/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Bilbremse
Fra : Martin Larsen


Dato : 03-07-03 09:53

Er der nogen fornuftig grund til at bilen ikke
automatisk kobler ud når man bremser?
(Bortset fra at mere primitiv mekanik er billigere)

Mvh
Martin



 
 
Karsten Madsen (03-07-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Madsen


Dato : 03-07-03 10:09

> Er der nogen fornuftig grund til at bilen ikke
> automatisk kobler ud når man bremser?
> (Bortset fra at mere primitiv mekanik er billigere)

Det er da ikke altid nødvendigt at koble ud når man bremser ned. Hvis du
bliver i samme gear. Faktisk er det bedre på biler med indsprøjtning at lade
motoren bremse, da benzintilførslen stoppes, mens der stadig tilføres benzin
ved en udkobleng - bilen kører jo i tomgang. Personligt kobler jeg aldrig ud
før motoren når ned på 1000-1500 omdrejninger, feks ved vejkryds.

/karsten



larstmadsenXXXX@XXXX~ (03-07-2003)
Kommentar
Fra : larstmadsenXXXX@XXXX~


Dato : 03-07-03 11:09

Karsten Madsen wrote:

>>Personligt kobler jeg
> aldrig ud før motoren når ned på 1000-1500 omdrejninger, feks ved
> vejkryds.

Dem der bremser taber

\Lars

Christian B. Andrese~ (03-07-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 03-07-03 11:12


<larstmadsenXXXX@XXXXhotmail.com> wrote in message
news:be0vbm$1nmn$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Karsten Madsen wrote:
>
> >>Personligt kobler jeg
> > aldrig ud før motoren når ned på 1000-1500 omdrejninger, feks ved
> > vejkryds.
>
> Dem der bremser taber

Helt klart. Hvad enten det er fart, penge eller ansigt


--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.
C gives you enough rope to hang yourself. C++ also gives you the tree object
to tie it to.
With C you can shoot yourself in the leg. With C++ you can reuse the bullet.



Sven Nielsen (03-07-2003)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 03-07-03 21:10

In article <be0vbm$1nmn$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>,
larstmadsenXXXX@XXXXhotmail.com says...

> Dem der bremser taber

Nah, man taber for alvor, hvis man kommer alt for hurtigt ind i svinget.

Med venlig hilsen Sven.

Martin Larsen (03-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 03-07-03 12:45

"Karsten Madsen" <6@drosselvejhund.dk> skrev i en meddelelse news:3f03f2c0$0$48901$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> bliver i samme gear. Faktisk er det bedre på biler med indsprøjtning at lade
> motoren bremse, da benzintilførslen stoppes,

Det er fordi du slipper speederen

Mvh
Martin



Christian B. Andrese~ (03-07-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 03-07-03 13:10


"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
news:be14md$9rm$1@sunsite.dk...
> "Karsten Madsen" <6@drosselvejhund.dk> skrev i en meddelelse
news:3f03f2c0$0$48901$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > bliver i samme gear. Faktisk er det bedre på biler med indsprøjtning at
lade
> > motoren bremse, da benzintilførslen stoppes,
>
> Det er fordi du slipper speederen

Biler uden elektronisk indsprøjtning vil så bruge mindst det der svarer til
tomgang, det gør biler med elektronisk indsprøjtning ikke. De har fuel cut
off.


--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.
C gives you enough rope to hang yourself. C++ also gives you the tree object
to tie it to.
With C you can shoot yourself in the leg. With C++ you can reuse the bullet.



LR (03-07-2003)
Kommentar
Fra : LR


Dato : 03-07-03 13:53

> Biler uden elektronisk indsprøjtning vil så bruge mindst det der svarer
til
> tomgang, det gør biler med elektronisk indsprøjtning ikke. De har fuel cut
> off.

Den lukker kun af når omdrejningerne er højere end ca. 2000.

Lasse



Christian B. Andrese~ (03-07-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 03-07-03 14:12


"LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote in message news:be1912$j6c$1@sunsite.dk...
> > Biler uden elektronisk indsprøjtning vil så bruge mindst det der svarer
> til
> > tomgang, det gør biler med elektronisk indsprøjtning ikke. De har fuel
cut
> > off.
>
> Den lukker kun af når omdrejningerne er højere end ca. 2000.

Det er det også oftest, eller skifter man da et gear ned.


--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.
C gives you enough rope to hang yourself. C++ also gives you the tree object
to tie it to.
With C you can shoot yourself in the leg. With C++ you can reuse the bullet.



zigge (03-07-2003)
Kommentar
Fra : zigge


Dato : 03-07-03 20:29


"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
news:be0qjp$n5v$1@sunsite.dk...
> Er der nogen fornuftig grund til at bilen ikke
> automatisk kobler ud når man bremser?
> (Bortset fra at mere primitiv mekanik er billigere)

Nej

//zigge



Bertel Lund Hansen (03-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 03-07-03 22:36

zigge skrev:

>> Er der nogen fornuftig grund til at bilen ikke
>> automatisk kobler ud når man bremser?
>> (Bortset fra at mere primitiv mekanik er billigere)

>Nej

Ikke? Hvad med bjergkørsel ned ad bakke?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ivar (03-07-2003)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 03-07-03 23:12


Bertel Lund Hansen skrev:

> Ikke? Hvad med bjergkørsel ned ad bakke?

Hvorfor skulle det være en fordel at koble ud ned af bakke?

De gamle Saab havde friløb, de koblede automatisk ud når man slap
gaspedalen. Det er jo egentligt den funktion Martin ønsker.
Det blev indført for at sikre, at der ikke blev motorbremset. De første
Saab havde totakts-motor. En totakts-motor med olie blandet i benzinen
bliver ikke ordentligt smurt hvis der motorbremses. Generelt var
friløb ikke noget bilejerne var glade for. Saab droppede friløbet kort
efter at de indførte en firtakts-motor.


Ivar






Bertel Lund Hansen (03-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 03-07-03 23:45

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev:

>> Ikke? Hvad med bjergkørsel ned ad bakke?

>Hvorfor skulle det være en fordel at koble ud ned af bakke?

Vi er enige om at det *ikke* er en fordel, og jeg mener ikke at
bilen skal koble automatisk ud.

Det var faktisk også det jeg skrev - jeg stillede nemlig
(retorisk) spørgsmål ved benægtelsen af at der er en fornuftig
grund til at der ikke skal kobles automatisk ud [1].

Hvordan skulle det også laves? Skulle den selv koble til når man
slap bremsen igen?

>bliver ikke ordentligt smurt hvis der motorbremses. Generelt var
>friløb ikke noget bilejerne var glade for. Saab droppede friløbet kort
>efter at de indførte en firtakts-motor.

Ja, og jeg syntes ellers at det var smart. Faktisk kunne man køre
uden kobling så snart bilen var i gang. Man skulle bare gasse
forsigtigt op så det ikke gav et smæk når den tog ved.

[1] Jeg håber det blev rigtigt ...

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Larsen (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 04-07-03 00:21

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:u8c9gvgqnufn3a8g3eab6kjicu4lcujo0d@news.stofanet.dk...
> "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev:
>
> Vi er enige om at det *ikke* er en fordel, og jeg mener ikke at
> bilen skal koble automatisk ud.
>
Spørgsmålet om bjergkørsel er næppe særlig akut for nordeuropæere
og er iøvrigt kun et lille teknisk spørgsmål.

> Hvordan skulle det også laves? Skulle den selv koble til når man
> slap bremsen igen?
>
Ja.

> >bliver ikke ordentligt smurt hvis der motorbremses. Generelt var
> >friløb ikke noget bilejerne var glade for. Saab droppede friløbet kort
> >efter at de indførte en firtakts-motor.
>
Hvis systemet havde været transparent for bilejeren ville der vel
ikke kunne klages. Problemet kunne være at koblingen ligger før
speederen tager fat - det må give vanskeligheder med at finde
koblingspunktet.

Foruden min foreslåede bremse-kobling er der også den sædvanlige
kobling. Den bruges ved gearskift.
Fordelene ved min bremse-kobling er blandt flere at den har en ideel
karakteristik til at gå fra 0 til lav hastighed i 1. gear. Dette fordi
kobling og bremse er justeret til en ideel overlejring. Problemet for
begyndere med koblingspunktet er elimineret. Det samme er problemet
med at holde stille på skrånende vej. Og allerbedst, du kan nøjes med at
bruge 1 fod når bilen skal standses.

Mvh
Martin



Villy Kruse (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Villy Kruse


Dato : 04-07-03 08:15

On Fri, 4 Jul 2003 01:21:11 +0200,
Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:


>Fordelene ved min bremse-kobling er blandt flere at den har en ideel
>karakteristik til at gå fra 0 til lav hastighed i 1. gear. Dette fordi
>kobling og bremse er justeret til en ideel overlejring. Problemet for
>begyndere med koblingspunktet er elimineret. Det samme er problemet
>med at holde stille på skrånende vej. Og allerbedst, du kan nøjes med at
>bruge 1 fod når bilen skal standses.
>


Alt får man med automatisk gear. Der har i tidens løb været mange forsøg
på at installere en automaisk kobling, der både virker ved igangsætning og
ved gearskifte. Som vi ved blev det aldrig populært.



Villy

H.Kragelund (04-07-2003)
Kommentar
Fra : H.Kragelund


Dato : 04-07-03 22:31


Prøv at køre en lastbil på en 30-40 tons igenem Kassel, med sådan en
mekanisme! Så tror jeg du skal være mere end heldig for at overleve!

mvh
henrik



Martin Larsen (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 04-07-03 23:07

"H.Kragelund" <xhek@direkte.org> skrev i en meddelelse news:3f05f22a$0$83048$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Prøv at køre en lastbil på en 30-40 tons igenem Kassel, med sådan en
> mekanisme! Så tror jeg du skal være mere end heldig for at overleve!

Sludder.

Mvh
Martin



Sven Nielsen (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 10-07-03 19:26

In article <be0qjp$n5v$1@sunsite.dk>, mlarsen@post7.tele.dk says...

> Er der nogen fornuftig grund til at bilen ikke
> automatisk kobler ud når man bremser?
> (Bortset fra at mere primitiv mekanik er billigere)

Jeg har tænkt lidt over, om der er situationer, hvor man kan have brug
for at aktivere speeder og bremse samtidig. Og det er der muligvis.

I motorsport kan man evt. være interesseret i at varme bremserne lidt op,
men det er så ikke relevant for almindelige bilister. Der er også en del
rally- og racerkørere, der praktiserer venstre-fods bremsning. Hvilke
fordele der er ved det, er jeg ikke helt klar over. Hvis man prøver det
selv, kan man blive overrasket over, hvor uvant det er at dosere bremsen
ved venstre fod.

Der er en situation, hvor almindelige bilister kan have brug for at
bremse og være koblet ind på samme tid. Nemlig hvis man er kørt fast i
sin 4-hjulstrækker med Torsen differentiale. Dette differential virker
ved at det maksimalt sender en konstant faktor (typisk 5) gange
kraftmoment til det andet hjul i et hjulpar. Men hvis f.eks. venstre hjul
blot drejer rundt, kommer der heller ingen kraft til højre hjul - med
mindre man lige træder på bremsen, medens man giver gas.

Med venlig hilsen Sven.

Bertel Lund Hansen (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-07-03 20:00

Sven Nielsen skrev:

>men det er så ikke relevant for almindelige bilister. Der er også en del
>rally- og racerkørere, der praktiserer venstre-fods bremsning. Hvilke
>fordele der er ved det, er jeg ikke helt klar over.

Mon ikke det er for at nedsætte den tid det tager at skifte fra
acceleration til bremsning og omvendt?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Sven Nielsen (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 10-07-03 21:16

In article <9rdrgvgu4il98elohq5iuinehi90hdqqog@news.stofanet.dk>,
nospamfor@lundhansen.dk says...

> Sven Nielsen skrev:
> >men det er så ikke relevant for almindelige bilister. Der er også en del
> >rally- og racerkørere, der praktiserer venstre-fods bremsning. Hvilke
> >fordele der er ved det, er jeg ikke helt klar over.
>
> Mon ikke det er for at nedsætte den tid det tager at skifte fra
> acceleration til bremsning og omvendt?

Jo, det er det nok, men ulempen ved det er, at man så også skal bremse
motoren, og den har inerti.

Med venlig hilsen Sven.

Bertel Lund Hansen (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-07-03 21:54

Sven Nielsen skrev:

>Jo, det er det nok, men ulempen ved det er, at man så også skal bremse
>motoren, og den har inerti.

En bil bremser hurtigere hvis man kun slipper speederen end hvis
man kobler ud og lader den rulle.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Sven Nielsen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 11-07-03 10:41

In article <tgkrgv4kklh57i2oe1m3upd98pk7qpk83h@news.stofanet.dk>,
nospamfor@lundhansen.dk says...

> Sven Nielsen skrev:
> >Jo, det er det nok, men ulempen ved det er, at man så også skal bremse
> >motoren, og den har inerti.

> En bil bremser hurtigere hvis man kun slipper speederen end hvis
> man kobler ud og lader den rulle.

Det er motorbremsen, men det er jo ikke relevant i en situation, hvor
der skal bremses hårdt op. Der vil jeg mene, at det er bedst at koble
ud, så du kun skal bremse bilen - ikke bil samt motor. Dertil kommer
risikoen for at stalle motoren.

Med venlig hilsen Sven.



Bertel Lund Hansen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-07-03 10:49

Sven Nielsen skrev:

>> En bil bremser hurtigere hvis man kun slipper speederen end hvis
>> man kobler ud og lader den rulle.

>Det er motorbremsen

Det siger du ikke?

>men det er jo ikke relevant i en situation, hvor der skal bremses hårdt op.

Relevant eller ej, motoren *medvirker* til bremsningen, den
modvirker den ikke som du antydede.

>Der vil jeg mene, at det er bedst at koble ud, så du kun skal
>bremse bilen - ikke bil samt motor. Dertil kommer risikoen for at
>stalle motoren.

Vi snakker racerbiler. De har ikke til hensigt at standse helt
op, og bilen gearer ned automatisk. Du kan være rimeligt sikker
på at en racerbil er indrettet til at fungere optimalt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Sven Nielsen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 11-07-03 13:28

In article <cs1tgv87edd7nd8uo94kds4jukcbjpah37@news.stofanet.dk>,
nospamfor@lundhansen.dk says...
> Sven Nielsen skrev:
>
> >> En bil bremser hurtigere hvis man kun slipper speederen end hvis
> >> man kobler ud og lader den rulle.
> >Det er motorbremsen
> Det siger du ikke?

Jo, det gør jeg faktisk. Ikke fordi, at jeg var i tvivl om, at du vidste
det, men du sagde det jo ikke selv.

> Relevant eller ej, motoren *medvirker* til bremsningen, den
> modvirker den ikke som du antydede.

Det gør den da. Prøv selv at speede en bilmotor op til maks
omdrejninger, slip gassen, og se, hvor lang tid, der går, før den igen
kører i tomgang. Den bremser ikke ret effektivt - der går måske 4-5
sekunder. Hvis du vil bremse den hurtigere, er du nødt til at påvirke
den med en ydre kraft. Har du motoren koblet ind under nedbremsning,
kommer den kraft fra bremserne - og den kraft er således ikke til
rådighed til at bremse hjulene. Ved kraftig opbremsning i et lavt gear
kan du således godt regne med, at det er en ulempe at have motoren
indkoblet. Har du den indkoblet, svarer det blot til at have en ekstra
masse i bevægelse, og det kræver alt andet lige et ekstra arbejde at
standse - også selv om motoren gør et (svagt) forsøg på at hjælpe med
det.

Med venlig hilsen Sven.

Martin Larsen (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 10-07-03 21:27

"Sven Nielsen" <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> skrev i en meddelelse news:MPG.1977ce0f699574b0989715@news.inet.tele.dk...
>
> Der er en situation, hvor almindelige bilister kan have brug for at
> bremse og være koblet ind på samme tid. Nemlig hvis man er kørt fast i
> sin 4-hjulstrækker med Torsen differentiale.

Brug håndbremsen.

Mvh
Martin



Sven Nielsen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 11-07-03 10:38

In article <bekhs8$h9g$1@sunsite.dk>, mlarsen@post7.tele.dk says...

> "Sven Nielsen" <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> skrev i en meddelelse news:MPG.1977ce0f699574b0989715@news.inet.tele.dk...
> > Der er en situation, hvor almindelige bilister kan have brug for at
> > bremse og være koblet ind på samme tid. Nemlig hvis man er kørt fast i
> > sin 4-hjulstrækker med Torsen differentiale.

> Brug håndbremsen.

Den virker normal kun på baghjulene. Hvad nu, hvis det kun er et af
forhjulene, der har fast underlag?

Med venlig hilsen Sven.


Martin Larsen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 11-07-03 13:12

"Sven Nielsen" <sven@NO.SPAM.SPAMscientist.SPAMcom> skrev i en meddelelse news:MPG.1978a3e225dc90de98968f@news.sonofon.dk...

> > > sin 4-hjulstrækker med Torsen differentiale.
>
> > Brug håndbremsen.
>
> Den virker normal kun på baghjulene. Hvad nu, hvis det kun er et af
> forhjulene, der har fast underlag?
>
Så må du have en 4-hjuls håndbremse. Eller et håndtag der låser
differentialet.

Mvh
Martin



Sven Nielsen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 11-07-03 15:06

In article <bem98i$24o$1@sunsite.dk>, mlarsen@post7.tele.dk says...

> "Sven Nielsen" <sven@NO.SPAM.SPAMscientist.SPAMcom> skrev i en meddelelse news:MPG.1978a3e225dc90de98968f@news.sonofon.dk...
> > Den virker normal kun på baghjulene. Hvad nu, hvis det kun er et af
> > forhjulene, der har fast underlag?

> Så må du have en 4-hjuls håndbremse. Eller et håndtag der låser
> differentialet.

Kender du nogle biler, der har 4-hjuls håndbremse?

Manuel differential er man jo ikke interesseret i, når man har et Torsen
differentiale. Faktisk står den metode med at bremse og give gas, når
man er kørt fast, i Hummer'ens manual.

Med venlig hilsen Sven.

Martin Larsen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 11-07-03 16:19

"Sven Nielsen" <sven@NO.SPAM.SPAMscientist.SPAMcom> skrev i en meddelelse news:MPG.1978d1112a1cbfa2989692@news.sonofon.dk...
>
> Manuel differential er man jo ikke interesseret i, når man har et Torsen
> differentiale. Faktisk står den metode med at bremse og give gas, når
> man er kørt fast, i Hummer'ens manual.
>
Jeg har da hørt om 4-hjulstrækkere der måtte ty til at lade sig trække
fri med et tov - det er vist en rutineoperation for offroadere.

Mvh
Martin



Erik G. Christensen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 11-07-03 16:28

Martin Larsen wrote:

> Jeg har da hørt om 4-hjulstrækkere der måtte ty til at lade sig trække
> fri med et tov - det er vist en rutineoperation for offroadere.
>
Kun for dem, der ikke kender deres egen maskine.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste