Stille aktivitet....
Fra : Iben Holst

Dato : 21-07-03 11:23

Hej ...

Min søn på godt 4 år er kommet galt afsted med sit ben. Han har fået et
såkaldt "Greenstick" (børnebrud) så han har fået en gipsskinne på og må ikke
støtte på det i 3 uger.
Heldigvis fik vi en kørestol med hjem til ham, så vi ikke skal gå og løfte i
ham når han skal ud og have frisk luft...

MEN .... han er en dreng med meget stort D og der har altid skullet ske
noget og han er altid ekstrem. Vi har aldrig holdt ham tilbage for at være
så aktiv, men har derfor skullet arbejde lidt med at få ham til at lege
stille lege; hvilket er på et udmærket niveau nu.
Men at han skal sidde stille i 3 uger og simpelthen den største udfordring
vi og han selv endnu har haft. Så længe det stadig er nyt er han ikke så
påvirket af det og foreløbig stiller han sig tilfreds med højtlæsning og
tegnefilm. Vi har da også tusser og papir/malebøger - puslespil -
terningespil og modellervoks (udover at biler selvfølgelig og kan køre og
lave stunts selvom man ligger og sidder *S*), men når
der er gået en uge tid eller lidt mere, er jeg ret overbevist om at det ikke
holder i længden.

Jeg vil gerne købe et nyt spil til ham eller lignende som primært kan give
ham (og os, hvis det kræver flere spillere) nogle gode grin - så tror jeg
nemmere det afleder ham fra at han ikke kan bevæge sig rundt....
Det er ikke dødbider spil vi har til ham i forvejen, men ikke lige nogle som
man kan sidde og få kramper af grin over!

Alle råd/forslag modtages med kyshånd!!

Iben

Fra : Tina

Dato : 21-07-03 11:55

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> Hej ...

>klip<

- Trylledej
- Småkagebagning
- Aktiv historiefortælling. Lav fx et album/bog med masser af udklippede
billeder i, der stiller krav til fantasien. Så skiftes I til at fortælle
historier om billederne og de ting, der er på. Fx kan tepotten blive til fru
Thepotte eller bilerne kan drage ud på eventyr sammen med riddere og
soldater. Brug fantasien! Børn i den alder kan godt lide "fjollehistorier",
og er selv meget villige til at fortælle, hvis man husker at give dem lov,
og slippe deres fantasi løs.

- Tag ham med en tur i skoven (kørestole kan sagtens komme frem på
almindelige skovstier) og saml blade og hvad man ellers kan finde. Lav
collager af dem, og find sammen forskellige figurer i collagerne. Lav små
historier om de fundne figurer.

Børn elsker, når forældrene kan digte historier om billeder og figurer, og
ikke er bange for at lave hunden på billedet om til en forklædt detektiv,
der er ude og opklare en sag.

Det er, hvad jeg sådan lige kan hitte på

Tina

Fra : Iben Holst

Dato : 23-07-03 11:19

Hej

Der var da noget ta´ af men nedenstående er svært at praktisere, da faderen
er meget ophængt af arbejde og jeg har en pige på 7 måneder at tage mig af
også - ellers ville det have været rigtig skønt!!

Fra : Kevin

Dato : 22-07-03 08:10

d. 21/07/03 12:22 ytrede Iben Holst

> MEN .... han er en dreng med meget stort D og der har altid skullet ske
> noget og han er altid ekstrem.

Hvad er så en dreng med lille d eller en pige med stort p?

Har en pige mulighed for at bliv en rigtig pige hvis hun bliver vild og
ekstrem?

Drenge er vilde og piger stille? tjaah....

Vh kevin

--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : SE

Dato : 22-07-03 16:58

"Kevin" <tikenospam@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ekstrem?
>
> Drenge er vilde og piger stille? tjaah....

Jeg synes nu det er en meget normal betegnelse. Man taler jo også om "kvinde
med stort K".

Vi har da en "dreng med lille D" (kan man så kalde ham). Han gider ikke alle
de der vilde lege eller boldspil, men er glad for at tegne og male og læse.
Den ene pige er "pige med stort P", da hun ikke kan få tingene
prinsesseagtige nok og hader alt hvad der går stærkt eller er snavset.
Den anden pige er "med lille p", da hun elsker at klatre i træer og lege
drengelege. Hun kan ikke fordrage kjoler og langt hår, og jo vildere lege jo
bedre.

