Sengevædning.
Fra : Jens

Dato : 02-04-01 20:29

Hej. Nogle med erfaringer omkring Enuresis-alarmer, og behandling.

Vi har set nogle smarte fra England, der både larmer og summer.

Med venlig hilsen

Jens Dørge

Fra : Millie

Dato : 02-04-01 20:29

"Jens" <jens.doerge@12move.dk> wrote in message
> Hej. Nogle med erfaringer omkring Enuresis-alarmer, og behandling.
>
> Vi har set nogle smarte fra England, der både larmer og summer.
>

> Med venlig hilsen
>
> Jens Dørge
Hvor gammelt er jeres barn?
Vi har haft stor hjælp af hormon-præraratetet Minirin. Sengevædning er ofte
et hormonalt problem, som man ikke behøver få store besværligheder med, og
det behøver ikke blive gjort til noget "psykisk" eller "nervøst". Et par
pust i næen ved sngetid, og så var det problem ovre. Vores datter voksede
sig fra problemet, og hunlærte hurtigt at styre medicinen, når hun sov ude.
Har I talt med lægen om den løsning?
Hilsen Millie

Fra : Ken Madsen

Dato : 03-04-01 08:43

Problemmet med Minirin, er at det kun hjælper i det omfang, at de hormoner som
ikke bliver produceret bliver erstattet. Når barnet tager medicinen. Dagen
efter, har det ingen efekt, med mindre det tages igen. Det fås i øvrigt også i
pille form, vilket min egen datter syntes er rart når hun er på spejder lejr
osv.

Det er for så vidt fint nok, men nogen børn vokser først fra det når de er 13 -
14 år, det er lang tid at bruge (så vidt jeg husker) 120 kr.ugen på medicin.

De her ringe apparater virker rent faktisk på nogen børn, de lære at vågne når
de skal tisse. Børnene har det bedre med at kunne styre det, end at de
riscikere "uheld"

Derfor kan jeg godt anbefale at man prøver det her ringe apparat, jeg har selv
fundet et produkt til omkring 500,- og det virker. Man skal bare være opmærksom
på at gøre som der står i brugs anvisningen, og at børnene selv skal være klar
til at lære at gå ud og tisse om natten.

Ken Madsen

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 03-04-01 19:26

Hej Ken

On Tue, 03 Apr 2001 09:43:22 +0200, Ken Madsen <kenhvm@dataknowhow.dk>
wrote:

>Det er for så vidt fint nok, men nogen børn vokser først fra det når de er 13 -
>14 år, det er lang tid at bruge (så vidt jeg husker) 120 kr.ugen på medicin.

Og nogen af os vokser aldrig fra det

Jeg var på apoteket idag Minirin (orginal man kan spare 10 - 15 i egen
betaling ved at bruge paralelimp.) koster 424,15 uden tilskud, med
normale tilskud har jeg brugt 6 flasker på 1 år ialt. 1.244,55/pr. md.
103,71 (jeg bruger kun 1 pust) men til børn kan lægen søge om tilskud

>De her ringe apparater virker rent faktisk på nogen børn, de lære at vågne når
>de skal tisse. Børnene har det bedre med at kunne styre det, end at de
>riscikere "uheld"

Hvis barnet først vågner ved "normal tid" virker apperatet ikke for så
sover de tungt.

Ja der er bedre at kunne styr "uheld" end ikke, men da de fleste børn
vokser fra det ville jeg gerne havde haft et alternativ, for
ringeapperatet kan man jo ikke bare tage med sig

> [...]
>på at gøre som der står i brugs anvisningen, og at børnene selv skal være klar
>til at lære at gå ud og tisse om natten.

Jeg ved ikke hvad der står i anvisningen, men at være "klar" til at
stå op om natten hvem er det dem jeg kender der er blevet 50 år
brokker sig over det med at skulle op om natten

MVH

Winnie Henriksen
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Ken Madsen

Dato : 04-04-01 07:35

Hej Winnie

Winnie Henriksen wrote:

> [...]
> normale tilskud har jeg brugt 6 flasker på 1 år ialt. 1.244,55/pr. md.
> 103,71 (jeg bruger kun 1 pust) men til børn kan lægen søge om tilskud

Min datter skal have 2 pust i hvert næsebor, og forige år, skar kommunen tilskuddet
væk, fordi de ikke mente det var en permanent lidelse.

> [...]
> vokser fra det ville jeg gerne havde haft et alternativ, for
> ringeapperatet kan man jo ikke bare tage med sig

Jo - idag er de faktisk så små at de kan have det med, men jeg foretrækker selv at
give min datter minirin med når hun skal ud og sove. Der bliver syet en lille lomme
på trusserne, hvor man sætter en føler fast, og et stykke velcro bånd på skulderen
af en undertrøje, hvor man klistre et lille apparat fast der summer når føleren
bliver våd.

> Jeg ved ikke hvad der står i anvisningen, men at være "klar" til at
> stå op om natten hvem er det dem jeg kender der er blevet 50 år
> brokker sig over det med at skulle op om natten

Jeg har faktisk ingen præferencer endnu, vi har kun brugt ringe apparattet kort tid.
Jeg mente bare at det er værd at give det en chance. Jeg har talt med en medarbejder
på rigshospitalet der har en klinnik/service el.l. der kaldes tørdock og hun
henviste til undersøgelser som viste at ringeapparattet kunne have en positiv effekt
på en ikke ubetydelig del af børnene.

Mvh. Ken

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 04-04-01 15:32

Hej Ken

On Wed, 04 Apr 2001 08:34:58 +0200, Ken Madsen <kenhvm@dataknowhow.dk>
wrote:

>Min datter skal have 2 pust i hvert næsebor, og forige år, skar kommunen tilskuddet
>væk, fordi de ikke mente det var en permanent lidelse.

Men så få I da det "normale" tilskud det med at jo mer man køber jo
mere får man i tilskud. Har du undersøgt og de kan fjerne tilskudet
for de kan jo ikke sige om det er permanent eller ej ? og udover det
mener ja at de skal give et tilskud ligemeget hvad da det er et
barn.....

> [...]
>af en undertrøje, hvor man klistre et lille apparat fast der summer når føleren

Det er da rart at høre, da jeg havde en "kasse" stående

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 03-04-01 19:08

Hej Jens

Da jeg var barn (er 34 år) fik jeg et ringeapperat, et stykke lagn
tilsluttet et apperat der larmede, det stod ca, 1/2 m fra mit hovede
min far ca. 12 m væk vågnede og tog mig op stadig uden jeg vågnede
jeg ved ikke om det er noget i den stil det virker men min far var
træt af det og gik igen over til at tage mig op inden han gik i seng.

For ca. 8 år siden fik jeg Minirin, det indeholder et homon som alle
producere når de skal sove så urinproduktionen nedsættes, det tager
jeg 1 time før sengetid, sommetider når jeg går i seng, puster 1 gang
i næsen og så er jeg tør hele natten, også selv om vi har været ude.
Hvis jeg har glemt at købe det holder virkningen 1 dag mere hos mig

Men er han/hun ikke så gammel og er det ikke så ofte det sker så prøv
det med at tage ham/hende op inden i går i seng

MVH

Winnie Henriksen

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen