lopper ?
Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 18-07-03 15:18

På vores nye hunmis - fik hende for 12 dage siden - har jeg opdgaet
nogle små gule "dimser" i hendes pels omkring haleroden og i bukserne.
Ikke ret mange, men jeg har også tidligere set nogle af de heresns
hvad-det-så-end-er-ting i vindueskarmen hvor hun sover om natten. Troede
det var noget der var blæst ind udefra, men nu har jeg altså fundet et
par stykker på hende. De er ca. 2-3 mm lange og lidt smallere, gule, og
hverken helt hårde eller bløde. Er der npogen der ved hvad det er? Er
det måske loppeæg? Har ikke haft lopper før med de 2 andre katte, så jeg
ved ikke helt hvad jeg skal tænke om det, og eftersom hun er ny i huset,
ved jeg jo heller ikke hvad hun kan have slæbt med sig fra det tidligere
hjem, som de måske ikke var klar over hun gik rundt med.

Vi skal under alle omstændigheder til dyrlægen i næste uge, da jeg har
opdaget hun kun fik én vaccination som killing, og det spiller jo ikke
helt, men kunne alligevel godt tænke mig at pejle mig lidt ind på hvad
det kan være indtil da. ¨'
Nogen idéer ?

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Michael Nielsen

Dato : 18-07-03 15:34

Prøv at tage en meget tæt kam og red hende. Læg derefter kammen på et stykke
fugtigt køkkenrulle. Hvis det er loppeæg kommer der små sorte pletter på
papiret
Linda

"Jane Bjørnlund" <janebjoernlundKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f18019c97c7d@dk-fritid-dyr-kat.dk...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-07-03 16:15

In article <3f18019c97c7d@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Jane Bjørnlund
<janebjoernlundKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

> På vores nye hunmis - fik hende for 12 dage siden - har jeg opdgaet
> nogle små gule "dimser" i hendes pels omkring haleroden og i bukserne.

Jeg kom til at tænk på beskrivelsen af bændelorm-led. Jeg har ikke selv
set det, men det skulle ligne riskorn. Kan det passe?

Fra : Pia J

Dato : 18-07-03 17:11

"Ann Rudbeck" <webmaster@FJERNESsiamis.com> wrote in message

> Jeg kom til at tænk på beskrivelsen af bændelorm-led. Jeg har ikke selv
> set det, men det skulle ligne riskorn. Kan det passe?

De er helt hvide og bløde - ofte bevæger de sig!

Det kan måske være en anden slags æg - heste får fx bremseæg (vistnok) i
pelsen, det er små gule korn som sidder fast på hårstråene - meget bøvlet at
få væk.

:Pia

Fra : nille

Dato : 18-07-03 17:42

Jane Bjørnlund <janebjoernlundKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f18019c97c7d@dk-fritid-dyr-kat.dk...
> På vores nye hunmis - fik hende for 12 dage siden - har jeg opdgaet
> nogle små gule "dimser" i hendes pels omkring haleroden og i bukserne.

Hej

Det lyder præcist som bændelorm. Lige når leddet kommer ud af endetarmen er
det hvidt og blødt og bevæger sig en smule. Hvis det ikke strakt bliver
slikket op, tørrer det ind og er derefter gulligt og en smule tørt. Man kan
ofte finde led fra bændelormen der hvor katten sover, eller i pelsen hvis
det er en langhårs kat. Bændel orm skal behandles med et specielt ormemiddel
til bændelorm, og det kan kun fås hos dyrlægen.

Mange hilsner

Nille

Fra : Bodil Clausen

Dato : 18-07-03 22:04

Jane Bjørnlund <janebjoernlundKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in message news:<3f18019c97c7d@dk-fritid-dyr-kat.dk>...
> [...]
> opdaget hun kun fik én vaccination som killing, og det spiller jo ikke
> helt, men kunne alligevel godt tænke mig at pejle mig lidt ind på hvad

Hej Jane

Jeg tror ikke det er lopper jeg tror din kat har orm.
Små risengryns lignende dimser ved halen, det plejer at være tydeligt tegn på orm.
Du skal have fat i dyrlægen og have en ormekur.
Med venlig hilsen
Bodil

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 18-07-03 23:55

Tak for svarene selvom jeg må sige yark ! Ud fra det I skriver, lyder
det meget som bændelorm...Og nu kan vi først komme til dyrlæge på
mandag...Håber ikke de to andre får sig tildraget det. Jeg synes der
konstant er ting i vejen med de katte for tiden, heldigvis mindre
alvorlige ting som tandkødsbetændelse og forkølelse, men orm er sgu da
én af de klamme. Nå, ikke noget at gøre ved det nu, må vente til mandag.

Fra : Marie B Jensen

Dato : 19-07-03 08:00

Jeg synes der
> konstant er ting i vejen med de katte for tiden, heldigvis mindre
> alvorlige ting som tandkødsbetændelse og forkølelse, men orm er sgu da
> én af de klamme. > .
Hej hej Jane.
Orm, ja, det kan jeg godt forstå du syntes er lidt "klamt".
Men jeg vågnede lidt mere op på ovenstående tekst!
Ikke for at male fanden på væggen, men!!!
Øjenbetændelse er oftest et symtom, og ikke selv sygdommen!
katte blir ikke forkølede!..Hvis du har øjenbetændelse, nys og host hos
din misser?
Så lyder det mere alarmerende i mine ører, end ...(for det er de i denne
sammenhæng) Orm!!
har du en god dyrlæge ? *ss så tag hele banden med, og få vedkommende
til at chekke dem..
Det kunne måske være en god ide, hvis du prøvede at lave en "histori"
Altså hvornår var første gang..øjensnask/ hoste..nys..m.m.
Hvad skete der af nyt 4 - 10 dage tlibage? Hvor når reagerede kat no 2?
osv.
Ikke for at male hele fanden på væggen, men bedste løsning er netop at
finde ind til årsagen, og behandle derfra, så missernes imunforsvar kan
blive reetableret...

Med venlig hilsen
Marie B Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pia J

Dato : 19-07-03 08:39

"Marie B Jensen" <rieKATTE@BAKKEshaggytail.dk> wrote in message

> katte blir ikke forkølede!..

Hm - ring lige og fortæl mine dyrlæger det, hva? De siger, katte sagtens kan
få diverse vira som giver samme symptomer som forkølelse. Symptomerne skal
naturligvis behandles, men man kan IKKE behandle en virus. Oftest er det
noget de får som små og kan bære på i længere tid hvis deres immunforsvar er
svækket. Men altså stadig virus som ikke er de gængse farlige man vaccinerer
mod. Og som gerne skulle "rase ud" af sig selv.

:Pia

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 20-07-03 00:17

Hej Bodil

Jeg tror såmænd nok der er styr på det, bare rolig. Balou er under
behandling for sin tandkødsbetændelse. Ang. forkølelsen (nu 2.dag hvor
han nyser,- ikke hoster eller øjenbetændelse) er jeg før blevet fortalt
af en opdrætter, at det ikke er usædvanligt at katte bliver fokølelede,
når en ny kat kommer med nye bakterier. Under alle omstændigheder havde
jeg tænkt mig at høre dyrlægen om det, når jeg alligevel skal derover på
mandag, og ellers bringe ham derover, hvis det ikke forsvinder i løbet
af et par dage. Bertil har en smule flåd ved det ene øje, og da jeg ved,
det kan være en infektion af forskellig art, skal han til dyrlægen
mandag og have det tjekket. Og Sille, den nye mis, har så altså muligvis
hevet en orm med sig fra det tidligere hjem, men det er der jo heldigvis
råd for, så hun skal også til dyrlægen mandag, hvor hun også skal
vaccineres.
Jeg skriver ikke histories på kattene, da jeg konstant er opmærksom på
ændringer både i deres adfærd og fysiske tilstand og lagrer det hele i
den store hjerneskal. Jeg er også fuldt bevidst om at en
tandkødsbetændelse fx. kan være tegn på at hans immunsystem er nede,
især når han nu nyser samtidig, og jeg kan også spekulere mig gul og blå
over det, da kattene har de bedste vilkår, man ellers kan give dem. Så
for mig at se, kan jeg ikke gøre meget andet end at være opmærksom,
konsultere denne side, andre sider og mine bøger, og i sidste ende stole
på dyrlægen. Om han så er god eller dårlig ved jeg ikke endnu, da vi kun
har brugt ham ½ år, men jeg fik ham anbefalet.