/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
phenylalaninkilde, phenylalanin kilde
Fra : Petersen_Michael


Dato : 15-07-03 08:07

Hej,

jeg kunne ikke lige finde en mere egnet gruppe
så jeg håber jeg er on topic her..

phenylalaninkilde, eller phenylalanin kilde
some tide rbeskrevet med et E-nummer
hvad er det, hvad gør det, hvordan virker det?

jeg har bemærket at det ofte forefindes i
"light" produkter, som fx. colalight,

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk



 
 
Klaus Alexander Seis~ (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 15-07-03 08:15

Michael Petersen skrev:

> phenylalaninkilde, eller phenylalanin kilde
> some tide rbeskrevet med et E-nummer
> hvad er det, hvad gør det, hvordan virker det?

Der hentydes oftest (altid?) til aspartam (E951), som er et meget
udbredt kunstigt sødemiddel. Aspartam nedbrydes i kroppen til bl.a.
aminosyren fenylalanin, som ikke tolereres af folk med den arvelige
enzymdefekt fenylketonuri ("Føllings Syge"), PKU¹.


// Klaus

¹) <http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/pku.htm>
--
><>    unselfish actions pay back better

Petersen_Michael (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 15-07-03 10:09

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse
news:3f13a9e4-1ce03822-ed6f-442b-8ae9-3911b64e6915@news.szn.dk...

> Der hentydes oftest (altid?) til aspartam (E951), som er et meget
> udbredt kunstigt sødemiddel. Aspartam nedbrydes i kroppen til bl.a.
> aminosyren fenylalanin, som ikke tolereres af folk med den arvelige
> enzymdefekt fenylketonuri ("Føllings Syge"), PKU¹.

tak for info.

så ud over at folk der lider af PKU ikke kan tåle
det, er der ingen "bivirkninger" i forhold til
andre sødestoffer?

hvad med energien?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk




news.get2net.dk (15-07-2003)
Kommentar
Fra : news.get2net.dk


Dato : 15-07-03 10:21


"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:bf0gee$814$1@sunsite.dk...
> "Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f13a9e4-1ce03822-ed6f-442b-8ae9-3911b64e6915@news.szn.dk...
>
> > Der hentydes oftest (altid?) til aspartam (E951), som er et meget
> > udbredt kunstigt sødemiddel. Aspartam nedbrydes i kroppen til bl.a.
> > aminosyren fenylalanin, som ikke tolereres af folk med den arvelige
> > enzymdefekt fenylketonuri ("Føllings Syge"), PKU¹.
>
> tak for info.
>
> så ud over at folk der lider af PKU ikke kan tåle
> det, er der ingen "bivirkninger" i forhold til
> andre sødestoffer?
>
> hvad med energien?
>
> --
> Med venlig hilsen Michael Petersen
> residerende i Nyborg
> fjern dyret i min @dresse ved privat post
> http://www.petersensweb.dk
>
>
>

Nu vi taler om E-numre, er der så ingen liste over alle E-numre og deres
(bi)-virkninger og funktion?



Morten Bjergstrøm (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 15-07-03 10:24

"news.get2net.dk" <no@spam.nu> skrev:

> Nu vi taler om E-numre, er der så ingen liste over alle E-numre og
> deres (bi)-virkninger og funktion?
>

Der er http://www.e-nummer.dk/

Du bør dog ikke tage deres oplysninger for 100% gode varer.

--
Morten http://miljokemi.dk


Christian B. Andrese~ (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 15-07-03 10:57


"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
news:Xns93B97426AA7EF.miljokemi.dk@130.133.1.4...
> "news.get2net.dk" <no@spam.nu> skrev:
>
> > Nu vi taler om E-numre, er der så ingen liste over alle E-numre og
> > deres (bi)-virkninger og funktion?
> >
>
> Der er http://www.e-nummer.dk/
>
> Du bør dog ikke tage deres oplysninger for 100% gode varer.

Hvorfor ikke ?


--
mvh/rg. Christian



Morten Bjergstrøm (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 15-07-03 11:03

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev:

>> Der er http://www.e-nummer.dk/
>>
>> Du bør dog ikke tage deres oplysninger for 100% gode varer.
>
> Hvorfor ikke ?

Deres referencer er jeg ikke glad for.

Det er i øvrigt interessant at slå op under allergifremkaldende.
Bla. er en af aminosyrerne, glutaminsyre, opført som
allergifremkaldende. Det er godt nok ikke en aminosyre, der skal
indtages via kosten, da pattedyr kan biosyntetisere denne.

Jeg vil da bestemt ikke afvise, at glutaminsyre kan være
allergifremkaldende men.

Et andet eksempel er lecithiner, der på siden er anført som værende
både allergifremkaldende og formodentligt harmløst.

--
Morten http://miljokemi.dk


Bertel Lund Hansen (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-07-03 10:36

Petersen_Michael skrev:

>så ud over at folk der lider af PKU ikke kan tåle
>det, er der ingen "bivirkninger" i forhold til
>andre sødestoffer?

Aspartam (Nutrasweet) er ikke undersøgt ordentligt. De fleste
sundhedsmyndigheder, bl.a. de danske, har forladt sig på den
amerikanske fabriks egne undersøgelser. Firmaet har ansat flere
forskere som før var uafhængige og kritiske over for produktet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Preben Mikael Bohn (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Preben Mikael Bohn


Dato : 15-07-03 10:46

Bertel Lund Hansen wrote:
> Aspartam (Nutrasweet) er ikke undersøgt ordentligt. De fleste
> sundhedsmyndigheder, bl.a. de danske, har forladt sig på den
> amerikanske fabriks egne undersøgelser. Firmaet har ansat flere
> forskere som før var uafhængige og kritiske over for produktet.

Hej Bertel, det er meget interessant, har du nogle referencer til disse
påstande?

Med venlig hilsen Preben


Bertel Lund Hansen (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-07-03 11:12

Preben Mikael Bohn skrev:

>> Aspartam (Nutrasweet) er ikke undersøgt ordentligt.

>Hej Bertel, det er meget interessant, har du nogle referencer til disse
>påstande?

Nej. Det var nogle tv-udsendelser jeg så for nogle år siden.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Petersen_Michael (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 15-07-03 14:58

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:6li7hv470os1ron859fl9cujagmks0dibm@news.stofanet.dk...
> Petersen_Michael skrev:
>
> >så ud over at folk der lider af PKU ikke kan tåle
> >det, er der ingen "bivirkninger" i forhold til
> >andre sødestoffer?
>
> Aspartam (Nutrasweet) er ikke undersøgt ordentligt. De fleste
> sundhedsmyndigheder, bl.a. de danske, har forladt sig på den
> amerikanske fabriks egne undersøgelser. Firmaet har ansat flere
> forskere som før var uafhængige og kritiske over for produktet.

med andre ord, det er sundere at drikke saft,
sodavand og cola der ikke er "light" produkter ?
uanset om man er alergiker, eller ej?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk




Klaus Alexander Seis~ (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 15-07-03 15:11

Michael Petersen skrev:

> med andre ord, det er sundere at drikke saft,
> sodavand og cola der ikke er "light" produkter ?

Det vil jeg helt klart mene, men det kommer nok an på hvem man er,
samt hvor meget man drikker af hvad.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Petersen_Michael (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 15-07-03 15:49

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse
news:3f140b8a-aeacfcfa-f07b-4087-bb07-302fe18c4843@news.szn.dk...

> Det vil jeg helt klart mene, men det kommer nok an på hvem man er,
> samt hvor meget man drikker af hvad.

ca. 1-2 L opblandet saft
ca. 1 L cola
pr. dag

helbredet har det ok, men jeg behøver ikke blive større

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk




Klaus Alexander Seis~ (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 15-07-03 16:45

Michael Petersen skrev:

>> det kommer nok an på hvem man er, samt hvor meget man drikker
>> af hvad.
>
> ca. 1-2 L opblandet saft
> ca. 1 L cola
> pr. dag
>
> helbredet har det ok, men jeg behøver ikke blive større

Hvis du var mig, ville du nok prøve at skære ned på mængden af sukker.

Hvis vi sætter indholdet af sukker i saft og cola til 10 %, indtager
du 2-300 g sukker om dagen alene i søde drikke, hvilket svarer til
34-51 % af energibehovet (hvis vi sætter det til 10 mJ/dag). Det er
helt klart i overkanten, når man tænker på at de søde drikke ikke
bidrager med meget andet end sukker ("tomme kalorier"). Og så er der
end ikke tænkt på insulinresistens.

