Stjerner?
Fra : Tais

Dato : 21-07-03 16:20

Om dagen er himlen blå grundet farvespredning i atmosfæren; men hvorfor er
stjerner så hvide og ikke blå?

Mvh. Tais Claridge

Fra : Peter Risager

Dato : 21-07-03 16:54

> Om dagen er himlen blå grundet farvespredning i atmosfæren; men
> hvorfor er stjerner så hvide og ikke blå?

Solen (den stjerne der er tættest jorden) er da også hvid.

--
Peter Risager
"Bombing in the name of peace is like

Fra : Tais

Dato : 21-07-03 17:30

Jeg mener set fra Jorden burde stjerne da være blå pga. farvespredning, men
dette er ikke tilfældet. Hvorfor er det det????

Fra : David T. Metz

Dato : 22-07-03 18:30

Tais skriblede:
> Jeg mener set fra Jorden burde stjerne da være blå pga.
> farvespredning, men dette er ikke tilfældet. Hvorfor er det det????

Nej. Du blander tingene sammen - *himlen* er blå om dagen - ikke lyskilden
(solen). Stjerner burde ikke være blå, men derimod burde de gøre himlen
blå - og det gør de også, det er bare så lidt at du ikke kan se det.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Tais

Dato : 22-07-03 20:31

Tak for det David; nu kan jeg se at jeg blandede det sammen...... Dejligt
med en *AHA* oplevelse en gang imellem.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-07-03 18:26

"Tais" <taisclaridge@hotmail.com> writes:

> Jeg mener set fra Jorden burde stjerne da være blå pga. farvespredning, men
> dette er ikke tilfældet. Hvorfor er det det????

Fordi den blå farve stammer fra det spredte lys. Stjernernes hvide
farve stammer fra det lys, der ikke er spredt, men når dig direkte -
det er hvidt.

Ligeledes ville solen - hvis du kiggede direkte på den (LAD VÆRE MED
DET) - være hvid.

/Rasmus

"Microsoft spel chekar worgs grate!"

Fra : Palle Jørgensen

Dato : 21-07-03 18:12

"Tais" <taisclaridge@hotmail.com> writes:

> Om dagen er himlen blå grundet farvespredning i atmosfæren; men hvorfor er
> stjerner så hvide og ikke blå?
>
> Mvh. Tais Claridge

Stjerner har alle mulige farver (afhængig af temperaturen), der er
bare for lidt lys til at det menneskelige øje kan opfatte det.

Desuden så skulle de være røde, hvis det indkomne lys er 'hvidt' og
der var en signifikant farvespredening.

Solen er jo rød når den har passeret meget atmosfære; ved solop- og
nedgang.

Det blå lys bliver jo spredt /væk/.

--
Palle Jørgensen, Stud.scient., BSc

E-post: pallej(at)ifa(dot)au(dot)dk
WWW: http://www.ifa.au.dk/~pallej/

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 21-07-03 23:53

Palle Jørgensen wrote:
> Stjerner har alle mulige farver (afhængig af temperaturen), der er
> bare for lidt lys til at det menneskelige øje kan opfatte det.

Det er nemt med det blotte øje at se, at forskellige stjerner kan
have forskellig overfladetemperatur. Eksempelvis er Betelgeuse og
Rigel - de to klareste stjerner i stjernebilledet Orion -
henholdsvis rød og blå.

--
Jonas Møller Larsen

Fra : Charon

Dato : 22-07-03 07:21

"Tais" <taisclaridge@hotmail.com> wrote in message
> Om dagen er himlen blå grundet farvespredning i atmosfæren; men hvorfor er
> stjerner så hvide og ikke blå?
>
> Mvh. Tais Claridge

Det må vel også have noget med afstanden til solen, altså lyset vinkel og
styrke, der spredes i atmosfæren.