|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Sporing Fra : Thomas
 | 
 Dato :  11-07-03 17:45
 | 
 |  | Kan man "spore" en motorcykel? Min Yamaha har aldrig været glad for at køre
 uden hænder, men efter jeg har fået nye dæk på kan det slet ikke lade sig
 gøre, den vil ud til venstre lige med det samme..... Hvad er det som sker.
 Jeg regner næppe med at det er dækkenes skyld, men kan man justerer
 forgaffel ind med olie eller noget andet??
 
 Mvh
 
 Thomas
 Xs 400
 
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Rittig (11-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  11-07-03 18:03
 | 
 |  | "Thomas" <thomas@nixen.no> skrev i en meddelelse
 news:ZPBPa.16674$Kb2.852559@news010.worldonline.dk...
 > Kan man "spore" en motorcykel? Min Yamaha har aldrig været glad for at
 køre
 > uden hænder, men efter jeg har fået nye dæk på kan det slet ikke lade sig
 > gøre, den vil ud til venstre lige med det samme..... Hvad er det som sker.
 > Jeg regner næppe med at det er dækkenes skyld, men kan man justerer
 > forgaffel ind med olie eller noget andet??
 
 Nej, man kan ikke "spore" en mc, og ja, det er dine nye dæks skyld.
 
 Dine gamle dæk var slidt ret flade på midten, og det gavner
 ligeud-stabiliteten, men er lidt skidt for sving-egenskaberne. Det nye dæk
 er ikke slidt, så det har en mere rund profil, og derfor vil cyklen føles
 mere styrevillig og mindre retningsstabil - men det er kun godt og helt
 naturligt.
 
 Men hvis den vil til venstre, er der noget galt, tror jeg, for de fleste
 veje hælder ud mod højre, for at regnvand kan løbe af vejbanen, så din
 motorcykel burde tilte mod højre...
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rune Larsen (12-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Larsen
 | 
 Dato :  12-07-03 10:29
 | 
 |  | 
 
            Claus Rittig wrote:
 > Men hvis den vil til venstre, er der noget galt, tror jeg, for de fleste
 > veje hælder ud mod højre, for at regnvand kan løbe af vejbanen, så din
 > motorcykel burde tilte mod højre...
 Jeg er enig i at der nok er noget galt. Det kunne være en ide at kontrollere
 kronrørslejernes tilstand, og oliemængden samt fjedernes tilstand i
 forgaflen.
 Mht. kronrørslejerne, så kig længere tilbage i gruppen eller brug
http://groups.google.com Fjedrene undersøges ved at tage dem ud og måle deres længde. Servicemanualen
 har en minimumslængde som de skal have, hvis de er kortere end det, er de
 sunket sammen og bør skiftes.
 Hvis dette ikke virker, må noget enten væres skævt samlet, eller bare skævt!
 /Rune
            
             |  |  | 
   Thomas (12-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas
 | 
 Dato :  12-07-03 12:46
 | 
 |  | 
 
            Tak for svarene.
 Rune, du tog mig lige i opløbet der. Ville have spurgt Rittig om det kunne
 være forskel i længden på forgaffelfjedrene der gjorde at den trak til den
 ene side.
 Men hvis nogle antyder at selve cyklen er skæv, stikker jeg fingrene i
 ørerne og råber "LALALALALALALA"  For så har jeg nemlig købt en skæv cykel,
 der er nemlig ikke væltet på den i min tid......  Og det vil ikke være til
 at bære
 Mvh
 Thomas
 XS 400 Seca
 "Rune Larsen" <rune.larsen@tiscali.dk> wrote in message
 news:4xQPa.17141$Kb2.882967@news010.worldonline.dk...
 > Claus Rittig wrote:
 >
 > > Men hvis den vil til venstre, er der noget galt, tror jeg, for de fleste
 > > veje hælder ud mod højre, for at regnvand kan løbe af vejbanen, så din
 > > motorcykel burde tilte mod højre...
 >
 > Jeg er enig i at der nok er noget galt. Det kunne være en ide at
 kontrollere
 > kronrørslejernes tilstand, og oliemængden samt fjedernes tilstand i
 > forgaflen.
 > Mht. kronrørslejerne, så kig længere tilbage i gruppen eller brug
 > http://groups.google.com > Fjedrene undersøges ved at tage dem ud og måle deres længde.
 Servicemanualen
 > har en minimumslængde som de skal have, hvis de er kortere end det, er de
 > sunket sammen og bør skiftes.
 >
 > Hvis dette ikke virker, må noget enten væres skævt samlet, eller bare
 skævt!
 >
 > /Rune
            
