Intel 815 chipset spørgsmål
Fra : 2mas

Dato : 20-07-03 23:57

Jeg har fået skaffet et bundkort med Intel 815 chipsettet der sidder en
celeron 466 MHz derpå, men jeg vil gerne opgradere snart. Er der nogen der
kan fortælle mig hvor stor processor bundkortet kan klare, det er vel
chipsettet der bestemmer det?

Fra : Peter Pan

Dato : 21-07-03 00:29

"2mas" <2mas@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> celeron 466 MHz derpå, men jeg vil gerne opgradere snart. Er der nogen der
> kan fortælle mig hvor stor processor bundkortet kan klare, det er vel

Det er ikke kun chipsættet. Bundkortet skal også kunne levere det rigtige
antal volt til processoren. Dette kan de fleste i815 dog fint. Det er et
større problem når vi er tilbage ved i440bx.

i815 kan køre med alle Pentium3 / Celeron processorer på CuMine kernen uden
noget specielt humlehej. Dvs. 1100 MHz Celeron, eller 1000 MHz Pentium3. (er
sikkert nok også lavet i en 1100 MHz E udgave, men sikkert umulig at
opdrive)

Med en rigtig converter (til en formue) kan du nok også få en Tualatin
processor til at køre. (De er lavet op til 1400 MHz) Dette kræver bios
support og er dermed langt fra alle bundkort der sluger. Check fabrikantens
hjemmeside, og se hvad der er sket af ændringer i bios revisionerne. Så vil
du sikkert finde en "Added support for Tualatin processors" eller lign.
tekst ved en af bios revisionerne....og voila, du ved at det dutter. Det
største problem er nok at converteren koster lige så meget som et nyt
bundkort (ca. 400-500 kroner) Og processorne er ikke nemme at opdrive til
fornuftige priser.

Mvh
Anders

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 21-07-03 21:15

2mas wrote:
> [...]
> celeron 466 MHz derpå, men jeg vil gerne opgradere snart. Er der nogen der
> kan fortælle mig hvor stor processor bundkortet kan klare, det er vel

Ja.

http://www17.tomshardware.com/cpu/20010919/tualatin512-02.html

Hvis Northbridgen ikke er B0-stepping, så kan du ikke smide en Tualatin
deri.

Ikke B0: max. en Celeron 1100 Coppermine eller en P3 1000 Coppermine.

B0: Tualatin Celeron og P3 findes begge op til 1400 MHz.