Døde hvide hår
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 16-07-03 21:45

Hvad er det lige der gør at en kat får de der døde, hvide hår? Er det noget
aldersbetinget eller hormonelt? Jeg spørger fordi min Gizmo har haft en
betydelig forøgelse af mængden af disse hår det år jeg har haft ham. Til at
begynde med har der været så få at jeg slet ikke har lagt mærke til dem, men
da jeg blev gjort opmærksom på dem herinde i gruppen med hensyn til
udstillinger, har jeg opdaget at han pludselig har rigtigt mange. Han er ca.
4½ nu og udelukkende indekat. Vi er lige gået bort fra supermarkedsfoder
(pu-badr) og over til RC Indoor.

Og lige et tillægsspørgsmål. Nu ved jeg jo at I udstillere herinde der har
jeres racekatte med, plukker dem for hvide hår inden udstillingen. Hvor stor
betydning har hårene for en (ellers kulsort) huskat på sådan en udstilling?
Jeg har været ved at forsøge mig med at plukke hår, men Gizmo gør voldeligt
oprør hver gang. Og en ting er at sidde og hive i dem på hans ryg, side og
ben, en anden ting er når vi kommer til dem i ørerne og i den tynde hud
rundt om øjne og mund. Selv hvis han opførte sig rigtigt pænt tror jeg
heller ikke jeg kunne nå at plukke alle hårene inden på søndag alligevel.

Er der nogen der har nogen gode råd? Måske en eller anden tilladt
smukkesering der kan dæmpe effekten af hårene lidt? Eller skal jeg mishandle
ham og insistere på at plukke hårene?

Mvh Tina (der stadig ikke er færdig med burgardiner, skal have misserne i
bad og gruer for fredag når Gizmo skal have klippet kløerne) og tre
hedeslagsramte firbenede.

--
Besøg Tina, Gizmo, Freya og Devi på:
www.gizzemissen.dk

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 16-07-03 22:18

A hva ?
Er der seriøst udstillere der sidder og hiver hår ud på deres katte? Det
lyder da yderst ubehageligt - især for katten, men da vel også for
ejerne, som vel holder af deres dyr. Jeg finder det personligt ganske
ubehageligt, når jeg er nødt til at gøre ting ved mine katte, som de
ikke kan lide, men Balou er fx. nødt til at få renset ører, ellers
bliver det generende for ham. Men hvide hår er katten vel ligeglad med...
Gør folk virkelig det for at vinde point på udstillinger ?

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann K

Dato : 16-07-03 22:50

Hejsa.
Tina... I hvilken gruppe har du tilmeldt Gizmo???
Du kan jo sagtens udstille ham som bi-color (sort m. hvidt) og så er du helt
fri for at skulle plukke noget som helst af ham! Hvilket han helt sikkert
vil være glad for At det hvide er ujævnt fordelt, er komplet
ligegyldigt - især for huskattene, hvor man jo i højere grad vægter god
kondition og eksteriør end om pelsen har pletterne i orden
Prøv at ringe til den udstillende klub og forklar at du (måske?) har fået
tilmeldt Gizmo i forkert gruppe og at du derfor gerne vil have ham
flyttet... det skulle vel ikke være det helt store problem for
arrangørene!??

Mvh Ann - der ofte plukker sheltien for det ene hvide hår, hun har på ryggen
,o)

Fra : Elwarth

Dato : 16-07-03 23:04

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilmeldt Gizmo i forkert gruppe og at du derfor gerne vil have ham
> flyttet... det skulle vel ikke være det helt store problem for

Hej.
Det er nu ikke nødvendigt. Huskatte bliver ikke delt op i farvegrupper, kun
i hunner og hanner.

Venligst
Dorthe (som har en rødstribet m. hvid med på udstillingen som konkurrent til
Gizmo)

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 16-07-03 22:50

"Jane Bjørnlund" <janebjoernlundKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f15c0f82c391@dk-fritid-dyr-kat.dk...
> A hva ?
> Er der seriøst udstillere der sidder og hiver hår ud på deres katte?

Det gælder vist især ensfarvede mørke katte hvor det ikke er æstetisk og
trækker ned i bedømmelsen.