             |  |  | 
    Hans L. Baldrian (12-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Baldrian
 | 
 Dato :  12-07-03 14:04
 | 
 |  | 
 "Thomas" <thomas@nixen.no> skrev i en meddelelse
 news:xxSPa.17176$Kb2.888687@news010.worldonline.dk...
 > Tak for svarene.
 >
 > Rune, du tog mig lige i opløbet der. Ville have spurgt Rittig om det kunne
 > være forskel i længden på forgaffelfjedrene der gjorde at den trak til den
 > ene side.
 >
 > Men hvis nogle antyder at selve cyklen er skæv, stikker jeg fingrene i
 > ørerne og råber "LALALALALALALA"  For så har jeg nemlig købt en skæv
 cykel,
 > der er nemlig ikke væltet på den i min tid......  Og det vil ikke være til
 > at bære
 Hej Thomas
 Rolig nu! Hvis stellet er skævt kan du checke det, temmeligt enkelt, hvis du
 kører l-i-g-e gennem en vandpyt (og en sådan er let nok at finde idag!),
 hvis den er skæv vil du have to "spor", hvis ikke har du kun eet!
 Metoden kræver bare at du køre helt lige og er derfor lidt usikker.
 Alternativt kan du lægge et brædt på hver side af dækkene på jorden. På den
 måde vil du kunne se om brædderne ser ud til at ville mødes i et punkt lige
 frem for dit forhjul (med mindre du har brædder der er lange nok til at de
 faktisk mødes). Hvis de samles i et punkt th eller tv for forhjulet - tja..
 så er stellet skævt.... og så vil vi jo nok kunne høre dit LALALALALALA
   Mvh
 Hans
 > Mvh
 >
 > Thomas
 > XS 400 Seca
 >
 > "Rune Larsen" <rune.larsen@tiscali.dk> wrote in message
 > news:4xQPa.17141$Kb2.882967@news010.worldonline.dk...
 > > Claus Rittig wrote:
 > >
 > > > Men hvis den vil til venstre, er der noget galt, tror jeg, for de
 fleste
 > > > veje hælder ud mod højre, for at regnvand kan løbe af vejbanen, så din
 > > > motorcykel burde tilte mod højre...
 > >
 > > Jeg er enig i at der nok er noget galt. Det kunne være en ide at
 > kontrollere
 > > kronrørslejernes tilstand, og oliemængden samt fjedernes tilstand i
 > > forgaflen.
 > > Mht. kronrørslejerne, så kig længere tilbage i gruppen eller brug
 > > http://groups.google.com > > Fjedrene undersøges ved at tage dem ud og måle deres længde.
 > Servicemanualen
 > > har en minimumslængde som de skal have, hvis de er kortere end det, er
 de
 > > sunket sammen og bør skiftes.
 > >
 > > Hvis dette ikke virker, må noget enten væres skævt samlet, eller bare
 > skævt!
 > >
 > > /Rune
 >
 >
            
             |  |  | 
     Claus Rittig (12-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  12-07-03 23:29
 | 
 |  | 
 
            "Hans L. Baldrian" <Baldrian@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:WGTPa.44$DX2.7@news.get2net.dk...
 > > Rune, du tog mig lige i opløbet der. Ville have spurgt Rittig om det
 kunne
 > > være forskel i længden på forgaffelfjedrene der gjorde at den trak til
 den
 > > ene side.
 Okay, så skal jeg nok holde min mund, jeg tror nemlig ikke at slidte
 forgaffelfjedre eller andre smådefekter i forgaffel-dæmpningen vil kunne få
 cyklen til at trække til den ene side. Jeg har ihvertfald aldrig oplevet
 det.
 Mulige årsager kan være [whisper mode on] skævt stel, [whisper mode off]
 defekte kronrørslejer, defekte hjullejer eller defekte baggaffellejer.
 > Rolig nu! Hvis stellet er skævt kan du checke det, temmeligt enkelt, hvis
 du
 > kører l-i-g-e gennem en vandpyt (og en sådan er let nok at finde idag!),
 > hvis den er skæv vil du have to "spor", hvis ikke har du kun eet!
 Så skal den SATEME være skæv!    Faktisk så skæv at man let kan se det med
 det blotte øje.
 > Metoden kræver bare at du køre helt lige og er derfor lidt usikker.
 > Alternativt kan du lægge et brædt på hver side af dækkene på jorden. På
 den
 > måde vil du kunne se om brædderne ser ud til at ville mødes i et punkt
 lige
 > frem for dit forhjul (med mindre du har brædder der er lange nok til at de
 > faktisk mødes). Hvis de samles i et punkt th eller tv for forhjulet -
 tja..
 > så er stellet skævt.... og så vil vi jo nok kunne høre dit LALALALALALA
 Langt bedre metode, men dog ikke let. Styret skal stå helt lige, og det kan
 være svært hvis begge hjul skal være på jorden, og man skal huske at tjekke
 at baghjulet står helt lige i baggaflen. (Ved kædejustering kan man, hvis
 man _virkelig_ klokker i det, justere hjulet skævt. Hey - det kan faktisk
 også få cyklen til at trække til siden. Såeh... Man kan vist godt sige at
 man KAN spore en motorcykel? Hmmm....)
 Rittig
            
             |  |  | 
  Armand (12-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  12-07-03 14:48
 | 
 |  | 
 Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
 news:3f0eec3f$0$248$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
 > "Thomas" <thomas@nixen.no> skrev i en meddelelse
 > news:ZPBPa.16674$Kb2.852559@news010.worldonline.dk...
 > > Kan man "spore" en motorcykel?
 >
 > Nej, man kan ikke "spore" en mc,
 
 Jo da!
 Hvis baghjulet er spændt skævt op, kan man godt tale om at modellen ikke
 sporer, hvorved en opretning af baghjulet må kaldes for "at spore"!
 
 Dels kan man som ejer godt fejltolke bagakslens juster-streger, og dels er
 der ikke 100% garanti for at dé sidder hvor de skal. Så en regulær sporing
 kan godt komme på tale, ikke mindst som kontrol når man hár mistro!
 
 Egentligt er det meget enkelt at spore sin motorcykel, omend det i praksis
 kan være omstændigt qua behov for indtil flere kammeraters hjælp:
 
 Lad os først fastslå at fordækket er smallere end bagdækket!
 Hvis man kigger på kanten af bagdækket når hjulet roterer (v. kædesmøring?)
 er der ingen slinger i valsen dér => dækkanten = fælgkanten!
 Derved kan man pejle forbi hhv. bagdækkets bag og for -kant og derefter
 rette forhjulet op således at man ved fordækkets for hhv. bag -kant kan måle
 en ensartet afstand til pejlelinien.
 Sporer hjulene skal dette mål være ens når man pejler/måler på begge sider
 af hjulene - Hvis ikke kan man v.h.a. pejlemetoden rette baghjulet ind til
 sporingen er perfekt, hvorefter det vil være smart at lave sin egen
 markering af bagakslens position!
 
 Til pejle-remedie bør man bruge en decideret ret-skinne, hvilket f.eks. et
 givent 2-meters waterpas fint gør det ud for.
 En tråd viklet om bagenden af baghjulet og ført forsigtigt ind til den netop
 berører forkanten kán om nødvendigt også klare opgaven.
 Endelig er der i disse high-tech dage muligheden for at spænde et kortere
 laser-waterpas på siden af baghjulet og måle ved forhjulet efter "pletten" -
 denne mulighed gør mekanikeren tilpas uafhængig af venners hjælp til at
 styre og støtte hist og her (oftest vil central-støttebenet være i veje for
 en ret-skinne hvorfor det kræver én person alene at holde motorcyklen under
 operationen!)
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Claus Rittig (12-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  12-07-03 23:31
 | 
 |  | "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bep3ja$2f8o$10@news.cybercity.dk...
 
 > > Nej, man kan ikke "spore" en mc,
 >
 > Jo da!
 > Hvis baghjulet er spændt skævt op, kan man godt tale om at modellen ikke
 > sporer, hvorved en opretning af baghjulet må kaldes for "at spore"!
 
 Og først nu læser jeg dit indlæg... (suk).
 Ja, naturligvis kan man spore en mc! I stand corrected.
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |