Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Arbejdsmarkedsbidrag til enkeltmandsvirkso~
Fra : E

Dato : 12-07-03 18:43

Jeg har netop registreret en enkeltmandsvirksomhed der tilbyder
rådgivningsydelser. Kan det passe at ToldSkat opkræver 250 kroner om måneden
i arbejdsmarkedsbidrag? - jeg har jo ingen ansatte og jeg har endnu ingen
indtægter eller udgifter haft.

I fald det er korrekt hvordan fastsættes beløbet da til 250 kr/mdr?

Jeg ville være glad for et hurtig svar, på forhånd tak.

X-post; news:dk.penge og news:dk.videnskab.jura

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-07-03 18:51

E wrote:

> [...]
> indtægter eller udgifter haft.
>
> I fald det er korrekt hvordan fastsættes beløbet da til 250 kr/mdr?

Hm, det er helt volapyk,
du har lavet en forskudsopgørelse, hvad står der der ?

Og kan du nøjes med 250 kr, er det oplagt en fejl.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : E

Dato : 12-07-03 18:55

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hm, det er helt volapyk,
> du har lavet en forskudsopgørelse, hvad står der der ?
>
> Og kan du nøjes med 250 kr, er det oplagt en fejl.

Jeg har opgivet at jeg vil komme til at tjene 10 000 kr. resten af 2003 på
denne virksomhed.

Det er ikke særligt befordrende for iværksætterlysten i Danmark, hvis man
begynder at afkræve penge af folk inden de har tjenet dem. Man har dårligt
fået registreret sin virksomhed, før regningen fra det offentlige dumper ind
ad døren. Typisk dansk.

Fra : Daniel S.

Dato : 12-07-03 21:21

"E" <a@b.c> wrote in message
> [...]
> fået registreret sin virksomhed, før regningen fra det offentlige dumper

Meningen er vel at du løbende tjener penge på dit firma - og så er der også
penge til at betale skat. Men ellers kan du gå ned på kommunen og sige at du
regner med at tjene 0 kr. Så opkræver de intet, men så skal du betale skat
af evt. overskud + arb. markedsbidrag næste år, når du har afleveret din
selvangivelse.

/Daniel

Fra : morten sorensen

Dato : 13-07-03 08:39

Daniel S. wrote:

> [...]
> af evt. overskud + arb. markedsbidrag næste år, når du har afleveret din

Det ville min kommune ikke [København] - hvilket jeg finder helt
utilstedeligt.

morten sorensen

Fra : alexbo

Dato : 13-07-03 02:21

"E" <a@b.c> skrev
> [...]
>
> Det er ikke særligt befordrende for iværksætterlysten i Danmark, hvis man
> begynder at afkræve penge af folk inden de har tjenet dem.

Det hedder kildeskat,
meningen er at du betaler nogenlunde samtidig med at du tjener.
Det er jo dig selv der vurderer hvilken indkomst du forventer.

Hvis det ender med, at du ikke har tjent hvad du selv regnede med, får du
pengene tilbage.
Alternativet er at du først til næste år betaler skat/AM bidrag af hvad du
tjente i år.

Hvis iværksætterlysten er afhængig af told/skat kredit, er den næppe
bæredygtig.
mvh
Alex Christensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-07-03 03:06

E wrote:

> [...]
> fået registreret sin virksomhed, før regningen fra det offentlige dumper ind

Tja, ellers kunne du jo få råd fra dem der yder det.

Og det er typisk dansk, at man overholder loven, men også bruger de muligheder,
der er lovbestemt.

Fra : scanboat.com

Dato : 12-07-03 19:47

Mener du at han skal betale mere end 250 i arbejdsmarkedsbidrag ?

I så fald hvormeget mener du at han skal betale - ?

pkc

Fra : alexbo

Dato : 13-07-03 02:18

"E" <a@b.c> skrev

> I fald det er korrekt hvordan fastsættes beløbet da til 250 kr/mdr?

8 % af din forventede indkomst.
Juni og december er betalingsfri,
om 250kr.er told/skat´s bundgrænse skal jeg ikke kunne sige,
4 rater af 200 kr. ville passe bedre til 10.000kr i indtægt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 13-07-03 05:05

Ja da - jeg fik nogle girokort på hver 10.000.- stykket, men så måtte jeg
pænt sige, at det kom min virksomhed nok ikke til at tjene det år og derfor
ringede jeg til dem og fik det da også ændret til et meget, meget lavere
beløb.
Men er du i tvivl om noget så ring til Told & Skat i din region - de er
meget, meget flinke og hjælpsomme - de er ikke de samme personer som sidder
og har med din personskat eller restskat at gøre og derfor ikke nogle sure
gamle mider der tror at skattene r deres personlige formue - firmaskat er
noget helt andet og derfor burde du bare gøre brug af deres viden og
hjælpsomhed

Held og lykke med virksomheden

Mvh\Michael

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 13-07-03 12:22

"Michael Nielsen" <christiansbro@hotmail.com> wrote:

> [...]
> gamle mider der tror at skattene r deres personlige formue - firmaskat er
> noget helt andet og derfor burde du bare gøre brug af deres viden og

Men de bliver det hurtigt hvis du taler til dem som om de var idioter,
hvilket vel er forståelige for enhver.

Min opfattelse er at man får svar som tiltale, jeg er personligt blevet
kaldt til rivegilde på det lokale skattekontor, med indsendelse af regnskab
før fremmøde.

Et telefonopkald, hvor jeg talte pænt har nu ændret det til, at der skal
indsendes kopier af 2 billag, og hvis de er som jeg har oplyst er der ingen
grund til at gøre mere ved det.

Man kommer uden tvivl længest ved at tale og opføre sig pænt, og hvor det
ikke rækker kommer man som regel alligevel ikke længere ved at tale sammen,
men må ty til skriftlig kommunikation.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : E

Dato : 13-07-03 15:40

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> "Michael Nielsen" <christiansbro@hotmail.com> wrote:

Tak til alle for gode brugbare svar.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-07-03 18:39

E wrote:

> [...]
>
> I fald det er korrekt hvordan fastsættes beløbet da til 250 kr/mdr?
>
> Jeg ville være glad for et hurtig svar, på forhånd tak.

Hm, fjernet x-post, der er ingen jura her.

Men du bør ubetinget kontakte en revisor, især efter hvad der
er skrevet efterfølgende,

så I sammen får et skøn om indtjening,
men med har du plus på kontoen er det bedst at betale, især for meget,
har du minus, bør du tjekke intervallerne.

(hm, bevidst summarisk, flere detaljer koster