Du må da indrømme at når man tænker på "teselskab" og "far, mor og børn", så
kæder man det automatisk sammen med piger, hvorimod fodbold og "røvere og
soldater" mere appellerer til drenge.

Med mindre du selvfølgelig bare er vild med ordkløveri (hvormed man
automatisk tænker "nyhedsgruppe") *GG*

/se

Fra : Kevin & Tina

Dato : 23-07-03 10:06

d. 22/07/03 17:58 ytrede SE

> Du må da indrømme at når man tænker på "teselskab" og "far, mor og børn", så
> kæder man det automatisk sammen med piger, hvorimod fodbold og "røvere og
> soldater" mere appellerer til drenge.

Men spørgsmålet er jo mere hvorfor det er sådan?
Det væsentlige er jo egentligt at disse kategoriseringer fører til en
fastholdelse af forskelle, og jeg mener at kønnene har mange flere ting til
fælles, end de små forskelle, og jeg er meget ked af at kvinder konstant får
dikteret en bestemt rolle af drenge med stort d.
Men der er jo allerede rolletildelig når man er nyfødt, en babydreng er en
kraftkarl og en babypige er yndig og smuk, selvom babyer efter min mening er
smukke, et mirakel, en gave.. osv uanset køn.

Nå man bruger stereotyper har det konsekvenser, børn er verdnsmestrer i at
leve op il forventningerne.

Dette har ikke noget med orskløveri at gøre, det handler om kønnet som en
konstruktion som vi alle tillægger enorm betydning.

Kærlig hilsen
kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Iben Holst

Dato : 23-07-03 11:26

> Hvad er så en dreng med lille d eller en pige med stort p?

Tja, når du lige stiller det sådan op så vil jeg sige at en dreng med lille
d er en dreng der er meget stille eller en der i hvert fald sidder mindst
lige så meget som han render rundt.

> Har en pige mulighed for at bliv en rigtig pige hvis hun bliver vild og
> ekstrem?

En rigtig pige??? Findes der da forkerte piger ???

> Drenge er vilde og piger stille?

Nope - hvis det er noget du har fået ud af at læse mit indlæg digter du selv
imens du læser!!
Jeg er selv en ikke ret stille pige.... *S*

Iben

Fra : Kevin & Tina

Dato : 23-07-03 12:42

d. 23/07/03 12:25 ytrede Iben Holst

> [...]
> lige så meget som han render rundt.

> En rigtig pige??? Findes der da forkerte piger ???
Hvorfor alle de ? pointen er jo klar nok

Det kommer jo meget an på hvordan du definerer forkerte, jeg mener ikke der
i min verden eksisterer en antagelse om at piger, eller kviner er forkerte,
men i samfundet er der jo bl a i politiken søndag ytret at kvinder generelt
er 5% dummere end mænd. Er kvinder så rigtige eller forkerte? Og hvad ligger
der i det, min definition er den definition der karektierr stereotyper,
nemlig at piger er piger med lille d eller p og drenge er drenge med stort
d, her udtaler man sig da klart om nogt der er bedre eller dårligere end
noget andet.

Selve italesættelsen er jo problematisk drenge er noget specielt og især
hvis de er drenge med stort d eller som det også hedder en "rigtig" dreng,
men du er måske så heldig aldrig at have hørt den bemærkning om din søn?
Eller andre drnge.

Og måske er den rigtige betegnelse mennesker?

Og ifølge definitionen gør der jo, der er drenge med stort d, som jo
underforstået er rigtige drenge, og piger der ikke har noget stort d

Jeg mener bare at det er håbløst at sætte køn op som noget væsentligt i
forhold til om man kan lære at sidde roligt.
Det er laveste fællesnævner.
VH Kevin

--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Iben Holst

Dato : 23-07-03 21:12

> [...]
> d, her udtaler man sig da klart om nogt der er bedre eller dårligere end

Det er jo så din opfattelse (og et problem for dig lyder det til), for sådan
forståes det ikke hos os.
Og jeg har aldrig ment eller udtalt mig om at noget er bedre eller dårligere
hvad enten det starter med stort eller lille D og P.

> hvis de er drenge med stort d eller som det også hedder en "rigtig" dreng,
> men du er måske så heldig aldrig at have hørt den bemærkning om din
> søn?> Eller andre drenge.

