Ang. IBM drev, mærkeligt problem!
Fra : Simon Hartmann Have

Dato : 19-07-03 16:17

Jeg har et problem med en IBM deskstar på 40gb. Mit styresystem, XP, ligger
på den. Derudover har jeg også en 60gb IBM deskstar harddisk. De bliver
begge fundet i biosen og jeg kan sagtens komme ind i Xp når begge diske er
sat til. Når den på 40gb er sat til alene så vil den ikke gå ind i Xp....!
Den bliver dog fundet i bios, jeg har prøvet alle opsætninger af jumpere,
men heller ikke det lykkedes. Nogen der har et forslag hvad man kan gøre?
Jeg vil nemlig gerne have den harddisk på 60gb over i en anden computer...!

På forhånd Tak
-Simon
Ps: God Sommer... :D

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-07-03 17:17

"Simon Hartmann Have" <simonhartmann@hotmail.com> crashed Echelon
writing news:3f1960d4$0$22619$ba624c82@nntp04.dk.telia.net:

> [...]
> har et forslag hvad man kan gøre? Jeg vil nemlig gerne have den
> harddisk på 60gb over i en anden computer...!

Hvad siger den af fejl mht opstart af XP og hvordan er master slave sat?

--
Bjarke Andersen

Fra : Simon Hartmann Have

Dato : 19-07-03 17:20

> Hvad siger den af fejl mht opstart af XP og hvordan er master slave sat?

Den på 40gb med styresystemet er sat til slave når de begge kører sammen,
men når jeg kun kører med den på 40 så har jeg den sat til master (har dog
prøvet alt andet)...! Den kan ikke komme ind i Xp, ikke engang boot
sekvensen...! Den kommer kun til der hvor biosen skulle have læst boot
sectoren og startet Xp. Biosen skriver "No Operative System or Failure"
eller noget i den retning...! Det virker som der ikke er nogen kontakt til
disken når den er alene...!
-Simon

Fra : Christian Mygind

Dato : 19-07-03 19:50

Simon Hartmann Have wrote:

> [...]
> Operative System or Failure" eller noget i den retning...! Det virker
> som der ikke er nogen kontakt til disken når den er alene...!

Er partitionen gjort aktiv (f.eks. med FDISK)?
Det er ikke givet, hvis den er formatteret som slave til en master.

/Chr

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-07-03 23:05

"Simon Hartmann Have" <simonhartmann@hotmail.com> crashed Echelon
writing news:3f196fc2$0$22643$ba624c82@nntp04.dk.telia.net:

> [...]
> Operative System or Failure" eller noget i den retning...! Det virker
> som der ikke er nogen kontakt til disken når den er alene...!

Jeg har en mistanke om at din fejl skyldes, Masteren er den som indeholder
MBR'en og dermed informationerne om at systemet er installeret på slaven.

--
Bjarke Andersen

Fra : Allan / Kolding

Dato : 19-07-03 21:38

Bare et gæt i tågen.

Hvis hd.ér sat til user i Bios, kan den vil ikke finde ud af det.
Står den til auto ?
Jeg ved ikke om det har noget at sige.
Og står Bios til BOOT fra "C"
Er din 40 gb. C drevet ?
Eller var den da de 2 hdér kørte sammen.

Held og lykke.

Allan / Kolding

KLIP

Fra : JensenJS

Dato : 20-07-03 14:54

Jeg håber jeg har opfattet dit problem rigtigt, hvis jeg har burde mit
svar kunne hjælpe

Hvordan har du partitioneret dine harddiske?
En primær partition vil blive sat før en udvidet partition med logiske
drev.
Hvis du har partitioneret din 40GB som 10GB Primær + 30GB Udvidet
og din 60GB er partitioneret med mindst 1 primær partition så vil
din udvidede partition på 40GB disken blive flyttet alt efter hvor mange
primære partitioner din 60GB er delt op i.

EKS.
40GB er master og er delt op i 10GB Primær + 30GB udvidet
60GB er slave og er delt op i 20GB primær + 40GB udvidet

Dine drev vil så se sådan ud.

Med 40GB som master 60GB som slave (altså begge diske i maskinen)
C: er de 10GB fra 40GB disken
D: er de 20GB fra 60GB disken
E: er de 30GB fra 40GB disken
F: er de 40GB fra 60GB disken

Med 60GB som master 40GB som slave (altså begge diske i maskinen)
C: er de 20GB fra 60GB disken
D: er de 10GB fra 40GB disken
E: er de 40GB fra 60GB disken
F: er de 30GB fra 40GB disken

Med 40GB som master (altså kun en disk i maskinen)
C: er de 10GB fra 40GB disken
D: er de 30GB fra 40GB disken

Med 60GB som master (altså kun en disk i maskinen)
C: er de 20GB fra 60GB disken
d: er de 40GB fra 60GB disken

Så hvis du har lagt/sat noget af styresystemet på de 30GB fra 40GB
disken eller på de 40GB fra 60GB disken får du problemer
når du fjerner en af diskene.

Derudover skal man huske at XP kun kan bruge 32 GB i FAT32

MVH JensenJS

Fra : phanton

Dato : 31-07-03 22:48

"JensenJS" <x@y.z> skrev i en meddelelse
> [...]
> når du fjerner en af diskene.
>
> Derudover skal man huske at XP kun kan bruge 32 GB i FAT32

WinXp kan sagtens håndtere mere end 32 GB i FAT 32.
Du kan bare ikke lave partitionen større med FAT filsystem hvis du
formaterer fra installationscden.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314463

mvh phanton

Fra : Simon Hartmann Have

Dato : 20-07-03 15:22

Har ikke lige fået det tjecket endnu, men mon ikke det er det med at windows
har lagt en såkaldt "boot loader" på harddisken med 60gb. Tak for de mange
svar...
-Simon

Fra : JensenJS

Dato : 20-07-03 15:39

In article <3f1aa57d$0$22632$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
simonhartmann@hotmail.com says...
> [...]
> har lagt en såkaldt "boot loader" på harddisken med 60gb. Tak for de mange

Boot.ini
Den er skjult, min ser sådan ud
[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows .NET Server,
Enterprise" /fastdetect
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP
Genoprettelseskonsol" /cmdcons

Her er filerne listet fra min bog
Files Used in the Windows XP Professional Boot Process
NTDETECT.COM
ntldr

NTLDR
System partition root (C:\ )
Preboot and boot

BOOT.INI
System partition root
Boot

BOOTSECT.DOS
System partition root
Boot (optional)

NTDETECT.COM
System partition root
Boot

NTBOOTDD.SYS
System partition root
Boot (optional)

NTOSKRNL.EXE
systemroot\System32
Kernel load

HAL.DLL
systemroot\System32
Kernel load

SYSTEM
systemroot\System32
Kernel initialization

Device drivers (.sys)
systemroot \System32\Drivers
Kernel initialization

Men prøv at vise din partitions opsætning
MVH JensenJS

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 20-07-03 21:35

Har du altid haft begge diske i maskinen?

Blev Windows installeret mens du havde begge diske monteret?

Hvorfor f..... vil man installere sit OS på andet end primær master?

Hvorfor f..... vil man køre med sine to harddiske på samme ide-kanal?

Men for at være konstruktiv:
Se i din Bios hvad Boot-sekvensen siger, den skulle gerne pege på primær
master, når du har sat disken alene i.
Det lyder ikke som om din maskine overhovedet har kigget på disken.
Husk at ændre jumpere på disken...

Hvis det stadig ikke virker, er der stor sandsynlighed for at du kan løse
det ved at boote på windows CD'en og vælge "repair"

Rune