Men det er spørgsmålet om kunstigt sødede drikke vil opfylde behovet.
Sandsynligheden taler for at det er sukkerrusen der kalder hvis man
drikker 2-3 liter søde drikke om dagen, og sulten efter sukker mættes
ikke af kunstigt sødede drikke.

Et andet problem er at det kun er ganske, ganske få kunstigt sødede
drikke der ikke indeholder aspartam. Jeg kender kun en tranebærdrik
som er sødet med acesulfamkalium, og den er formentlig for dyr til
at drikke i større mængder hver dag (1 L ublandet tranebærsaft koster
omkring 45,- kr., og tranebærsaft skal ikke fortyndes særlig meget).
Så hvis man gerne vil undgå både sukker og aspartam, er det bedste
bud at nøjes med at drikke vand.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Preben Mikael Bohn (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Preben Mikael Bohn


Dato : 15-07-03 16:55

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Men det er spørgsmålet om kunstigt sødede drikke vil opfylde behovet.
> Sandsynligheden taler for at det er sukkerrusen der kalder hvis man
> drikker 2-3 liter søde drikke om dagen, og sulten efter sukker mættes
> ikke af kunstigt sødede drikke.

Jeg er selv gået fra at drikke ~2 L alm cola/dag til light (tilsvarende
mængde). Det gik egentlig uden de store problemer, og nu kan jeg ikke
udholde smagen af alm. cola (og i tilgift har jeg tabt mig et par
kilo)... Nu skal jeg blot trappe lidt ned på light-mængden, men det
må blive næste år... Jeg har prøvet idéen med vand, men den holder
bare ikke i længden (for mig)...

Med venlig hilsen Preben


Bertel Lund Hansen (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-07-03 17:33

Preben Mikael Bohn skrev:

>må blive næste år... Jeg har prøvet idéen med vand, men den holder
>bare ikke i længden (for mig)...

Prøv med te.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Petersen_Michael (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 15-07-03 18:00

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:o4b8hvgr99h02gfo6ud73qaa5phjiqnqla@news.stofanet.dk...

> Prøv med te.

te har IMHO den ulempe, at den smager bedst varm, (hvilket
nedsætter effekten, som tørstslukker) og med 1-2 teskefulde
sukker pr. kop / krus, svinder "light" efekten jo noget ind..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk



Bertel Lund Hansen (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-07-03 18:40

Petersen_Michael skrev:

>te har IMHO den ulempe, at den smager bedst varm, (hvilket
>nedsætter effekten, som tørstslukker)

Nej, det nedsætter ikke den slukkende effekt. Det er ingen joke.
Selv i knaldhamrende varme er te en god tørstslukker.

>og med 1-2 teskefulde sukker pr. kop / krus, svinder "light"
>efekten jo noget ind..

Så er det jo heller ikke te, men farvet sukkervand.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Petersen_Michael (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 15-07-03 18:53

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:t1f8hvouvqan312asp7oiepqgrh658k023@news.stofanet.dk...
> Petersen_Michael skrev:
>
> >te har IMHO den ulempe, at den smager bedst varm, (hvilket
> >nedsætter effekten, som tørstslukker)
>
> Nej, det nedsætter ikke den slukkende effekt. Det er ingen joke.
> Selv i knaldhamrende varme er te en god tørstslukker.

hmm.. lidt lige som hvis man spiser formeget chili, så skal "ilden"
også kvæles med varm te?

> >og med 1-2 teskefulde sukker pr. kop / krus, svinder "light"
> >efekten jo noget ind..
>
> Så er det jo heller ikke te, men farvet sukkervand.

hmm.. det er jo stadig brykket på teblade
at der så er supleret med tilsætningsstoffer
er en detalje, men nok om det..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk






Bertel Lund Hansen (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-07-03 19:53

Petersen_Michael skrev:

>hmm.. lidt lige som hvis man spiser formeget chili, så skal "ilden"
>også kvæles med varm te?

Nej, for sytten. Den skal slukkes med salt. Væske lindrer meget
kortvarigt, men forværrer faktisk bare problemet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Petersen_Michael (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 15-07-03 20:01

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:9bj8hvc3qgng96t6r31fnhd5p4u86iu6re@news.stofanet.dk...