Jo, men jeg gider ikke hidse mig op og ligge noget i det som ikke er der.

> Jeg mener bare at det er håbløst at sætte køn op som noget væsentligt i
> forhold til om man kan lære at sidde roligt.

Ja vel er det da det - men det er jo heller ikke det mit indlæg gik ud på
vel?!

Iben

Fra : Kevin & Tina

Dato : 24-07-03 11:35

d. 23/07/03 22:11 ytrede Iben Holst

> Jo, men jeg gider ikke hidse mig op og ligge noget i det som ikke er der.

Men det er jo fair nok, det er bare ærgeligt men mest for pigerne da de jo
dermed bliver fastholdt i en umuligt konstrueret kønsrolleopfatelse.

VH kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Iben Holst

Dato : 24-07-03 14:29

> Men det er jo fair nok, det er bare ærgeligt men mest for pigerne da de jo
> dermed bliver fastholdt i en umuligt konstrueret kønsrolleopfatelse.

Mit svar øverst oppe er et svar på om jeg har hørt udtrykket "rigtige"
drenge. Nu begynder du igen at blande piger ind i noget der slet ikke
omhandler piger.

Jeg ved slet ikke hvorfor du blandede piger ind i det i første omgang?! Hvis
det kun var udtrykket "dreng med stort D" du begyndte at debattere ud fra,
så kunne jeg forstå det, for det er jo et spørgsmål hvordan man fortolker
forskellige udtryk og hvilke meninger man har. Til dét ville det ikke være
forbavsende, at nogen spørger om man med udtrykket mener at andre drenge så
ikke er "rigtige" eller man mener de er bedre eller dårligere end alle andre
drenge uden stort D. Men at blande kønsrolleopfattelse sammen med at jeg
søger stillesiddende aktiviteter til min søn der normalt er meget aktiv og
søger noget der kan få lattermusklerne frem, så det nemmere fanger
ham..........og i det hele taget blande det sammen med pigers rolle i
samfundet - det er da helt hen i vejret.

Iben

Fra : Kevin & Tina

Dato : 25-07-03 09:53

d. 24/07/03 15:29 ytrede Iben Holst

> Jeg ved slet ikke hvorfor du blandede piger ind i det i første omgang?! Hvis
> det kun var udtrykket "dreng med stort D"
Pigerne har været blandet ind i det hele tiden:

De sætninger som kommer her knytter sig tæt til kønnet, det er ikke en
beskrivelse af et rørigt barn, men af en dreng der er en dreng med ikke
barte stor d men meget stort d og dette at I ikke har holdt ham tilbage er
jo et udtryk for at sådan er drenge jo, og det er om man så må sige
naturligt.

> [...]
> så aktiv, men har derfor skullet arbejde lidt med at få ham til at lege
> stille lege; hvilket er på et udmærket niveau nu.
Nu leger han så stille lege, men du har ikke tiltro til at han kan klare 3
uger stillesiddende. Ikke fordi han er for vild larmende eller udadvandt,
men fordi han er dreng. Og ovene i købet en dreneg med meget stort D

Vi forestiller os de mærkeligste ting om hinanden udelukkende grundet
kønnet, og når vi hele tiden forventer noget bestemt af hinanden som er
koblet til køn, kommer vi jo til at mangle alle nuancerne, så i stedet for
at forvente noget bestemt grundet kønnet, kunne man jo forvenmte noget der
bunder i kvalifikationer og kompetencer der ikke er er bundet op på
forventninmger, som regel negative, om kønnet.

Jeg er klar over at du ikke er enig med mig i disse betragtninger, men at du
ikke kan se at man ikke kan udtale sig stereotypt i kønsdiskussioner uden at
udtale sig om det andet køn samtidig er beklageligt.

Fra : Iben Holst

Dato : 28-07-03 10:03

> De sætninger som kommer her knytter sig tæt til kønnet, det er ikke en
> beskrivelse af et rørigt barn, men af en dreng der er en dreng med ikke
> barte stor d men meget stort d og dette

Det er lige netop hér du fuldstændig misforstår mig!! Jeg har en dreng som
er enormt fysisk aktiv dagene igennem, og når han er med stort d er det for
at beskrive at han en vildbasse - det er hvad jeg ligger i det. - men at det
ikke er sådan du opfatter det og vil ligge noget i det som ikke er der fra
min side, kan jeg jo ikke gøre for.

>at I ikke har holdt ham tilbage er
> jo et udtryk for at sådan er drenge jo, og det er om man så må sige
> naturligt.

Det er netop ikke naturligt for mange forældre, at lade ders børn tumle som
det passer dem hvadenten det er drenge eller piger. Mange er bange for at
deres børn slet ikke kan opføre sig ordentligt - og sidde stille og være
høflige - hvis de får lov at være vilde..... Så igen gav jeg en beskrivelse
hvilken størrelse det er, som er bundet til en rullestol i 3 uger. Jeg ville
have sagt det samme hvis jeg havde en vildbasse af en pige. Hvis min datter
har tænkt sig at vokse op til at være lige så aktiv, vil jeg da heller ikke
holde hende tilbage....

> Nu leger han så stille lege, men du har ikke tiltro til at han kan klare 3
> uger stillesiddende.

Jo, det har jeg da fint tiltro til, nu, hvor vi har en masse han kan
foretage sig -du kan vel forstå der må noget andet til end det han plejer at
lege med i hverdagen?!

>Ikke fordi han er for vild larmende eller udadvandt, men fordi han er
>dreng.

Igen en kæmpe misforståelse!! - netop fordi han rørig og meget aktiv - det
havde igen været nøjagtig det samme hvis det omhandlede en pige..... En
vild pige har da lige så svært ved at sidde stille som en vild dreng

> [...]
at
> udtale sig om det andet køn samtidig er beklageligt.

Ih du godeste - du læser jo slet ikke hvad jeg skriver!!
Selvfølgelig kan man da i en kønsdiskussion ikke udtale sig om det ene køn
uden at det kommer til at omhandle det andet også - men mit første indlæg
var slet ikke en kønsdiskussion - ej heller spørgsmål ang. de 2 køn - det er
hvad du har gjort det til fordi du læser noget der slet ikke står der!
At du misforstår hvad jeg skriver i første omgang er en ærlig reel sag, for
vi opfatter jo alle på forskellige måder - ikke mindst ved det skrevne ord;
men jeg har nu brugt flere indlæg på at fortælle at det ikke er ment som du
opfatter det - at der i min beskrivelse af min søn ikke er ment noget som
helst om forskelle på drenge og piger ( men forskellen på en type dreng i
forhold til en anden type dreng).
Så jeg kan ikke andet end sige at det er beklageligt at du ikke vil se det!
For det handler i bund og grund om at jeg i beskrivelsen af min søn, har
formuleret mig på en måde som du har tolket anderledes end det var ment.

Iben

Fra : Kevin & Tina

Dato : 30-07-03 08:34

d. 28/07/03 11:03 ytrede Iben Holst

> At du misforstår hvad jeg skriver i første omgang er en ærlig reel sag, for
> vi opfatter jo alle på forskellige måder

Jeg har ikke misforstået noget, vi er bare ikke enige i betydningen af det
du skriver, jeg kan godt forstå at du har svært ved at se hvad jeg mener,
det ville være mærkeligt andet, for det ville jo betyde at du formulerede
dig meget mere neutralt, og dermed ikke så kønsdskreminerende, men
selvfølgelige er det hårdt for dig at se dine holdninger blive trukket op på
den måde, især når du ikke vidste at det var det du mente.

Jeg mener ikke det tjener noget formål at fortsætte denne tråd.

VH Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-07-03 09:02

Kevin & Tina wrote:
> [...]
> kønsdskreminerende, men selvfølgelige er det hårdt for dig at se dine
> holdninger blive trukket op på den måde, især når du ikke vidste at

det synes jeg godt nok er til grin.....
hvad bilder du dig ind at komme og fortælle andre mennesker hvad de mener
med et bestemt udtryk??
er det ikke op til skribenten selv at afgøre hvilken betydning _de_ ligger i
ordene??

jeg er iøvrigt 100% enig med Iben i tolkningen af sætningen "dreng med stort
D".....
for mig betyder det ikke andet end at han er en aktiv livlig knægt med krudt
bagi..... præcist som min egen knægt.......
lige som en pige med stort P, er en feminin type, der foretrækker barbie
dukker og prinsesse lege, frem for at klatre i træer......
en "drengepige" eller "tomboy" om du vil, er jo den totale modsætning på
pigesiden.....
ligesom der også findes stille drenge.....
det er blot et beskrivende udtryk og ikke en skid der har hold i noget
omkring kønsdiskriminering....... get real!
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Iben Holst

Dato : 30-07-03 09:27

> selvfølgelige er det hårdt for dig at se dine holdninger blive trukket op

> den måde, især når du ikke vidste at det var det du mente.

