Kartoffel smager grimt
Fra : Martin Larsen

Dato : 16-07-03 18:21

Der er vist flere mekanismer der giver kartofler grim smag.

De kan være angrebet af noget kryb og får grim smag lokalt.

Så er der tilfældet som jeg lige er kommet ud for, hvor hele
kartoflen er syg uden ydre tegn på årsag. Den lugter ekstremt
kvalmende og smagen tør jeg ikke tænke på.
Hvad skyldes det?

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-07-03 09:39

> [...]
> kartoflen er syg uden ydre tegn på årsag. Den lugter ekstremt
> kvalmende og smagen tør jeg ikke tænke på.

Det er for upræcist til at kunne besvares sikkert.
Det kan måske være et angreb af en bakterie - Sortbenssyge -
i et eller andet stadium.
Ringbakteriose er en anden mulighed, men ikke så sandsynlig,
da den er omfattet af restriktioner.
Visse kemiske stoffer giver afsmag, dog ingen af de godkendte
midler.
Angreb af kartoffelskimmel kan give den kraftige lugt, du
omtaler, også lidt før det umiddelbart kan ses angreb, men
det var ikke længe før det kan observeres.

Per A. Hansen