Ørred-udsætning...
Fra : mwm

Dato : 20-07-03 22:31

Hej

Jeg har et vandhul hvor jeg tænkte på at sætte lidt ørreder ud.

Men hvad koster ørreder egentlig??
Nu skal det jo ikke være ørreder i gedde-foder-størrelse. (Har nemlig set
nogle små gedder i vandhullet)
Er der nogen der ligger inde med en ca pris og hvilken størrelse skal man gå
efter??

Selvfølgelig kan jeg jo bare ringe til det nærmeste dambrug og spørge, men
nu spørger jeg altså her..

Mvh

M Mathisen

Fra : Alex Linaa

Dato : 21-07-03 13:14

"mwm" <loumic@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har et vandhul hvor jeg tænkte på at sætte lidt ørreder ud.

Nu skal du også lige huske at få dig en tilladelse til at sætte regnbuer ud.
Det er nemlig ikke tilladt at udsætte fisk der ikke tilhører den danske
fauna.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 21-07-03 14:05

Alex Linaa wrote:

> Nu skal du også lige huske at få dig en tilladelse til at sætte
> regnbuer ud. Det er nemlig ikke tilladt at udsætte fisk der ikke
> [...]

Hej Alex

Jeg har et vandhul (havebassin), må jeg heller ikke sætte fisk i det som
ikke tilhører den danske fauna? Hvis du siger jo, hvornår bliver et
havebassin så til et vandhul, hvor jeg ikke må?
Ebbe

Fra : Alex Linaa

Dato : 21-07-03 17:28

"Ebbe Rasmussen" <ebberas@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> ikke tilhører den danske fauna? Hvis du siger jo, hvornår bliver et
> havebassin så til et vandhul, hvor jeg ikke må?

Ja det spørgsmål kender jeg ikke svaret på, så måske skulle du ringe til
fiskeriministeriet hvis du er i tvivl.

Der er helt klare forbud i ikke mindre end to love:

Fiskeriloven:
§ 63. Udsætning eller omplantning af fisk samt æg og yngel heraf er ikke
tilladt, medmindre
1) den foretages i overensstemmelse med en plan, der er udarbejdet eller
godkendt af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
2) ministerens særlige tilladelse foreligger eller
3) der er afsagt kendelse herom af en landvæsensret.

Lov om naturbeskyttelse:
§ 31. Dyr, der ikke findes naturligt vildtlevende i Danmark, må ikke
udsættes i naturen uden miljøministerens tilladelse. Dette gælder også for
søterritoriet og fiskeriterritoriet som fastlagt efter lov om Danmarks Riges
fiskeriterritorium

Så er det et spørgsmål om hvor snævert man tilker ordet: "Naturen"

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Paseo

Dato : 21-07-03 21:18

hva så med alle de farverige eksotiske fisk og guldfisk man sætter ud i ens
små bassiner ?? ved godt det er lidt dumt, men man finder jo ikke ligefrem
guldfisk komme svømmende nede i åen...

MVH Jeppe

Fra : Alex Linaa

Dato : 21-07-03 21:28

"Paseo" <webm(fjern)aster@jeppedb.dk(fjern)> wrote in message
> [...]
ens
> små bassiner ?? ved godt det er lidt dumt, men man finder jo ikke ligefrem

Et havebassin inden for ens egen have kan vel knapt betegnes som natur, men
en bæk gennem haven er det helt klart.
Jeg aner ikke hvor snævert "natur" tolkes i henhold til lovgivningen, og
hvor små bassiner der er grænsen.
Jeg gjorde blot opmærksom på, at noget det kunne betegnes som en dam eller
en sø ikke har frit slag i bolledejen mht. udsætninger.

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : JD

Dato : 21-07-03 21:44

"ved godt det er lidt dumt, men man finder jo ikke ligefrem
guldfisk komme svømmende nede i åen..."

Man skal nu aldrig sige aldrig... Se her
http://www.fangster.dk/default.asp?mode=vis&menu=Forside&ID=1067&vaelg=5

Mvh
Jakob

Fra : Carsten Bjerg Mikkel~

Dato : 31-07-03 21:45

Jeg talte engang med én der havde fået tilladelse til at sætte regnbuer ud i
hasn private sø.

Han fik så vidt jeg husker tilladelsen fordi der var tale om en kunstig sø
der lå tilbage efter grusgrav eller tørvegrav. Jeg forstod på ham at det
normalt ville være betingelsen for at man kiunne få tilladelse at der var
tale om sådan en kunstig sø af nyere dato, og ikke en sø skabt af Vor Herre.

Med venlig hilsen

Carsten

Fra : Henric

Dato : 21-07-03 22:35

Jag bor i Skåne (Ssödra Sverige) och här finns en P&T damm där man inte får
sätta ut öring då denna ligger för nära en bäck med öring. Det naturliga
beståndet kan skadas resonerar man. Regnbåge är dock ok att stoppa i dammen.
Regnbågen köper dom för 53 SEK / kilo.
Mvh Henric
www.henric.nu

Fra : Christian jacobsen

Dato : 24-07-03 11:26

Jeg mener den regel med udsætning af regnbue , kun kræver tilladelse , når
der er gennemstrømning i dammen , altså fri forbindelse til den åbne
natur.Og angående størrelse må du nok ikke gå under 1kg..
Med venlig hilsen
cjac@email.dk

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 24-07-03 18:35

"Christian jacobsen" <cjac@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener den regel med udsætning af regnbue , kun kræver tilladelse , når
> der er gennemstrømning i dammen , altså fri forbindelse til den åbne
> natur.Og angående størrelse må du nok ikke gå under 1kg..

Det er ikke korrekt. At der ikke må være gennemstrømning er blot én af
betingelserne. Prøv at læse denne tråd
http://www.sportsfiskeren.dk/debat/forum/read.php?f=1&i=1564&t=1564 (den
handler godt nok om flytning af karper, men reglerne er de samme).

Med venlig hilsen

Steen Lindkvist Nielsen