Sneglens død
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 29-06-03 20:58

Ved man hvor hurtig en snegl dør efter at have fået smadret sit hus, og hvor
meget og hvordan den lider?

Jesper

Fra : christian

Dato : 29-06-03 21:13

Har du hoppede på en forsvarsløs snegl ?

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 29-06-03 21:47

"christian" <nuclear75@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har du hoppede på en forsvarsløs snegl ?
>
> "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message
> hvor

Ja, det sagde lige knas en dag

Jesper

Fra : Per A. Hansen

Dato : 30-06-03 12:24

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Ved man hvor hurtig en snegl dør efter at have fået smadret sit hus, og
hvor
> meget og hvordan den lider?

Svaret er nej - det afhænger af arten, luftens fugtighedsgrad m.v.
Sneglen lider ikke - et af rådene vedrørende den iberiske snegl
er at klippe dem over.

Per A. Hansen

Fra : Bo Warming

Dato : 01-07-03 00:19

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
>
> Svaret er nej - det afhænger af arten, luftens fugtighedsgrad m.v.
> Sneglen lider ikke - et af rådene vedrørende den iberiske snegl

Jo mindre et dyr ligner et menneske, jo mindre har vi mulighed for at
konstatere samme smerteoverførsel pr nerver, som er som kendt hos vor
dyreart.

Imidlertid kan fantom-smerter hos mennesker forplante sig trods kirurgisk
fjernelse af nerver - smerten går fra celle til celle, via membran-kontakt
(læs artikel af ovl Ole Thage i Fysioterapeutbladet 1977).

Så man kan sagtens forestille sig lidelser hos lavtstående dyr.

Lidelser har dog hos mennesker meget at gøre med, hvor bevidste og
angst-fulde vi er.

Stammefolk har mindre smertefølsomhed end storby-mennesker."Klynker mindre"

Hvis man ikke kan lide snegle, er overklipning een løsning - at drysse salt
på er hurtigere aflivende og nemmere.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 01-07-03 18:07

> Ved man hvor hurtig en snegl dør efter at have fået smadret sit hus

Den behøver tilsyneladende ikke dø af smadret hus. Jeg så en gang en alm
hus-snegl (hvad den slags så ellers hedder) som havde etret smadret hus, men
som havde overlevet i længere tid, hvilket ´kunne ses ved at huset var groet
sammen igen.. bare ikke i den rette form.

Så, måske man ikke skal skynne sig at medlidenhedsaflive en snegl når man
kommer til at træde lidt på dem. De kan tilsyneladende klare en del.