Ok vi bøjer os, hvilke halsbånd er bedst ?
Fra : Morten Juel

Dato : 02-04-01 18:30

Hejsa NG,

Ja vores 2 hanmisser er snart 2 år, så nu vil de gerne ud de mjauer hele
tiden ved døren..
Så hvilke halsbånd er bedst, for det skal dejo ha på de kære små !

Mvh
Morten

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 02-04-01 19:14

Øretatovering! Det er absolut (jeg går ud fra at begge katte er
kastreret...ellers er det hamrende uforsvarligt at slippe dem ud*) tusind
gange bedre. Katten kan hænge fast med et halsbånd, og desuden risikerer i
at det ryger af...med øretatovering er der større sandsynlighed for at I ser
kattene igen, hvis de bliver væk, og der er også større chance for at I får
besked hvis de havner under hjulene på en bil.
For ikke at optræde kontroversielt vil jeg blot diskret henvise til Nina el
Falakis hjemmeside, hvor I kan læse lov om mark- og vejfred
(http://feca.homepage.dk/dansk.html).
-Gitte

* Af hensyn til kattebestanden som sådan (ca. en halv million herreløse
katte allerede...og desuden er der div. meget alvorlige sygdomme derude).
- OBS: Håber henvisningen er iorden med dig Nina?

Fra : Morten Juel

Dato : 02-04-01 19:46

hejsa hejsa

ja de er nutered )
Hvad gir man for en øre tatoo ?

Mvh
Morten

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 02-04-01 20:16

Hm...jeg kan simpelthen ikke finde regningen på Labans øretatoo. Men jeg
kan se på Frejas kvittering, at hendes tatoo kostede 132 kr i forb. med
anden behandling. Jeg kan ikke huske, hvad prisen for narkose er, men
den ryger jo oveni. De fleste dyrlæger giver dog rabat ved flere
katte...og på min pjece fra Kattens Værn ser det ud som om medlemmer kan
få katten øremærket for 190 kr inkl. narkose.
Men ring og spørg dyrlægen om pris osv., for hvis du sender dine katte
ud i det fri, så bør de i alt fald mærkes ordentligt.
Mvh. Gitte

Fra : Morten Juel

Dato : 02-04-01 20:19

oki takker )
Som altid kan i lige svarene

Jeg ringer til dyrplageren øøøh bøø jeg mener dyrlægen imorgen

Mvh
Morten

Fra : Tina

Dato : 03-04-01 22:00

Hvis du absolut skal ha halsbånd på dem findes der faktisk nogen der er
elastiske hele velje rundt.

Tina

Fra : Sofie Hansen

Dato : 02-04-01 19:09

Det bedste er at de er øremærket - så er det ikke nødvendigt med halsbånd,
som de i øvrigt nemt kan komme til skade med (medmindre du er nevøs for at
de bliver antaget for at være vildkatte og skudt af en kattehader.. men vil
en sådan mon i øvrigt holde sig tilbage blot fordi katten har halsbånd på?

Håber forresten din kat er neutraliseret

Vil du partout give dem noget om halsen så er et stykke bukseelastik det
bedste - ellers så ring til KV som har meget erfaring med katte og halsbånd.

Mvh.
Sofie

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 02-04-01 19:31

Hejsa
Elastik og elastiske halsbånd er også noget regulært skidt. Desværre.
Jeg læste for ikke så lang tid siden om et tilfælde, hvor en kat havde fået
benet gennem halsbåndet fordi det var et af de elastiske, og så gik den rundt i
(vist nok) flere døgn sådan, fordi den, trods stort besvær med at bevæge sig,
ikke turde lade folk komme til sig. Ikke ligefrem en sund ting, at have benet
spændt fast til halsen på den måde...det må ha' gjort hammer ondt....og man kan
jo bare glæde sig over at den ikke fik behov for at flygte op i et træ (den
ville jo have været ret hjælpeløs, hvis fx en hund var gået på den).
- Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-04-01 19:38

Hej Gitte

Sofie mener at man skal spare pengene på halsbånd og i stedet bruge en 1 cm
tyk bukseelastik, de er jo bløde og elastiske over det hele og muskler kan
derfor ikke slides i stykker, som det er set med købehalsbånd hvor der kun
er et lille stykke elastik.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 02-04-01 19:49

Hejsa Nina
Bukseelastik kan vel også, som et købehalsbånd med elastik, være årsag til
skader, hvis katten får et ben viklet ind i det? Hm...jeg er ikke sikker, men
halsbånd ville jo heller aldrig blive aktuelt for mine katte....og den
øretatovering de begge har, bliver forhåbentlig heller aldrig interessant i
forhold til efterlysning eller lignende, da de heller aldrig kommer til at
strejfe omkring frit.
Jeg er drønsøvnig, så hvis jeg overser ironi, humor eller noget af den slags -
eller formulerer mig klodset,...bær over med mig
- Gitte

Fra : Sofie Hansen

Dato : 02-04-01 20:52

Hej *S*
Det var nemlig lige det jeg mente - og det er også den slags "halsbånd" som
KV anbefaler. Da bukseelastik er ret bredt + man jo ikke behøver at lave
halsbåndet strammere end at det lige netop ikke falder af er det langt
mindre farligt end noget som helst halsbånd som man kan købe sig til - og så
kan man i øvrigt også skrive navn og tlf. nr. på elastikken. Men det er
uforsvarligt at slippe kattene løs uden en øretatovering, da det er det
eneste sikre bevis på at det er en kat som har et hjem og mennesker som
bekymre sig om den ..et halsbånd kan jo nemt tabes...

Mvh.
Sofie - som er træt af efterlysninger i stil med: "min kat har været væk
siden fredag nat - det har den aldrig gjort før, den er sort m. hvide poter
og et rødt halsbånd - ring hvis du ser den"

Hurra! nu er der nok lige sådan ca. 100.000 sorte katte med hvide poter i DK
(tallet er et ganske ukvalificeret gæt) - men havde mis nu været
øretatoveret - ja så havde den været helt unik med sit eget nummer og noget
nemmere at få hjem igen *s*

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 04-04-01 08:07

Sofie Hansen wrote:

> [...]
> siden fredag nat - det har den aldrig gjort før, den er sort m. hvide poter
> og et rødt halsbånd - ring hvis du ser den"

Ja, eller den med:" ... den er stribet, har gule øjne og eeelsker tun! Vi savner
ham meget, Palle 2 år, Mitte 6 år og Jeppe 7 år"
- Gitte