Tidevand
Fra : 1984

Dato : 17-07-03 19:44

Et simpelt spørgsmål med et forhåbentligt simpelt svar:
Påvirkes grundvandets niveau også af tidevandets bevægelser?

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-07-03 20:09

"1984" <1984@cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:bf6qqv$9ib$1@sunsite.dk...
> Et simpelt spørgsmål med et forhåbentligt simpelt svar:
> Påvirkes grundvandets niveau også af tidevandets bevægelser?

Jordskorpen hæves med ca 30cm, så en umålelig effekt skal der
nok være.

Mvh
Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-07-03 07:12

> Jordskorpen hæves med ca 30cm, så en umålelig effekt skal der
> nok være.

Mener du dermed at tidevandet ændrer landhøjden så at fx. himmelbjerget
ændrer sig enten fra 147 til 177 m eller fra 117 til 147 m ?

Næppe.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Lars Funck

Dato : 18-07-03 07:19

> Mener du dermed at tidevandet ændrer landhøjden så at fx. himmelbjerget
> ændrer sig enten fra 147 til 177 m eller fra 117 til 147 m ?
>
> Næppe.

Næppe så meget :)

Men det er da en sjov tanke.

MVH

Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-07-03 07:19

"Lars Funck" <Funck@deleteNetworldmedia.dk> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Næppe så meget :)
>
> Men det er da en sjov tanke.

Ups. Jeg overså lige "cm"

Men stadig, jeg tror ikke det varierer med 30 cm.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 18-07-03 07:36

Christian B. Andresen wrote:
> Mener du dermed at tidevandet ændrer landhøjden

Tidevandet gør ikke. Men månens tyngdefelt påvirker både vandmasser og landmasser.
I denne sammenhæng giver det ikke mening at måle udsvinget i landhøjde relativt til
den traditionelle basis, gennemsnitslig vandstand. Og der er da også andre kilder
som sætter tallet til ca. 30 cm. Se f.eks.:
http://www.google.com/search?q=moon+gravity+centimeters

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-07-03 08:03

Johnnie Hougaard Nielsen skrev:
> [...]
> traditionelle basis, gennemsnitslig vandstand. Og der er da
> også andre kilder som sætter tallet til ca. 30 cm. [...]

SDE kalder fænomenet for "tidejord":
Den maksimale forskydning af tidejorden
forårsaget af Månen er 14,4 cm og af
Solen 6,6 cm, hvilket giver en forskydning
på 21 cm ved springflod [...]
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- der har nyligt været flere tråde om tidevand og Månen.

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 18-07-03 09:14

1984 <1984@cybercity.dk> wrote:

> Et simpelt spørgsmål med et forhåbentligt simpelt svar:
> Påvirkes grundvandets niveau også af tidevandets bevægelser?

Ikke såvidt jeg ved.

Grundvandsstanden bliver dog påvirket af ændringer i atmosfæretrykket
(vejret).

Magnus

--
If it isn't broken, fix it till it is