Hund springer over hegn
Fra : Thomas V.

Dato : 21-07-03 08:50

Hej
Jeg håber, jeg igen kan få nogle gode råd fra Jer. Jeg har hegnet
vores have ind med 70cm højt hegn. Det har gået fint indtil videre,
men nu er vores F1 labarador begyndt at springe over det. Nogle gange
skal han bare være ude i haven 2 min., så er han væk, han kommer godt
nok tilbage igen efter noget tid, men det er jo aldrig rart, når sin
hund løber væk. Er der nogle, som har gode råd

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 21-07-03 09:28

"Thomas V." <thomas.viborg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok tilbage igen efter noget tid, men det er jo aldrig rart, når sin
> hund løber væk. Er der nogle, som har gode råd

Højere hegn?
Begynde til noget lydighedstræning?

Rinnie
-Der ikk lige har tid til et længere svar!

Fra : skingur

Dato : 21-07-03 10:06

"Thomas V." skrev d. 21-07-03 08:50 dette indlæg :
> [...]
> nok tilbage igen efter noget tid, men det er jo aldrig rart, når sin
> hund løber væk. Er der nogle, som har gode råd

Hej Thomas

70 cm er altså ikke ret højt..jeg har set min dværggravhund springe let
og elegant op på ryggen af en sofa, der var højere (samme gravhunds mor
kunne springe op på et køkkenbord!)

Dit hegn skal være MINDST 1.20 og så skal den lære, at den ikke må.
Psykiske "hegn" kan være ret effektive, men de skal læres først! Vores
islandske lærte fx at tro på, at den ikke kunne hoppe over havelågen!

Være ude sammen med hunden i haven og sig NEJ hver gang den gør ansats
til at ville hoppe over hegnet..men gør dig selv og naboerne en tjeneste
ved at forhøje det. Haven er i øvrigt et sted, hvor man er ude sammen og
ikke at forvexle med en luftegård.

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Iben Holst

Dato : 21-07-03 11:36

>Haven er i øvrigt et sted, hvor man er ude sammen og
> ikke at forvexle med en luftegård.

Det er da op til den enkelte om man bruger haven eller en speciel
luftegård - formålet er jo det samme?! Jeg vil for øvrigt fortrække at min
hund er i haven frem for en luftegård, fordi haven hér og langt de fleste
andre steder er meget større end gården....

Min hund ville blive frygtelig deprim hvis jeg byggede en luftegård og bad
den gå der i stedet for i haven!!

Iben

Fra : skingur

Dato : 21-07-03 10:50

"Iben Holst" skrev d. 21-07-03 11:36 dette indlæg :

> [...]
> andre steder er meget større end gården....
>
> Min hund ville blive frygtelig deprim hvis jeg byggede en luftegård og

hej...jeg mente bare at det der med at lukke hunden ud i haven, gå fra
den og så kan den selv ordne resten, er en dårlig ide... især hvis det
er en ung hund, der ikke helt kan "huske" de regler, der er! Hunde vil
som regel gerne skide et andet sted end deres have..og her mener jeg
ikke en luftegård, men en luftetur!! Jeg bryder mig sletikke om
luftegårde og formulerede mig vist bare lidt dårligt!!!!

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Iben Holst

Dato : 21-07-03 11:59

> [...]
> ikke en luftegård, men en luftetur!! Jeg bryder mig sletikke om
> luftegårde og formulerede mig vist bare lidt dårligt!!!!

Ok - så er vi enige!! *SS*

Iben

Fra : Leyna

Dato : 21-07-03 11:12

On Mon, 21 Jul 2003 12:36:07 +0200, "Iben Holst" <ria@os.dk> wrote:

>Min hund ville blive frygtelig deprim hvis jeg byggede en luftegård og bad
>den gå der i stedet for i haven!!

Vi har da lige bygget en humdegård i haven, hvor de to vapser så kan
spæne livet af sig samtidig med at vi er klar over hvor vi har dem.
Det ser ikke ud til at gøre dem det mindste deprime, men ok, den er
altså også på ca. 200 kvm. så der er plads til at strække ud.
Hegnet på løbegården er 1.80m og det synes jeg virker passende til
hunde i mellemstørrelse. De har end ikke forsøgt at hoppe over, og
hegnet er altså sat sammen af to højder, så første gang de var derude
var hegnet kun 90cm højt. til gengæld kan de møve sig under det visse
steder, hvilket dog kun er sket en enkelt gang.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 24-07-03 10:24

> [...]
> Det ser ikke ud til at gøre dem det mindste deprime, men ok, den er
> altså også på ca. 200 kvm. så der er plads til at strække ud.

Jamen det er sandelig også en dejlig stor hundegård - og kan slet ikke
sammenlignes med de små som jeg oftest har set *S* Det er ikke ret tit at
hunde i luftegårde kan komme til at løbe mere end 10 meter... Men hvis
valget er mellem at være indendøre i længere tid eller at være i en lille
luftegård er luften nok det bedste for hunden.

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 21-07-03 11:49

> Jeg har hegnet
> vores have ind med 70cm højt hegn. Det har gået fint indtil videre,
> men nu er vores F1 labarador begyndt at springe over det.

Du kan selvfølgelig godt prøve at lære den, at den ikke må springe over, men
når den nu er begyndt kan det være svært at vænne den fra det igen. Vi har
selv haft samme problem.
Det meste af vores have er hegnet inde med hegn der er 90 cm. højt og det
prøver han slet ikke på at hoppe over selvom vi har set ham hoppe meget
højere - men lågen er kun 70 cm og det fandt han efter 3 år ud af at han
kunne forcere.... ØV!!
Vi ville så til at træne med ham for at få ham til at holde op, men når vi
også var i haven prøvede han ikke på noget som helst!! Så vi havde ligesom
kun valget at forhøje lågen eller forbyde ham at være i haven hvis vi ikke
også var ude. Så lågen blev forhøjet ..... Og det er skønt i disse varme
dage at vi kan have terrassedøren til at stå åben så hunden også bare kan
løbe ind og ud som det passer den.
Men fra at forhøje en låge og til at forhøje hegnet i en hel have - der er
der jo et stykke, men det er jo enten det eller at træne med den.

Iben

Fra : skingur

Dato : 21-07-03 11:04

"Iben Holst" skrev d. 21-07-03 11:49 dette indlæg :

> [...]
>
> Iben
>
> Ja....nu kan jeg se at jeg formulerer mig alt for "frelst" for
selvfølgelig er det dejligt når vufferen kan lunte ind og ud i varmen,
spise ben i haven mv.....

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Hansen

Dato : 21-07-03 11:22

> [...]
> nok tilbage igen efter noget tid, men det er jo aldrig rart, når sin
> hund løber væk. Er der nogle, som har gode råd

Man kan godt foretage indlæring ved brug af negativ forstærkning, f.eks
slag, holde over snuden, NEJ o.l.. Men det vil altid være sjovest og mere
motiverende for hunden at anvende positiv forstærkning f.eks. godbidder,
trækleg, legetøj o.l.
Jeg har lært følgende metode for at lære hunden at den ikke må springe over
hegnet. Også selvom det måske kun er 70 cm., hunden skal have et billede af
hegnet der fortæller den at dette er en grænse som den ikke må overtræde -
også selvom den med et lille spring kunne komme over.
Metoden starter med at man laver en grænse på jorden, et tov, en rafte, en
tydelig streg. du står på den ene side og hunden er på den anden side.
Hunden belønnes en massé med godbidder for at blive på den anden side af
grænsen. Tiden imellem godbidderne kan forlænges. Det næste skridt er at gå
over til hunden og bevæge sig over grænsen, stopper hunden og lader dig
passere skal der belønnes rigeligt. Godt nok skrev jeg at negativ
forstærkning ikke var godt, men træningen kan godt suppleres med et NEJ
eller en rispose e.l. hvis hunden passere grænsen i træningen, men
godbidderne for at blive bag grænsen skal være hovedvægten. Dette kræver
mange repetetioner!!

Når hunden har billedet af en grænse, kan man gå videre til hegnet hvor
hunden skal blive indenfor. Belønne rigeligt når hunden er inde i
indhegningen. Gå nu væk og vend tilbage og beløn. Tiden kan udvides i små
skridt. Indtil hunden har forstået at der er en grænse.

I tilfælde af, at hunde springer over hegnet kan der kun irettesættes hvis
dette gøres i sekundet hunden påtænker at spinge over hegnet, ikke når den
har passeret og er kommmet ud på den anden side.

MVH

Henrik

PS.: denne metode er en jeg har lært og selv træner meget med, hvorfor den
ikke skal opfattes som min metode.....