det samme bundkort

Eller også er det nogle defekte bundkort der "overvolter".

Er der nogen der har kontrolleret spændingen mens de havde problemer?

Rune

Fra : Thomas L. Pilegaard

Dato : 23-07-03 22:00

On Mon, 21 Jul 2003 20:48:41 +0200, "Jan Johansson"
<nospamthunder@get2net.dk> wrote:

> [...]
>tog alt HW retur og fandt ud af at det var CPU'en der havde lavet alle
>fejlene, bla. STOP fejl og en sjov fætter der hed :

Den fejl har jeg set på mit eget system, men det var nu ikke CPU'en.

Det var en driveren til mit USB-modem der ikke kunne sammen med
Win2000. Når jeg (eller et progtam) afbrød forbindelsen til nettet,
fik jeg blå skærm med den fejlkode !!

mvh Thomas