> >hmm.. lidt lige som hvis man spiser formeget chili, så skal "ilden"
> >også kvæles med varm te?
>
> Nej, for sytten. Den skal slukkes med salt. Væske lindrer meget
> kortvarigt, men forværrer faktisk bare problemet.

ok, det har jeg godt nok ikke hørt før..
nu plejer jeg så heller ikke at spise mere chili,
end jeg lis´som føler "inventaret" kan holde til..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk



Bertel Lund Hansen (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-07-03 20:36

Petersen_Michael skrev:

>> Nej, for sytten. Den skal slukkes med salt. Væske lindrer meget
>> kortvarigt, men forværrer faktisk bare problemet.

>ok, det har jeg godt nok ikke hørt før..
>nu plejer jeg så heller ikke at spise mere chili,
>end jeg lis´som føler "inventaret" kan holde til..

Prøv alligevel næste gang du spiser chili at tage lidt salt efter
en mundfuld. Du vil blive overrasket.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Petersen_Michael (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 15-07-03 17:57

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse
news:3f14218e-8d921ede-324e-4ae4-8841-6d4f244efba1@news.szn.dk...
> Hvis du var mig, ville du nok prøve at skære ned på mængden af sukker.

saften drikker jeg i "light" udgave
cola, er fortrinsvist den "fuldfede" 70% og 30% cola light

> Hvis vi sætter indholdet af sukker i saft og cola til 10 %, indtager
> du 2-300 g sukker om dagen alene i søde drikke, hvilket svarer til
> 34-51 % af energibehovet (hvis vi sætter det til 10 mJ/dag). Det er
> helt klart i overkanten, når man tænker på at de søde drikke ikke
> bidrager med meget andet end sukker ("tomme kalorier"). Og så er der
> end ikke tænkt på insulinresistens.

jeg er lige blevet kontroleret, ingen sukkersyge, og fornuftig
forbrænding kombineret med en hvilepuls på 46
alt i alt et ok helbred

> Men det er spørgsmålet om kunstigt sødede drikke vil opfylde behovet.

det gør de, brys´ mig bare ikke såmeget om smagen af billige light colaer

> Sandsynligheden taler for at det er sukkerrusen der kalder hvis man
> drikker 2-3 liter søde drikke om dagen, og sulten efter sukker mættes
> ikke af kunstigt sødede drikke.

hmm.. jeg opfatter det mere som et sundt og naturligt væskebehov
og vand, smager ikke specielt interessant, IMHO, med mindre det er
is koldt..

den primære årsag til at jeg rejste debatten er, at en farmaceut-studerede
i min omgangskreds postulerede at, e951 vikede fedende, og derfor
var det så som så med "light" egenskaberne i fx. cola..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk



Bertel Lund Hansen (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-07-03 18:44

Petersen_Michael skrev:

>> Sandsynligheden taler for at det er sukkerrusen der kalder hvis man
>> drikker 2-3 liter søde drikke om dagen, og sulten efter sukker mættes
>> ikke af kunstigt sødede drikke.

>hmm.. jeg opfatter det mere som et sundt og naturligt væskebehov
>og vand, smager ikke specielt interessant, IMHO, med mindre det er
>is koldt.

Hvis du føler trang til at dække dit væskebehov med sukkervand,
er der ikke (kun) tale om en naturlig tørst.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Petersen_Michael (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 15-07-03 18:55

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:85f8hv8qoc4jkgouh1ljvr3492i22s320a@news.stofanet.dk...

> Hvis du føler trang til at dække dit væskebehov med sukkervand,
> er der ikke (kun) tale om en naturlig tørst.

ok, så indplacerer jeg det blandt dårlige vaner..
er nok langt hen af vejen mere vane, end behov,
dog starter jeg af lige dele vane og behov en arbejdsdag
med en cola, for lis´som at slå igang..
men hvad, andre bælder kaffe..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk




Klaus Alexander Seis~ (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 15-07-03 18:55

Michael Petersen skrev:

> den primære årsag til at jeg rejste debatten er, at en farmaceut-
> studerede i min omgangskreds postulerede at, e951 vikede fedende,
> og derfor var det så som så med "light" egenskaberne i fx. cola.

Jeg har aldrig hørt at aspartam skulle virke fedende, men i gruppen
<news:alt.support.diet.low-carb> er bred enighed om at aspartam kan
formindske eller forhindre vægttab hos nogle.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Klaus Alexander Seis~ (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 15-07-03 19:00

Jeg skrev:

> Jeg har aldrig hørt at aspartam skulle virke fedende, men i gruppen
> <news:alt.support.diet.low-carb> er bred enighed om at aspartam kan
> formindske eller forhindre vægttab hos nogle.

Se osse <http://www.google.com/search?q=aspartame+weight+loss+stall>.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Preben Mikael Bohn (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Preben Mikael Bohn


Dato : 15-07-03 19:04

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Jeg har aldrig hørt at aspartam skulle virke fedende, men i gruppen
> <news:alt.support.diet.low-carb> er bred enighed om at aspartam kan
> formindske eller forhindre vægttab hos nogle.

Hmm, det er der vist til gengæld ikke bred videnskabelig enighed om? At
der er nogen mennesker der mener dette kan i mange tilfælde skyldes helt
andre årsager (fandt et link for et stykke tid siden, kan ikke lige
finde det igen).

Med venlig hilsen Preben


Klaus Alexander Seis~ (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 15-07-03 19:24

Preben Mikael Bohn skrev:

>> Jeg har aldrig hørt at aspartam skulle virke fedende, men i gruppen
>> <news:alt.support.diet.low-carb> er bred enighed om at aspartam kan
>> formindske eller forhindre vægttab hos nogle.
>
> Hmm, det er der vist til gengæld ikke bred videnskabelig enighed om?

Det aner jeg ikke, og det er derfor jeg angav det som anekdotisk.

Se dog <http://atkins.com/helpatkins/faqs/faqbeverages/>, nederste
spørgsmål ("Can I drink Crystal Light®?"), hvor der svares: »Use it in
moderation as our clinical studies indicate aspartame may slow down
weight loss in certain individuals«. Desværre er der ingen videre
henvisninger til de omtalte kliniske studier.

> At der er nogen mennesker der mener dette kan i mange tilfælde skyldes
> helt andre årsager [...].

Selvfølgelig.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Bertel Lund Hansen (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-07-03 17:31

Petersen_Michael skrev:

>med andre ord, det er sundere at drikke saft,
>sodavand og cola der ikke er "light" produkter ?
>uanset om man er alergiker, eller ej?

Det har jeg overhovedet ikke sagt, og jeg ved slet ikke nok til
at kunne udtale mig om det. Jeg stiller bare spørgsmål ved vores
viden om stoffet aspartam.

I en almindelig sodavand/saftevand/juice/whatever på 25 cl. er
der mindst 9 sukkerknalder. Det er ikke sundt og medvirker til
fedmeproblemer hos dem der drikker det dagligt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Klaus Alexander Seis~ (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 15-07-03 10:47

Michael Petersen skrev:

> så ud over at folk der lider af PKU ikke kan tåle
> det, er der ingen "bivirkninger" i forhold til
> andre sødestoffer?

Det er et kontroversielt emne med mange meninger. Jeg lider ikke af
PKU, men hvis jeg indtager aspartam svarende til 1½ liter opblandet
Fun saftevand, får jeg stærkt uregelmæssig hjerterytme og trykken for
brystet, og det tager en 2-3 dage at komme af med symptomerne. Det
skal måske nævnes at mit hjerte og kredsløb er tjekket adskillige
gange, og jeg fejler ikke noget. Jeg gætter selv på at jeg er
allergisk overfor aspartam.

> hvad med energien?

Jeg formoder at der er lisså meget energi i aspartam som i protein,
dvs. omkring 17 kJ/g, men i betragtning af at aspartam indtages i
ganske små mængder (aspartam er ca. 200 gange sødere end sukker), mon
så ikke at man kan se bort fra dette energitilskud?


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Klaus Alexander Seis~ (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 15-07-03 11:16

Michael Petersen skrev:

> så ud over at folk der lider af PKU ikke kan tåle
> det, er der ingen "bivirkninger" i forhold til
> andre sødestoffer?

Der findes et lettere biased site, <http://www.dorway.com/>, som
søger at samle links og tekster der dokumenterer aspartams negative
sider. Måske kan du komme videre derfra.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Preben Mikael Bohn (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Preben Mikael Bohn


Dato : 15-07-03 13:37

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Der findes et lettere biased site, <http://www.dorway.com/>, som
> søger at samle links og tekster der dokumenterer aspartams negative
> sider. Måske kan du komme videre derfra.

"Lettere biased site" er vist mildt sagt... Se f.eks.
http://urbanlegends.about.com/library/blasp2.htm



Med venlig hilsen Preben


Bertel Lund Hansen (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-07-03 14:05

Preben Mikael Bohn skrev:

>"Lettere biased site" er vist mildt sagt...

Ja, den er ret underholdende - og i bedste snake oil-stil blot
med modsat fortegn.

Det var ikke lige den slags jeg ville slås i hartkorn med selv om
jeg er skeptisk over for aspartam. Udsendelserne som jeg havde i
tankerne, var ikke så paranoide som Ms. Martini (er hun ædru?),
men der var da klip med nogen der repræsenterede den samme
holdning. Dengang ver det lidt mere forståeligt for produktet var
helt nyt og ukendt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Klaus Alexander Seis~ (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 15-07-03 15:10

Preben Mikael Bohn skrev:

>> Der findes et lettere biased site, <http://www.dorway.com/>, [...]
>
> "Lettere biased site" er vist mildt sagt...

Ja, det var naturligvis skrevet med tungen i kinden.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Preben Mikael Bohn (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Preben Mikael Bohn


Dato : 15-07-03 23:33

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Der findes et lettere biased site, <http://www.dorway.com/>, som
> søger at samle links og tekster der dokumenterer aspartams negative
> sider. Måske kan du komme videre derfra.

Denne virker rimelig seriøs (i modsætning til <http://www.dorway.com/> ,
no offense):

http://aspartametruth.freeservers.com/

Specielt starten kan jeg lide:

"Is aspartame (NutraSweet) completely safe?

I'm not sure.

Are the anti-aspartame web pages full of false claims and misleading
statements?

Of this I'm certain. "

Det - i sig selv - gør den naturligvis ikke mere rigtig...

Med venlig hilsen Preben


Per A. Hansen (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 15-07-03 18:13


"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:bf0gee$814$1@sunsite.dk...
> "Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f13a9e4-1ce03822-ed6f-442b-8ae9-3911b64e6915@news.szn.dk...
>
-......
> så ud over at folk der lider af PKU ikke kan tåle
> det, er der ingen "bivirkninger" i forhold til
> andre sødestoffer?

I et noget omdiskuteret norsk forsøg har man
fundet at Aspartam ødelægger hjerneceller hos
rotter. Derfor overskriften i en avis:
... man bliver dum af at drikke Cola...

Man skal være varsom med at lægge alt for meget i sådanne
forsøg, fordi man ofte anvender urealistisk store mængder
af stoffet for at få en målelig effekt.
Det var et sådan tilsvarende forsøg med sødemidlet
Cyclamat, der fik politikserne her i landet til at forbyde
dette sødemiddel, der nu igebn er forladt. Der blev anvendt
cyclamat-mængder svarende 300 l sodavand dagligt.

I tilfældet med Aspartam skal man hellere sammenligne med
alternativerne - chystallosetter, rørsukker m.v. for at
bedømme evt. ulemper ved stoffet, der normalt er
harmløst.

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen


Bo Warming (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 15-07-03 10:30

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message
news:3f13a9e4-1ce03822-ed6f-442b-8ae9-3911b64e6915@news.szn.dk...
> Michael Petersen skrev:
>
> > phenylalaninkilde, eller phenylalanin kilde
> > some tide rbeskrevet med et E-nummer
> > hvad er det, hvad gør det, hvordan virker det?
>
> Der hentydes oftest (altid?) til aspartam (E951), som er et meget
> udbredt kunstigt sødemiddel. Aspartam nedbrydes i kroppen til bl.a.
> aminosyren fenylalanin, som ikke tolereres af folk med den arvelige
> enzymdefekt fenylketonuri ("Føllings Syge"), PKU¹.

Energi af aminosyren og af aspartam er ringe.

PKU-sygdommen er stofskifte-forskningens DNA-triumf.
Hvis man giver diæt uden phenyl-alanin skulle de DNA-syge børn ikke få
affaldsproduktet som forgifter hjernen til åndsvaghed.
Sådan hævdede man, men det er vist ikke helt så enkelt.
Ved nogen hvor godt føllings-patienterne er hjulpet af diæt?



Martin Larsen (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 15-07-03 11:48

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse news:VHPQa.7380$v75.5530@fe07.atl2.webusenet.com...

> Ved nogen hvor godt føllings-patienterne er hjulpet af diæt?
>
Iflg netdoktor kan sygdommen gradueres på baggrund af gentest.
Altså Følling ikke entydig.

Mvh
Martin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste