Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
80%
Fra : Dan

Dato : 19-07-03 18:45

Hejsa,

Jeg ved, at kreditforeninger, som f.eks. Nykredit, giver mulighed for at
låne op til 80%, men af hvad???
Er det 80% af købssummen eller 80% af ejendomsvurderingen??

Et eksempel:

Et ældre ægtepar har et hus, der er vurderet til 1 million (80% af dette
er 800.000 kr.)
Nu dør konen, og manden vil ikke blive boende, men på plejehjem så hurtigt
som muligt.

For at komme af med huset, så hurtig som muligt, er han villig til, at
sælge huset for 700.000 kr.
Der skyldes intet på huset, og med 700.000 kr. på bankkontoen, kommer han
ikke til at mangle noget på plejehjemmet, så han er ligeglad med om huset
bliver solgt til langt under vurderingen - bare han kommer af med det!

80% af 700.000 kr. er 560.000 kr.

Mit spørgsmål går på, om man kun kan låne de 560.000 kr, eller man kan få
hele købet finansieret, inden for de 80%, ved at låne 700.ooo (som endda kun
er 70%)?

Jeg mener: Regelen om de 80% er vel lavet for at sikre kreditforeningen, i
tilfælde af at huset ryger på tvang, og et hus sjældnet går for under 80% af
værdien, så kreditforeningen risikerer vel næppe meget i denne situation ved
at finansierer hele købssummen.

Eller er der noget jeg overser?
Er det 80% af ejendomsværdien eller 80% af købssummen???

mvh.,
Dan

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 19-07-03 18:52

"Dan" <No_Sp@m.Net> wrote in message news:bfc02a$ple$1@sunsite.dk...
> Hejsa,
>
> Jeg ved, at kreditforeninger, som f.eks. Nykredit, giver mulighed for at
> låne op til 80%, men af hvad???
> Er det 80% af købssummen eller 80% af ejendomsvurderingen??

Ejendomsvurderingen, dog købesummen hvis den er højere, da
ejendomsvurderingen vil stiger heraf.

\MK

Fra : Dan

Dato : 19-07-03 20:21

Takker

Dan

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-07-03 20:27

On Sat, 19 Jul 2003 19:52:13 +0200, "Morten Klostergaard"
<mgk@teraDOTdk> wrote:

>Ejendomsvurderingen, dog købesummen hvis den er højere, da
>ejendomsvurderingen vil stiger heraf.

Jeg mener nu at det er 80% af den værdi kreditforeningen
sætter ejendommen til. Det vil ofte være købesummen.

/Knud

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 19-07-03 22:31

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> wrote in message

> Jeg mener nu at det er 80% af den værdi kreditforeningen
> sætter ejendommen til. Det vil ofte være købesummen.

Jeg kan med 100% sikkerhed sige, at det er ejendomsvurderingen der tæller
hos Real Kredit Danmark.

\MK som kun sin fordør....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-07-03 22:46

Morten Klostergaard wrote:

> Jeg kan med 100% sikkerhed sige, at det er ejendomsvurderingen der tæller
> hos Real Kredit Danmark.

Det lyder sør'me ikke godt, så ville en køber af min lejlighed kun kunne
låne cirka 45 procent af salgsværdien. Sagt på en anden måde, du tager
100 procent fejl, Knud har ret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 20-07-03 09:03

----

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-03 09:22

Morten Klostergaard wrote:

> ----
> Ejendomsvurderingen, dog købesummen hvis den er højere, da
> ejendomsvurderingen vil stiger heraf.
> ----

Kan du ikke fortælle, hvornår det er blevet ændret? De gange jeg har
handlet bolig har salgsprisen ikke haft den mindste effekt på
ejendomsvurderingen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : David T. Metz

Dato : 20-07-03 11:17

Kim Ludvigsen skriblede:

> Kan du ikke fortælle, hvornår det er blevet ændret? De gange jeg har
> handlet bolig har salgsprisen ikke haft den mindste effekt på
> ejendomsvurderingen.

Jo den har. Det er bare ikke sikkert du har opdaget det. Det gamle system
gik ud på at vurderingsmænd afgjorde prisen i et givet område - det gjorde
de bl.a. ud fra salgspriser og besigtigelser. I dag er vurderingsmændene
afskaffet (under den siddende regering) og vurderingen afgøres derfor kun
af salgspriser i området (samt selvf. tinglysninger og evt. særlige forhold
som havudsigt eller motorveje i baghaven).

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Peder Porse

Dato : 20-07-03 11:34

David T. Metz wrote:

> [...]
> af salgspriser i området (samt selvf. tinglysninger og evt. særlige forhold
> som havudsigt eller motorveje i baghaven).

Det er nu ikke helt så enkelt, men du har ret i at der ikke er
vurderingsmænd længere.

Udgangspunktet er - som det også var mens der var vurderingsmænd - at
salgspriserne i OMRÅDET danner udgangspunkt for et statistisk beregnet
forslag til ejendomsværdi.

Mne det er altså alle salg i et givet område på flere hundrede
ejendomme, IKKE salgsprisen på den konkrete ejendom, der afgør det
forslag, der ofte blir den ansatte ejendomsværdi.

Noget andet er, at afviger en handelspris betydeligt fra den ansatte
værdi, vil vurderingsmyndigheden måske interessere sig for hvilke
individuelle forhold, der gør sig gældende, er der fejl i BBR, er
ejendommen usædvanli8gt godt beliggende, er den i særlig god stand?
pp
--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : David T. Metz

Dato : 21-07-03 10:43

Peder Porse skriblede:

> Mne det er altså alle salg i et givet område på flere hundrede
> ejendomme, IKKE salgsprisen på den konkrete ejendom, der afgør det
> forslag, der ofte blir den ansatte ejendomsværdi.

Det er også det jeg skriver.

> [...]
> individuelle forhold, der gør sig gældende, er der fejl i BBR, er
> ejendommen usædvanli8gt godt beliggende, er den i særlig god stand?

Ja - eller omvendt.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-07-03 11:50

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
forhold
> som havudsigt eller motorveje i baghaven).

Er vurderingsmændene afskaffet..? I februar i år var der 3 vurderingsfolk
ude at vurdere et sommerhus, fordi vi var uenige om ejendomsvurderingen.

Ejendomsvurderingen var først sat til ca. 800.000,-. Ved første telefoniske
henvendelse blev den nedsat til ca. 500.000,-. Efter en besigtigelse af
vurderingsfolk blev den sat til ca. 300.000,-

Mht. belåning af hus kan man jo altid kreditforeningen om at komme ud for at
vurdere husets værdi. Den værdi de så sætter det til kan man låne 80 % af.
Lige som når man skal belåne friværdien. Der kommer de jo også ud og
vurderer. Teoretisk burde denne vurdering ligge nær ejendomsvurderingen, men
i praksis er det ikke altid tilfældet. (jeg har set flere tilfælde hvor
kreditforeningens vurdering lå helt op til 30-40 % over
ejendomsvurderingen..)

Mvh - Martin

Fra : Peder Porse

Dato : 20-07-03 12:00

Ejendomsvurderingsopgaven er pr.1/7 2002 flyttet til ToldSkat fra de
tidligere udpegede vurderingsmænd.

NU er det ansatte hos ToldSkat, der vurderer fast ejendom, det er
forskellen.
pp

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-07-03 12:08

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
> Ejendomsvurderingsopgaven er pr.1/7 2002 flyttet til ToldSkat fra de
> tidligere udpegede vurderingsmænd.
>
> NU er det ansatte hos ToldSkat, der vurderer fast ejendom, det er
> forskellen.

Hvad er forskellen på om det er udpegede vurderingsmænd eller folk fra
ToldSkat..?

Mvh - Martin

Fra : David T. Metz

Dato : 21-07-03 10:49

Martin Christiansen skriblede:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> Er vurderingsmændene afskaffet..? I februar i år var der 3
> vurderingsfolk ude at vurdere et sommerhus, fordi vi var uenige om
> ejendomsvurderingen.

Ja, de offentlige der beskæftiger sig med "den alm. offentlige
ejendomsvurdering".

> Ejendomsvurderingen var først sat til ca. 800.000,-. Ved første
> telefoniske henvendelse blev den nedsat til ca. 500.000,-. Efter en
> besigtigelse af vurderingsfolk blev den sat til ca. 300.000,-

Det er klart at myndigheder kan sende folk ud at vurdere en ejendom hvis
der er indsigelser. Om de evt. hyrer en privat aner jeg ikke.

> Mht. belåning af hus kan man jo altid kreditforeningen om at komme ud
> for at vurdere husets værdi. Den værdi de så sætter det til kan man
> låne 80 % af.

Det skriver jeg vist også andetsteds. Dog er det vist 60% ved sommerhuse
(jeg har ingen erfaring med det)?

> Lige som når man skal belåne friværdien. Der kommer de
> jo også ud og vurderer. Teoretisk burde denne vurdering ligge nær
> ejendomsvurderingen, men i praksis er det ikke altid tilfældet.

Det burde heller ikke være tilfældet "teoretisk" idet der er
overgangsordninger der bestemmer hvor meget en off. vurdering må stige fra
år til år hvis en ejendom er handlet før en eller anden dato (husker ikke
længere tal og datoer). Derfor er off. vurdering i mange tilfælde stadig
bagud ift. markedspriserne.

> (jeg
> har set flere tilfælde hvor kreditforeningens vurdering lå helt op
> til 30-40 % over ejendomsvurderingen..)

Det er ikke overraskende.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-03 11:53

David T. Metz wrote:

> [...]
> af salgspriser i området (samt selvf. tinglysninger og evt. særlige forhold
> som havudsigt eller motorveje i baghaven).

Ok, så er det blevet ændret, siden jeg sidst handlede bolig, men jeg kan
nu ikke se den store forskel. Ejendomsvurderingen på min bolig forøges
ikke, hvis jeg sælger til en højere pris end ejendomsvurderingen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : David T. Metz

Dato : 21-07-03 10:50

Kim Ludvigsen skriblede:

> [...]
> kan nu ikke se den store forskel. Ejendomsvurderingen på min bolig
> forøges ikke, hvis jeg sælger til en højere pris end

Jo det gør, det sker blot ikke øjeblikkeligt og skal ses i samh. med
priserne på andre handler i området,

Fra : Henrik G. Andersen

Dato : 20-07-03 09:59

> Jeg kan med 100% sikkerhed sige, at det er ejendomsvurderingen der tæller
> hos Real Kredit Danmark.

Det er ikke korrekt.

Kreditforeningerne sætter en "rimelig kontant handelsværdi" - skal afspejle
det, ejendommen må forventes at kunne omsættes til indenfor en rimelig tid.
At det i nogle tilfælde matcher den offentlige ejendomsværdi, er tilfældigt.

Og jeg er 100% sikker på, at det IKKE er ejendomsvurderingen, der tæller hos
Realkredit Danmark, Nykredit eller nogen andre realkreditinstitutter.

Henrik

Fra : David T. Metz

Dato : 20-07-03 11:20

Morten Klostergaard skriblede:
> Jeg kan med 100% sikkerhed sige, at det er ejendomsvurderingen der
> tæller hos Real Kredit Danmark.

Ja, men hvilken vurdering? Kreditforeningens egen. De besigtiger som regel
selv boligen for at sikre sig at den kan sælges igen uden tab for dem. JEg
har f.eks. selv oplevet kun at kunne låne 60% af en boligs værdi pga. en
sådan besigtigelse (5 år senere solgte jeg den så til 215% af
anskaffelsesprisen ...)

Fra : Dan

Dato : 20-07-03 07:47

> Jeg mener nu at det er 80% af den værdi kreditforeningen
> sætter ejendommen til. Det vil ofte være købesummen.

Det lyder nu lidt ulogisk - altså at det blot skulle være købesummen, hvis
den er mindre end vurderingen.

Hvad så med dem, der vil belåne friværdien i deres hus, men ikke sælge?
Her er kreditforeningen da nødt til at gå ud fra vurderingen, da der ingen
købssum foreligger???

Og, hvad så, hvis man har optaget et kreditforeningslån til 80% af
købssummen, og denne købssum har været f.eks. kun 70% af vurderingen?
Hvornår har man så friværdi i huset? Når man har betalt ned på
købssummen, selvom den ligger betydeligt under købssummen?

De 80% er jo lavet som sukkerhed, hvis huset går på tvang, da et hus
sjældnet går for mindre end 80% af vurderingen.
Man skal vel ikke straffes, bare fordi man er heldig at få et hus til
billigere penge end vurderingen?

Eller?

mvh.,
Dan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-03 08:29

Dan wrote:

> Det lyder nu lidt ulogisk - altså at det blot skulle være købesummen, hvis
> den er mindre end vurderingen.

De 80 procent beregnes ud fra markedsprisen, og i forbindelse med et
salg, vil salgsprisen være markedsprisen. Når det ikke altid er 80
procent af købesummen, er det for at forhindre snyd med kunstigt høje
salgspriser for at pumpe lånet op. Hvis kreditforeningen vurderer, at en
ejerbolig er mindre værd end salgsprisen, vil de 80 procent blive
baseret på den vurderede markedspris.

> Hvad så med dem, der vil belåne friværdien i deres hus, men ikke sælge?
> Her er kreditforeningen da nødt til at gå ud fra vurderingen, da der ingen
> købssum foreligger???

Nej, kreditforeningen sender typisk en vurderingsmand ud for at vurdere
markedsprisen på huset/lejligheden.

Hvis man køber et hus specielt billigt på grund af for eksempel
dødsfald, kan man låne 80 procent af købsprisen i en kreditforening. Jeg
vil tro - men det er et rent gæt - at man derefter kan prøve at optage
et nyt lån baseret på en ny vurdering af markedsprisen. Men man bør
måske vente nogle måneder, eller forklare en værdistigning med, at man
har foretaget forbedringer af boligen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : J. Nielsen

Dato : 20-07-03 16:51

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> et nyt lån baseret på en ny vurdering af markedsprisen. Men man bør
> måske vente nogle måneder, eller forklare en værdistigning med, at man

Der kan ikke opnåes større belåning indenfor 6 mdr. efter lånets
udbetaling, hvis der ikke er sket forbedringer på ejendommen.

Mvh.

J.Nielsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-03 17:50

J. Nielsen wrote:

> Der kan ikke opnåes større belåning indenfor 6 mdr. efter lånets
> udbetaling, hvis der ikke er sket forbedringer på ejendommen.

Så var det da ikke helt galt gættet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 20-07-03 10:26

On Sun, 20 Jul 2003 08:47:12 +0200, "Dan" <No_Sp@m.Net>
wrote:

> Det lyder nu lidt ulogisk - altså at det blot skulle være købesummen, hvis
>den er mindre end vurderingen.

Jeg tror ikke du har læst alle ordene i den sætning du
citerer mig for?

/Knud

Fra : David T. Metz

Dato : 20-07-03 11:23

Dan skriblede:

> Det lyder nu lidt ulogisk - altså at det blot skulle være
> købesummen, hvis den er mindre end vurderingen.

Slet ikke. Det handler om sikkerhed for at få pengene igen.

> Hvad så med dem, der vil belåne friværdien i deres hus, men ikke
> sælge? Her er kreditforeningen da nødt til at gå ud fra
> vurderingen, da der ingen købssum foreligger???

Nej. De kan besigtige skidtet og se på priserne i området.

> Og, hvad så, hvis man har optaget et kreditforeningslån til 80% af
> købssummen, og denne købssum har været f.eks. kun 70% af vurderingen?

Ja?

> Hvornår har man så friværdi i huset?

Når man har afdraget nok, eller priserne i området stiger.

> Når man har betalt ned på
> købssummen, selvom den ligger betydeligt under købssummen?

Que? Det giver ingen mening det du skriver.

> De 80% er jo lavet som sukkerhed, hvis huset går på tvang, da et hus
> sjældnet går for mindre end 80% af vurderingen.

Nåh, det kommer nu an på hvilken vurdering og markedet iøvrigt. Prøv at
tænke tilbage til omkring 1986-87.

> Man skal vel ikke straffes, bare fordi man er heldig at få et hus
> til billigere penge end vurderingen?

Nej. Hvad skulle straffen også være?

Fra : Dan

Dato : 20-07-03 15:30

> Nej. Hvad skulle straffen også være?

At man kun kan belåne sin ejendom med 80% at den langt lavere købssum,
fremfor ejendommens reelle værdi!

Anyway, jeg kan se, at det er lidt af et tvivlsspørgsmål, som jeg fik
stillet der, så nu har jeg skrevet til 4 kreditforeninger, og hører hvad de
selv siger:

- Hvad man køber et hus til 70% af ejendomsværdien (fordi ejeren bare vil af
med den hurtigt), kan man så få finansieret hele købet gennem
kreditforeningen, da købsprisen er under de 80% af ejendomsværdien, eller
kan man kun få finansieret op til 80% af købsprisen, og så må man senere hen
belåne resten af friværdien i ejendommen?

Egentligt et ret simpel "Ja" eller "Nej" spørgsmål, som burde være enten

- "Ja, hele handelen kan finansieres af kreditforeningslån" eller
- "Nej, hele handelen kan ikke finansieres af kreditforeningslån".

Men selv alle I garvede hjerner herinde er åbenbart i tvivl, så jeg venter
og hører hvad kreditforeningerne selv siger...
Og, tusind tak, for alle de input der er kommet fra jer - det har givet en
del at overveje...

mvh.,
Dan

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 20-07-03 16:58

"Dan" skrev:

> At man kun kan belåne sin ejendom med 80% at den langt lavere
købssum,
> fremfor ejendommens reelle værdi!

Ejendommens reelle værdi er den salgssum som 2 uafhængige parter (køber
og sælger) bliver enige om. Du kan låne 80 % heraf i kreditforeningen.
Men det er da muligt at du ved at producere nogle gode argumenter over
for kreditforeningen, kan få dem til at ansætte en højere kontantværdi
end den aftalte købesum.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-07-03 18:36

Kenn Gerdes wrote:

> [...]
> Men det er da muligt at du ved at producere nogle gode argumenter over
> for kreditforeningen, kan få dem til at ansætte en højere kontantværdi

Det var da rart med et enkelt korrekt svar,
kreditforeninger må ganske simpelt ikke låne mere end 80% af købesummen,
og de bliver tjekket af og til af finanstilsynet for dette, den sidste
kontrol er ca 5 mdr gml.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : David T. Metz

Dato : 21-07-03 10:53

Dan skriblede:

> At man kun kan belåne sin ejendom med 80% at den langt lavere
> købssum, fremfor ejendommens reelle værdi!

Nu taler du pludselig om "reel værdi" - før var det "vurderingen". Det er
to forskellige ting.

> [...]
>
> - "Ja, hele handelen kan finansieres af kreditforeningslån" eller
> - "Nej, hele handelen kan ikke finansieres af kreditforeningslån".

Nej. Der er andre forhold der spiller ind. F.eks. købers økonomi - så det
er ikke et simpelt spørgsmål.

Fra : J. Nielsen

Dato : 20-07-03 17:13

"Dan" <No_Sp@m.Net> wrote in message news:<bfddti$m8$1@sunsite.dk>...

> [...]
> Hvornår har man så friværdi i huset? Når man har betalt ned på
> købssummen, selvom den ligger betydeligt under købssummen?

Det giver ingen mening, det du skriver. Hvis du har belånt 80% af
700.000 = 560.000 og huset muligvis er en mil. værd - så har du da
masser af frivædi. Glem ejendomsvurderingen, du skal ikke bruge den
til en s... i forbindelse med belåning af dit hus.

> Man skal vel ikke straffes, bare fordi man er heldig at få et hus til
> billigere penge end vurderingen?

Nej og det bliver du heller ikke - du har jo givetvis købt et billigt
hus og dermed skal du ikke låne så mange penge. Du får det til at lyde
som om det er en fordel at låne så meget som muligt - altså du hæfter
dig mere ved størrelsen af belåningsprocenten end selve størrelsen af
belåningen.

Mvh.

J. Nielsen

Fra : Dan

Dato : 20-07-03 20:41

> Du får det til at lyde
> som om det er en fordel at låne så meget som muligt - altså du hæfter
> dig mere ved størrelsen af belåningsprocenten end selve størrelsen af
> belåningen.

Det er vel også en fordel, hvis man kan finansiere hele sit huskøb med et
kreditforeningslån, fremfor at skulle lave pantebrev og banklån på beløbet
over 80%.
Det ville jo være en fordel, hvis man kunne låne 80% af ejendomsværdien, i
stedet for kun 80% af en lavere købssum.

mvh.,
Dan

Fra : J. Nielsen

Dato : 21-07-03 11:15

"Dan" <No_Sp@m.Net> wrote in message news:<bfer8t$l06$1@sunsite.dk>...

> [...]
> Det ville jo være en fordel, hvis man kunne låne 80% af ejendomsværdien, i
> stedet for kun 80% af en lavere købssum.

Ja, selvfølgelig ville det være en fordel, men man må bare ikke. Man
må i stedet glæde sig over at få et billigt hus.

Mvh

J. Nielsen

Fra : Peder Porse

Dato : 19-07-03 22:21

> Ejendomsvurderingen, dog købesummen hvis den er højere, da
> ejendomsvurderingen vil stiger heraf.
>
> \MK

Hvorfor vil den det?

Er det noget, du ved noget særligt om?
pp

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 19-07-03 22:29

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> wrote in message

> Ejendomsvurderingen, dog købesummen hvis den er højere, da

> Hvorfor vil den det?
>
> Er det noget, du ved noget særligt om?

Ja, men det står også på told og skats hjemmeside under Ejendomsvurdering

Den ændre sig også hvis man laver forbedringer på huset.

\MK

Fra : J. Nielsen

Dato : 20-07-03 17:01

> [...]

> låne op til 80%, men af hvad???
> Er det 80% af købssummen eller 80% af ejendomsvurderingen??

Ingen tvivl, det er købssummen, der skal anvendes - ejendomsvurdering
og fuldstændig uden betydning. At der belånes efter købssummen
forudsætter naturligvis at der handles til en rimelig pris - ellers
nedsættes belåningsgrundlaget til en rimelig pris, jf. §2 i
Bekendtgørelse om realkreditinstitutters værdiansættelse og
låneudmåling.

> [...]
> hele købet finansieret, inden for de 80%, ved at låne 700.ooo (som endda kun

Du kan låne 560.000, medmindre der handles imellem familie. Så kan
ejendommen belånes efter den reele kontantværdi (ikke vurderingen)
uanset at den faktisk konstaterede er lavere (700.000).

> [...]
> værdien, så kreditforeningen risikerer vel næppe meget i denne situation ved

Et hus på tvangsauktion kan sagtens gå for mindre end 80% af
ejendomsvuderingen. Iøvrigt er det heller ikke et spørgsmål om
kreditforeningen risikerer noget eller ej - det er et spørgsmål om
lovgivning. Og iflg. gældende lov må ejendommen maks. belånes med den
konstaterede købssum - uanset vurdering.

> Eller er der noget jeg overser?

Ja, lovgivningen.

> Er det 80% af ejendomsværdien eller 80% af købssummen???

Købssummen.

Mvh.

J. Nielsen

Fra : Dunk

Dato : 24-07-03 15:26

"Dan" <No_Sp@m.Net> skrev i en meddelelse news:bfc02a$ple$1@sunsite.dk...
> Hejsa,
>
> Jeg ved, at kreditforeninger, som f.eks. Nykredit, giver mulighed for at
> låne op til 80%, men af hvad???
> Er det 80% af købssummen eller 80% af ejendomsvurderingen??

I henhold til realkreditlovgvningen kan fast ejendom belånes med
realkreditlån op til 80 % af værdien. Værdien fastlægges af
realkreditinstituttets vurderingsmand som værende den forventelige pris,
hvortil ejendommen kan handles i 'normal handel'. I praksis anvendes
handelsprisen, hvis der er sket en handel (dvs. ejendomsmæglerens vurdering)
Realkreditselskabet laver stikprøvekontrol i op til 5% af tilfældene for at
sikre at ingen platter med det.
Du kan sagtens belåne de sidste 20 %, men så foregår det med banklån
og/eller private pantebreve.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-07-03 09:45

> [...]
> ejendomsmæglerens vurdering) Realkreditselskabet laver
> stikprøvekontrol i op til 5% af tilfældene for at sikre at ingen

Og er det en atypisk ejendom så regn også med at de sender en mand ud og
kigge på det (og det tager jo lidt tid ...)

/A

Fra : Henrik H

Dato : 01-08-03 20:27

De sidste 2 handler jeg har lavet, er det sket efter vudering af ejendommen,
fra kreditforeningen, i begge tilfælde, har de vuderet boligen mellem 10 og
15% under salgsprisen, hvilket er forståligt, lige nu er jeg igang igen og
netop fået huset vuderet til 2 milll af kreditforeningen (har sat skidtet
istand), bagefter fik jeg et par ejendomsmæglere ud, og boligen blev vuderet
til mellem 2.2-2.3 mill : )

/Henrik

Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-08-03 23:26

"Henrik H" <henrikh@REMOVEEEupzone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> netop fået huset vuderet til 2 milll af kreditforeningen (har sat skidtet
> istand), bagefter fik jeg et par ejendomsmæglere ud, og boligen blev

Selvfølgeligt vurderer ejendomsmæglere huse højere end kreditforeningen....
Det er jo risikofrit for dem.... Det er det ikke for kreditforeningen.

--
Mvh - Martin

Fra : Henrik H

Dato : 03-08-03 17:03

Tror du misser pointen, grunden til at de vudere lavere, er selvfølgelig, at
markedet svinger, så et hus holder ikke den samme pris, og hvis som nu, vi
er i en faldene kurve, så vil det jo været temmelig dumt at gå efter den
relle pris, da de jo ikke kan sætte lånet nedom 3 år, hvor en ejendoms
mægler jo skal sætte den faktiske pris, da han handler i nutiden, det er
ihvertfald helt sikker at kreditforeningerne spare en bunke penge, når
nedturen kommer, så kan de fleste tvangs aktioner jo klare deres
mellemhavne.

mvh
henrik

Fra : Martin Christiansen

Dato : 04-08-03 10:21

> [...]
> ihvertfald helt sikker at kreditforeningerne spare en bunke penge, når
> nedturen kommer, så kan de fleste tvangs aktioner jo klare deres

Hvis det er sådan kreditforeningen arbejder og sikrer sig, så vil de jo
heller ikke kunne belåne 80 % af en købspris, men nærmere 70-75 %. Og det er
jo ikke tilfældet.

Jeg tror nu nærmere grunden er at ejendomsmæglerne sætter priser i den høje
ende af skalaen for at få en sag, samtidig med at deres honorar ofte er
beregnet ud fra salgsprisen. Der skal jo også være lidt at handle af når en
evt. køber ønsker et nedslag i prisen. Man ser da også ret ofte at den
endelige salgspris ligger under det udbudte.

Kreditforeningens vurdering er nok den realistiske vurdering, hvor huset kan
sælges rimeligt hurtigt uden liggetid.

--
Mvh - Martin