Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Tab - kan det trækkes fra?
Fra : Klaus Jensen

Dato : 13-07-03 12:21

Hej!

Jeg spørger sikkert dumt, men tilgiv mig min manglende viden om regnskab og
skat.

Hvis man i sit eget firma laver en opgave for en virksomhed, som går konkurs
inden de betaler mig, og der ikke er udsigt til at få pengene hjem, kan man
så "bruge" den manglende indtægt til noget regnskabsmæssigt? Noget med at
trække tabet fra på en eller anden måde?

Det drejer sig blot om 10.000kr, så det kan ikke betale sig at pudse
advokater etc på det...

- Klaus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-07-03 16:00

Klaus Jensen wrote:

> [...]
> så "bruge" den manglende indtægt til noget regnskabsmæssigt? Noget med at
> trække tabet fra på en eller anden måde?

Så vidt jeg husker, kan du trække momsen fra, og vist også tabet, men
ikke før konkursbehandlingen er færdig. Andre kan sikkert svare bedre på
dette.

> Det drejer sig blot om 10.000kr, så det kan ikke betale sig at pudse
> advokater etc på det...

Hvis der er tale om en konkurs, skal du alligevel ikke pudse advokater
på, du skal blot anmelde kravet til konkursboet. Bliver der noget til
overs efter bobehandlingen, får du en eller anden procentdel af dit
tilgodehavende.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Nico de Jong

Dato : 13-07-03 20:56

> Så vidt jeg husker, kan du trække momsen fra, og vist også tabet, men
> ikke før konkursbehandlingen er færdig. Andre kan sikkert svare bedre på
> dette.

Man bruger et udtryk "når tabet er endeligt konstateret", og det må betyde
at bobehandlingen er afsluttet.
Prøv i jura eller erhverv gruppen

Nico

Fra : D.Hansen

Dato : 16-07-03 08:51

Tabet på de 10.000 kr. kan regnskabsmæssigt fratrækkes over
resultatopgørelsen, som tab på tilgodehavender/debitor, når der er
sandsynligt at man ikke får pengene. (sandsynligt er et skøn som jf. ÅRL §
46 stk. 2 skal opgøres for hver debitor for sig). Hvis man regner med at få
dividende af konkursboet er det mest retvisende ikke at fratrække disse
dividender i regnskabet. (Tit udsender konkursboet et overslag over hvad man
regner med at udbetale i dividende).

Skattemæssigt må man KUN fratrække tabet når tabet er endeligt konstateret.
Dvs. konkursen skal være afsluttet og dividenden udbetalt.

ex.

Debitor med likivditetsmæssige problemer: 10.000 kr. (regner med en
dividende på 25%)

I resultatopgørelsen fratrækkes 7.500 kr. under tab på debitor.

Skattemæssigt:

Ved opgørelse af den skattepligtige indkomst skal der reguleres for de 7.500
da konkursen endnu ikke er afsluttet.

ex.

Årets resultat jf. årsopgørelsen 20.000

ej fradragsberettiget tab på debitor 7.500

Skattepligtig indkomst fra virks. 27.500

Husk dog at tabet kan fratrækkes skattemæssigt når konkursen er afsluttet

Skriv endelig igen hvis min forklaring har givet anledning til tvivl.

D.Hansen

Fra : Klaus Jensen

Dato : 17-07-03 22:30

"D.Hansen" <sorry@no.mails.dk> wrote in message
> Husk dog at tabet kan fratrækkes skattemæssigt når konkursen er afsluttet
> Skriv endelig igen hvis min forklaring har givet anledning til tvivl.

Fantastisk godt svar! Mange tak for det. :)

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-07-03 18:41

Klaus Jensen wrote:

> [...]
> så "bruge" den manglende indtægt til noget regnskabsmæssigt? Noget med at
> trække tabet fra på en eller anden måde?

Har du indtægtsført det, så kan du igen fradrage,
ellers er det bare,
en oplevelse.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen