Nu må i hjæpe mig (Soltek SL-75FRN2+ min c~
Fra : KeNzO

Dato : 21-07-03 12:09

Nu må i hjælp mig.
Mit første bundkort (Soltek SL75FRN2) viste den at cpu`en hedder XP 2400+
men den gik død og har derfor fået den byttet til et nyt og nu kommer der
et/flere problemmer.

Det er således at da jeg fik mit bundkort var den meget meget ustabilt og
var med bios versionen var D1.4L og den viste at mit cpu er en XP 2400 +.
Men fordi den var så ustabilt nedgraderet min bios til først version D1L nu
viser den IKKE mere at cpu`en er en XP 2400 + men til Xp 1800 +.
Så opgraderede jeg den til version D1.1L( som jeg kører med lige nu) med
samme reultat, den eneste version som jeg ikke har prøvet endnu er version
D1.3L.

Det skal også lige siges at jeg kender en som har et bundkort + cpu magen +
bios version D1.1L og ved ham viser den at hans cpu er en XP 2400+
På fredag tager jeg min computer over til ham som jeg nævnte før og så ville
det vise sig hvad hardware er den skyldige

links til diverse biosversioner:
http://www.soltek.de/English/download/S75FRN2.htm

Er det andre som har oplevet dette ?

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 21-07-03 12:38

KeNzO wrote:
> [...]
> er en XP 2400 +. Men fordi den var så ustabilt nedgraderet min bios
> til først version D1L nu viser den IKKE mere at cpu`en er en XP 2400

For mig lyder det som en frontside bus der er sat til at køre 100 mhz
istedet for 133 mhz. Det passer meget godt med hoppet fra 2400+ til 1800+.
Prøv at checke i bios om den ikke kører 100 istedet for det korrekt 133. Jeg
kender ikke lige Solteks bios, men mon ikke den har en Load Optimized
Defaults mulighed i det første skærmbilled, det kunne måske fikse det,
ellers må du ind og rode manuelt (Som man bør ;) )

/Carsten Steffensen

Fra : KeNzO

Dato : 22-07-03 00:23

Hvis bruger Load Optimized Defaults så nulstiller den det hele
Jeg har sat den til fsb 133 det ved jeg at den skal den, men bruger jeg
CPUID og PC Wizard prg så siger de begge at fsb er på 100.2 mhz !
Tror i ikke at bundkortet er i stykker ?

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 22-07-03 09:10

KeNzO wrote:
> [...]
> jeg CPUID og PC Wizard prg så siger de begge at fsb er på 100.2 mhz !
> Tror i ikke at bundkortet er i stykker ?

Hmmm, det lyder da lidt underligt ... jeg kender ikke solteks kort selv, men
der er ikke en jumper på bundkortet der skal flyttes for at styre det
interval fsb kører i? Sådan noget i retning af 100/133/166, det står nok i
manualen.

/Carsten Steffensen

Fra : JK

Dato : 21-07-03 12:38

On Mon, 21 Jul 2003 13:09:25 +0200, "KeNzO" <kenzo21@sol.dk> wrote:

> [...]
>På fredag tager jeg min computer over til ham som jeg nævnte før og så ville
>det vise sig hvad hardware er den skyldige

Jeg bruger samme bundkort. Jeg kan godt anbefale bios D1L, som jeg
også bruger.

Det der er galt nu, er vel bare, at du ikke har indstillet fsb133, men
kører fsb100.

2400+: kører 15 x 133

En 1800+ kører 11.5 x 133 = 1533, men det er jo næsten 1500, så derfor
siger den vel en 1800+, når din kører 15x100.

Download CPUID og slip af med al forvirring om, hvordan det kører.

I bios vælger du ekspert settings. Sæt ram til 100%. FSB til 133.

Når AMD kalder det en fsb266 cpu, er det fordi den er dualpumped.
2x133=266.

hilsen

John