Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
penge i banken
Fra : Ukendt

Dato : 09-07-03 08:18

Hej - jeg kom lige til at tænke på noget; jeg kender en pige, der arbejdede
i New York som model. Hun blev afregnet kontant og skulle så selv sørge for
at oplyse sin indtægt til skattevæsenet. Det var hun ikke så tosset med, så
hun satte bare pengene i banken, og påstod at man blot skulle være obs på
ikke at indsætte mere end 10.000 dollars ad gangen (så vidt jeg husker).
Holdt man sig under dette beløb, meldte bankerne ikke noget til
skattevæsenet, og ingenting skete. Hvordan ser det ud med den slags i
Danmark? Ikke at jeg har tænkt mig at gøre noget lignende, bevares, men bare
ud af interesse. Er der en grænse for, hvornår bankerne bliver mistænksomme
og kontakter myndighederne?

jan

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 09-07-03 10:57

<Jan> skrev i en meddelelse
> [...]

bare
> ud af interesse. Er der en grænse for, hvornår bankerne bliver

Jeps - det gør de ved overførsler der overstiger 60.000 kr.
Alt over er oplysnings pligtigt...

Rune

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-07-03 20:31

Jan wrote:

> Hej - jeg kom lige til at tænke på noget; jeg kender en pige, der arbejdede
> i New York som model. Hun blev afregnet kontant og skulle så selv sørge for
> at oplyse sin indtægt til skattevæsenet.

Hm, der er krav om CPR eller Se nr for at oprette en konto i en dansk
bank, og det er for at de kan overføre renter og indestående til T*S.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Dunk

Dato : 09-07-03 20:45

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hm, der er krav om CPR eller Se nr for at oprette en konto i en dansk
> bank, og det er for at de kan overføre renter og indestående til T*S.

Man overfører IKKE renter og indeståender til T&S. Derimod overfører man
oplysninger om det, som efterfølgende kan indgå i skatteberegningen.
Derfor er det også nødvendigt med CPR nr ved oprettelsen af konto i en dansk
bank.

Venligst
Dunk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-07-03 21:05

Dunk wrote:

> [...]
> oplysninger om det, som efterfølgende kan indgå i skatteberegningen.
> Derfor er det også nødvendigt med CPR nr ved oprettelsen af konto i en dansk

Næ, CPR eller CVE, og det indgår i kontrol af ubeskattede overførsler.

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 13-07-03 21:52

"Erik G. Christensen" skrev:
> Hm, der er krav om CPR eller Se nr for at oprette en konto i en dansk
> bank, og det er for at de kan overføre renter og indestående til T*S.
************************
HVIS ellers man er dansker.

F.eks. kan en tysker godt oprette en konto i Danmark. Det sker på et
konstrueret cpr. nr. og der skal selvfølgelig foreligge kopi af
identifikation + adr.

Den grænse der nævnes på 60.000 kr. er alene af hensyn til statistik i forb.
med valuta ind- og udførsel og videregives til Nationalbanken, og er ikke
som sådan en "anmeldelse" ..... I øvrigt mener jeg at den grænse er sat op
til 100.000 ?

Bankerne er underlagt oplysningspligt såfremt man har mistanke om
hvidvaskning af penge.

/Jens S., Esbjerg

Fra : nick

Dato : 14-07-03 18:23

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-07-03 18:57

"Jens S., Esbjerg" wrote:

> [...]
> som sådan en "anmeldelse" ..... I øvrigt mener jeg at den grænse er sat op

Hm, det har du en reference til ?

Det er svjh kun valutatranskaktioner over det beløb, der skal tjekkes,
men kontooprettelse?

> Bankerne er underlagt oplysningspligt såfremt man har mistanke om
> hvidvaskning af penge.

Tja, også under det beløb.

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 23-07-03 21:46

"Erik G. Christensen"skrev

*****
> Hm, det har du en reference til ?
>
> Det er svjh kun valutatranskaktioner over det beløb, der skal tjekkes,
> men kontooprettelse?
********

Øh, referencen - mener du der mht. indberetningspligten eller opr. af konto
til en udlænding uden cpr nr. ?

Fsva. oprettelsen af konti, så har en udlænding af gode grunde ikke et
cpr.nr. - dette hindrer dog ikke f.eks. en studerende fra udlandet i at
oprette en konto her i landet - ligeledes har jeg kendskab til tyskere som
ferierer hvert år på Fanø, som har oprettet konti i de lokale
pengeinstitutter for ikke at slæbe rundt på for mange penge. Så
summa-summarum vil jeg fastholde, at det i nogle tilfælde kan lade sig gøre
at oprette konti uden cpr nr. !

Mht. indberetningspligten fandt jeg dette på www.nationalbanken.dk under
regelsæt (uddrag af en længere smøre):

Finansielle betalinger til og fra udlandet
Siden 1988 har alle betalinger til og fra Danmark været fuldt liberaliseret.
Der er således i dag ingen restriktioner på ind- og udførsel af sedler og
mønter eller mellemværender i øvrigt med udlandet, herunder lån og indskud
hos udenlandske pengeinstitutter samt portefølje- og direkte investeringer.

Der er dog fortsat indberetningspligt for valutaindlændinges betalinger fra
og til udlandet, når betalingerne overstiger 250.000 kr. De indberettede
oplysninger anvendes til en månedlig statistik over finansielle betalinger
til og fra udlandet samt opgørelse af Danmarks betalingsbalance, der
offentliggøres af Danmarks Statistik.
*********

> Tja, også under det beløb.
Jeps - også det jeg prøvede at sige