*LOL* *LOL* Jamen fremover vil så jeg skrive til dig herinde og få at vide
hvad det egentlig er jeg mener når jeg har en mening som jeg "tror" jeg har
men faktisk ikke har fordi du lige ved at det slet ikke er det jeg mener.
*LOL*

Denne ros er virkelig til dig: - du forstår at sætte mine lattermuskler i
gang; så dine "fornærmelser" giver mig blot en dejlig dag selvom det ganske
givet skulle have haft modsatte virkning.

Iben

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-07-03 11:53

"Kevin & Tina" <tike@privat.dk> skrev i en meddelelse

, men
> selvfølgelige er det hårdt for dig at se dine holdninger blive trukket op

> den måde, især når du ikke vidste at det var det du mente.

Hallo!
Er det ikke ret besværligt at skulle holde styr på, hvad det er, folk
mener - når de nu ikke kan finde ud af det selv...
På den anden side er det jo dejligt nemt for os andre, at vi nu ved, hvor vi
kan henvende os, hvis vi er i tvivl.

Hilsen Inger

Fra : Kevin & Tina

Dato : 31-07-03 10:21

d. 30/07/03 12:52 ytrede Inger Pedersen

> På den anden side er det jo dejligt nemt for os andre, at vi nu ved, hvor vi
> kan henvende os, hvis vi er i tvivl.

Jeg mener bare at det ville være bedre hvis man selv tog ansvar for det man
rent faktisk siger, og den mening der ligger bag ved dette, i stedet for at
sige til dem man debatterer med at de "fuldstændig misfortår" hvad der
bliver skrevet.

Formuleringen oven over skal jo ses i den sammenhæng og jeg medgiver
selvfølgelig at den er på kanten, men ikke at ville følge en diskusion op på
diskussionens præmisser, er for mig at se meget værre og totalt ødelæggende
for samme.
Og denne gang er det altså sidste indlæg.

Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-07-03 13:50

Kevin & Tina wrote:
> [...]
> det man rent faktisk siger, og den mening der ligger bag ved dette, i
> stedet for at sige til dem man debatterer med at de "fuldstændig

problemet opstår jo når nogle mennesker mener de har den rette formel for
hvad en ting skal betyde...... og når andre så ikke lige tænker i den samme
formel, så kan de anklages for at sige ting, de rent faktisk ikke mener de
har sagt......

dermed sagt, at du har en holdning til hvordan en ting skal forståes, er
ikke ensbetydende med at _alle_ forstår det på samme måde-....

Fra : Christina Stenbjerg ~

Dato : 23-07-03 20:04

Hejsa.

Prøv evt. www.legedatabasen.dk det er FDF/FPD's hjemmeside der kan du
taste alle mulige oplysninger ind og den kommer frem med en masse lege.

Jeg så også i kvickly at de havde nogen "flamingo" ligende ting i
forskellige farver der bare skulle sættes sammen med vand, så kunne man
lave alle mulige figurer - min datter på næsten 5 har leget med det i
børnehaven og siger at det er vildt sjovt.

God fornøjelse

Christina Stenbjerg Edslev

Fra : Iben Holst

Dato : 23-07-03 21:19

> [...]
> lave alle mulige figurer - min datter på næsten 5 har leget med det i
> børnehaven og siger at det er vildt sjovt.

Mange tak - jeg prøver!

Iben

Fra : nille

Dato : 26-07-03 10:50

Iben Holst <ria@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f1bb18c$0$13195$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej ...

Hej

hvad med en fjernstyret bil ? Det havde min søn meget fornøjelse af, da han
i længere tid var bundet til en kørestol. Især når kattene og hunden ville
lege med.

hilsen Nille

Fra : Iben Holst

Dato : 28-07-03 10:04

> [...]
han
> i længere tid var bundet til en kørestol. Især når kattene og hunden ville

Endnu et rigtig godt forslag!! Det er helt sikker noget han vil være totalt
vild med...

Iben