Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Selvstændig - skat og moms
Fra : Søren

Dato : 20-07-03 11:42

Hej,

Jeg er selvstændig fotograf (lige startet). Af og til får jeg jobs, hvor jeg
ikke får en lønseddel, så jeg på en eller anden måde 'selv' skal sørge for
at få trukket skatten fra.

Hvordan gøres det i praksis?

Jeg regner med at tjene ca. 14-15 tusind før skat skat hver måned dette år -
kan man ud fra det sige noget om, hvornår jeg skal momsregistreres?

Hjemmesider om emnet ville være i høj kurs for mig, at jeg (som I nok kan
se) ikke ved enormt meget om emnet og gerne vil være fri for et kæmpe smæk
på et tidspunkt.

På forhånd tak for svar.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-03 11:58

Søren wrote:

> Jeg regner med at tjene ca. 14-15 tusind før skat skat hver måned dette år -
> kan man ud fra det sige noget om, hvornår jeg skal momsregistreres?

Hvis du omsætter - eller regner med at komme til at omsætte - for mere
end 50.000 kroner årligt, skal du momsregistreres.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=153109&ov_id=0&search=momspligtig

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : kn

Dato : 20-07-03 12:02

"Søren" <soeren@DREAM-ON-SPAMMER.com> wrote in message
> [...]
> se) ikke ved enormt meget om emnet og gerne vil være fri for et kæmpe smæk

Hej,
prøv www.google.dk og søg på moms registrering
Mvh,
Keld

Fra : Jacob Riis

Dato : 20-07-03 12:19

"kn" <keldn@kill.spam> skrev i en meddelelse

> "Søren" <soeren@DREAM-ON-SPAMMER.com> wrote in message

> [...]

Det staves nu momsregistrering

--
Jacob

Fra : kn

Dato : 20-07-03 12:28

"Jacob Riis" <contactingrouponly@noprivatemessages> wrote in message

> "kn" <keldn@kill.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
hmmm, jamen lad os da spilde lidt bandwidth.
havde du haft en smule forstand på søgninger så
+moms +registrering

Fra : Jacob Riis

Dato : 20-07-03 12:47

> [...]
> dette

> hmmm, jamen lad os da spilde lidt bandwidth.
> havde du haft en smule forstand på søgninger så

Jeg ved godt at søgemaskiner både søger på moms og registrering når man
laver en søgning på moms registrering Men derfor får du stadig bedre
links når du laver en søgning på momsregistrering. Kig selv på de URLs du
får på de 2 forskellige søgninger.

--
Jacob

Fra : kn

Dato : 20-07-03 13:07

<snipped>

> [...]
bedre
> links når du laver en søgning på momsregistrering. Kig selv på de URLs du

søgning på 'momsregistrering' (første hit):
FDE udvikler målrettede serviceløsninger til transportbranchen ...
Momsregistrering. ... Fordele ved FDE momsregistrering Alt papirarbejde
vedrørende momsregistrering i udlandet overtages af FDE inkl.: ...
www.fde.dk/ShowPage.asp?EmneID=53 - 27k - Cached - Lignende sider

søgning på '+moms +registrering' (første hit):

Start|Firma : Opstartsfasen.. moms, registrering osv
.... tyksen (Spørgsmål), Opstartsfasen.. moms, registrering osv 19-03-03
22:41:01,
udlovede point: 100. Hej Jeg er ved at starte et internet firma op. ...
www.startfirma.dk/spm/714 - 43k - Cached - Lignende sider

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-03 14:31

kn wrote:

[klip citering af et helt indlæg]

> hmmm, jamen lad os da spilde lidt bandwidth.

Næh, lad os hellere lære at kun citere det nødvendige fra tidligere
indlæg. Og hvis vi så tilmed svarer /under/ det citerede, bliver det
også lettere for andre at følge med.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : kn

Dato : 20-07-03 15:08

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Næh, lad os hellere lære at kun citere det nødvendige fra tidligere
> indlæg. Og hvis vi så tilmed svarer /under/ det citerede, bliver det

Du citerer mig, men svarer faktisk på Jacob's indlæg !
Du klipper et helt indlæg og modsiger således dig selv,
så jeg håber da, at du inkluderer dig selv i *os* og *vi* næste gang
du prøver på, at svare under det citerede.
Det burde iøvrigt være rimeligt nemt, at følge en så kort tråd.
Mvh,
Keld.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-03 15:26

kn wrote:

> Du citerer mig, men svarer faktisk på Jacob's indlæg !

Nej, jeg citerer og svarer dig. Det var dig, der skrev ovenstående om at
spilde bandwith. Og da du samtidig citerede hele det tidligere indlæg,
var det simpelthen for oplagt til ikke at reagere på det.

> Du klipper et helt indlæg og modsiger således dig selv,

Nej, jeg klippede alt det uvedkommende fra og citerede udelukkende det,
jeg svarede på. Reelt set hører en fortsat diskussion om korrekt
citatteknik ikke til her, så hvis vi skal fortsætte, bør vi nok FUT'e
til dk.admin.netikette.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : kn

Dato : 20-07-03 15:43

> Nej, jeg citerer og svarer dig. Det var dig, der skrev ovenstående om at
> spilde bandwith.

Korrekt hvad angår bandwidth, men ikke svaret. Du svarer Jacob !

>Og da du samtidig citerede hele det tidligere indlæg,

nix, du har åbenbart ikke modtaget samtlige indlæg!
vil du have en kopi ?

> var det simpelthen for oplagt til ikke at reagere på det.

hmm, og hvem tror du så du er ?

> [...]
> jeg svarede på. Reelt set hører en fortsat diskussion om korrekt
> citatteknik ikke til her, så hvis vi skal fortsætte, bør vi nok FUT'e

fint, skal vi gå derover sammen ?
Og hvem er så i.flg. din definitation *vi* og *os* forresten ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-03 16:15

kn wrote:

> Korrekt hvad angår bandwidth, men ikke svaret. Du svarer Jacob !

Nej. Jeg vil tro, misforståelsen skyldes, at du har sat din nyhedslæser
forkert/uhensigtsmæssigt op. Jeg læste dit indlæg, og klikkede på
"Svar". Du kan forøvrigt tjekke headeren på mit indlæg og se, at jeg
svarede på indlægget:
som er skrevet af dig. Så jeg svarede på dit indlæg, og jeg svarede på
noget, du havde skrevet.

> fint, skal vi gå derover sammen ?

Lad os det.

> Og hvem er så i.flg. din definitation *vi* og *os* forresten ?

Du startede med at skrive "os" til Jacob, så jeg fortsatte blot lettere
humoristisk i samme stil. I ovenstående om at FUT'e over i
netikettegruppen mente jeg dig og mig (og alle andre, der har lyst til
at deltage).

FUT: dk.admin.netikette.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-07-03 18:43

> Korrekt hvad angår bandwidth, men ikke svaret. Du svarer Jacob !

Hvilken newsreader bruger du...? For du er da helt galt på den.....

Mvh - Martin

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 21-07-03 08:05

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> "kn" <keldn@kill.spam> skrev i en meddelelse

> Hvilken newsreader bruger du...? For du er da helt galt på den.....

Et det det her man kalder "Rytmisk skænderi forum".......

Grow up......

Fra : Martin Christiansen

Dato : 21-07-03 09:43

"Rune Vestergaard" <runwest@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Et det det her man kalder "Rytmisk skænderi forum".......
>
> Grow up......

Jamen.... Så er det jo godt du er kommet i gruppen....

Mvh - Martin

Fra : alexbo

Dato : 20-07-03 16:48

"Søren" skrev

> Hvordan gøres det i praksis?

Du går ind på denne side for at blive momsreg.
http://registreringsguiden.toldskat.dk/

Derefter går du op på dit kommunale skattekontor for at forskudregistrere
din forventede indkomst.

Næste trin er at lave et faktura system, du kan enten købe en fakturablok i
en boghandler, eller lave noget i et regneark
Prøv at se hvordan andre fakturerer, der er ingen forskel på en fotoopgave
og
et salg af en brødrister.

Du kan også kaste dig ud i den store forkromede løsning med et ægte
bogholderisystem, så har du noget at lave de lange vinteraftener.

Ellers spørger du bare her igen, det er ikke altid varmen tager magten fra
skribenterne.

mvh
Alex Christensen

Fra : RoJo

Dato : 20-07-03 17:50

"Søren" <soeren@DREAM-ON-SPAMMER.com> skrev i en meddelelse

> Hjemmesider om emnet ville være i høj kurs for mig, at jeg (som I nok kan
> se) ikke ved enormt meget om emnet og gerne vil være fri for et kæmpe smæk
> på et tidspunkt.

Hej Søren

Her er der lidt guf:

http://www.startvirksomhed.com/
http://www.ivaerksaetteren.dk/index.htm
http://www.ivaerksaetterservice.dk/velkommen.asp
http://startfirma.dk/index.php
http://www.startguiden.dk/
http://www.virksomhedsguiden.dk/
http://www.100svar.dk/

Håber du kan bruge det

Mvh
RoJo

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-07-03 18:45

"Søren" wrote:

> Jeg er selvstændig fotograf (lige startet). Af og til får jeg jobs, hvor jeg
> ikke får en lønseddel, så jeg på en eller anden måde 'selv' skal sørge for
> at få trukket skatten fra.

Og hvordan får du så pengene, honorar eller hvad ?

> Hvordan gøres det i praksis?

Lav en selvstændig konto til netop disse indkomster, så alt derfra går
ind herpå, og du høver kun direkte udgifter, film, transport (få en taxakonto)
og andet, der vedrører virksomheden.

> Jeg regner med at tjene ca. 14-15 tusind før skat skat hver måned dette år -
> kan man ud fra det sige noget om, hvornår jeg skal momsregistreres?

Ja, nu---
hvis du ikke er under reglerne for honorar ved enkeltjob,
der er mange særregler, og jeg kan dem ikke alle.

Se de senere svar, men jeg tror du skal tjekke lidt op på fotografer,
der er vist noget..

Men du skal da også lige have reklamen,
jeg tilbyder at lave dit regnskab første år for kr 5 kkr, alt inclusive
det er vi vant til med landbrugere, og vi har nu en del mere,
så vil du spare hjemmesidesøgning, er tilbuddet dit.

Og det tar vi end ikke altid.
(Nix, du får ikke forklaringen

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-03 19:22

Erik G. Christensen wrote:

> Men du skal da også lige have reklamen,

Hør Erik, det er da meget pænt af dig at tilbyde at lave hans regnskab,
men jeg kan ikke rigtigt se, at din reklame adskiller sig meget fra
Maja-reklamen, som du opponerede imod.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-07-03 20:00

Kim Ludvigsen wrote:

> Hør Erik, det er da meget pænt af dig at tilbyde at lave hans regnskab,
> men jeg kan ikke rigtigt se, at din reklame adskiller sig meget fra
> Maja-reklamen, som du opponerede imod.

Ok, du følger så ikke med JørgenE's kommentarer,

næ, læs, brug det som max for hvad man kan få det til,
og det klippede du vist,
at det var max, men det har oplevet er vigtigt.

med regninger fra andre på 7 - 15.000 kr.

Og det standardbegyr advokater beregner ved gældsanering, eller hvor er
det lige..

Og jer ser ingen sammenhæng med en følelesladet person, der kun kræver,
samt en kvinde, der kun læser mit indlæg forkert for at fortsætte
tråden,
næ, nok er jeg hjemme efter ferien, men ikke forhåbentlig ikke helt hjernedød.

Fra : alexbo

Dato : 21-07-03 20:18

"Erik G. Christensen" skrev

> næ, nok er jeg hjemme efter ferien, men ikke forhåbentlig ikke helt
hjernedød.

Jeg ved ikke hvor du har været henne, men det er stærke sager du har haft
med hjem.
Jeg forstod ingenting i dit indlæg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-07-03 03:41

alexbo wrote:

> [...]
> hjernedød.
>
> Jeg ved ikke hvor du har været henne, men det er stærke sager du har haft

Nå, det er rart at se, at andre er mere friske end jeg,
resten forstod du ?,
næ ingenting ?

Du kunne så have klippet noget du kunne forstå ind her..

Men ellers har jeg været i Polen, og der er stadig rigelig vodka og af
og til slipovizt. (det kan du heller ikke forstå, men jeg gider ikke
slå stavemåden op

Fra : Søren

Dato : 21-07-03 21:53

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvordan får du så pengene, honorar eller hvad ?

Jeg har dels en fast aftale med et par lokalaviser, som i snit udbetaler mig
ca. 11.000 om måneden før skat. Skatten bliver trukket automatisk, inden det
resterende beløb bliver overført til min lønkonto (min eneste konto).

Derudover bliver jeg betalt i enkeltstående honorarer, afhængig af opgaven.
Og de er disse, jeg selv skal sørge for at betale skat af.

> Lav en selvstændig konto til netop disse indkomster, så alt derfra går
> ind herpå, og du høver kun direkte udgifter, film

- Ikke noget problem, jeg er digital

> transport (få en taxakonto)

- Har egen bil

> Men du skal da også lige have reklamen,
> jeg tilbyder at lave dit regnskab første år for kr 5 kkr, alt inclusive

Det lyder spændende... jeg vender nok tilbage!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-03 23:36

Søren wrote:

> [...]
> resterende beløb bliver overført til min lønkonto (min eneste konto).

Her er du almindelig lønmodtager.

> Derudover bliver jeg betalt i enkeltstående honorarer, afhængig af opgaven.
> Og de er disse, jeg selv skal sørge for at betale skat af.

Og her er du selvstændig. Det er kun indtjeningen her, der tæller, når
du skal afgøre, om du skal momsregistreres eller ej. Grænsen er som
tidligere nævnt 50.000 kroner om året, og du skal registreres, når du
kan forudse, at du kommer til at overstige den grænse. Det kan muligvis
betale sig at blive momsregistreret, selvom du ikke overstiger grænsen,
fordi du så kan trække moms fra på dine indkøb (kamera, film, telefon
mm.). Men jeg har ikke helt tjek på, hvordan det fungerer, når du bruger
indkøbene både som lønmodtager og selvstændig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Schebye

Dato : 23-07-03 20:16

Hej Søren

Jeg er villig til at hjælpe dig videre med gode råd - uden at bede om
penge - hvis du har nogle konkrete spørgsmål, så kan du bare droppe mig en
mail på libr@image.dk. Jeg vil blot ikke blive rodet ind i en længere tråd
her på gruppen.

Mange hilsner
Schebye