Mvh Tina der ikke er glad for at plukke - og Gizmo der også helst vil være
fri for at blive plukket (men jeg kan da godt se at det ikke er så pænt som
en hel skinnende sort kat).

Fra : Birgitte

Dato : 16-07-03 22:58

> [...]

> bliver det generende for ham. Men hvide hår er katten vel ligeglad med...
> Gør folk virkelig det for at vinde point på udstillinger ?

Hej Jane
-Ja man plukker de døde hvide hår af katten, når katten er uden hvid på
stamtavlen.
Man fjerner bussemænd og øresnavs, klipper kløer og vasker kattens pels, så
den fremstår på bedste vis.
Samlign en katteudstilling med et modeshow med mennesker....
Modellerne går da heller ikke på scenen uden makeup på,- og har de bumser
dækkes disse med diverse cremer.
En katteudstilling er altså en skønheds udstilling, hvor man viser det
bedste frem i racerne.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 17-07-03 13:14

> [...]
> dækkes disse med diverse cremer.
> En katteudstilling er altså en skønheds udstilling, hvor man viser det

Ja, alt det med vask, klipning og diverse anden soignering var jeg godt
med på, (hvilket de fleste jo også gør uden at udstille, for at hjælpe
katten med det den ikke selv kan klare, som fx. at rense ører). Pudder,
øjendråber og jeg skal gi´ dig kender jeg også til, men jeg blev dog
noget forbavset over at høre, man ligefrem plukker katten for "forkerte"
hår. Sammenligner det med, når jeg selv plukker bryn og epilerer ben (på
mig selv !!!), og det er dæleme ikke morsomt, men jeg vælger jo selv (og
jeg skal ikke engang udstilles...). Det må sgu da gøre møg-ondt på
dyret...
Må blot igen konstatere, at jeg ikke tror, jeg nogensinde kommer til at
udstille.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 17-07-03 22:42

> [...]
> mig selv !!!), og det er dæleme ikke morsomt, men jeg vælger jo selv (og
> jeg skal ikke engang udstilles...). Det må sgu da gøre møg-ondt på

Hej Jane

Tror nu ikke, at der ligefrem er nogle, som maltrakterer kattene... selv har
jeg haft nogle brune burmesere, som også får hvide hår (især hunnerne får
dem i nakken/øverst på ryggen, pga. parringer) - og på dem har jeg plukket
de hår, som jeg kunne uden at det gjorde ondt på kattene. Når der begyndte
at komme så mange, at det ikke kunne gøres på ½-1 time og jeg kunne se, at
plukkeriet generede katten, ja, så kom den bare ikke på udstilling mere!

En udstilling ER en skønhedskonkurrence - og burmesere (som jeg har) må IKKE
have hvide hår - det er en "alvorlig" fejl (udstillingsmæssigt), der kan
udelukke certifikat.
Da jeg ikke vasker mine katte, og de i øvrigt selv klarer både øre- og
øjenrensning mv., er min eneste soignering at jeg plukker døde hvide hår på
mørke katte, klipper kløer og aer dem.

Du kan i øvrigt ikke sammenligne plukning af døde hår med plukning af fx
øjenbryn - det gør faktisk ikke ondt at fjerne døde hår, for hårsækken er jo
"død"... Men når katten begynder at få grå (hvide) hår pga. alderdom, ja, så
er de jo ikke døde, men bare ufarvede hår, og så gør det selvfølgelig ondt
(dog ikke ret meget når vi snakker nakke og øverst på ryggen - jeg kunne
ikke drømme om at plukke i ansigtet!).

> Må blot igen konstatere, at jeg ikke tror, jeg nogensinde kommer til at
> udstille.

Hvorfor ikke... som du kan se er der bestemt forskellige metoder, også alt
efter hvilken race man har, og vi vælger jo hver især hvor meget vi gider
gøre ud af det - jeg er fx hamrende doven og gider ikke vaske og bade mv.,
så derfor har jeg valgt korthårskatte, der bare skal "glattes"

Mvh. Camilla

Fra : Pernille & Jesper

Dato : 17-07-03 13:36

Hej Jane,

det er meget forskelligt hvordan katte har det med at få fjernet hvide
hår i pelsen. Ce'Nedra, min sort-hvide norske skovkat, har en tendens
til at få nogle tykke hvide hår i sin sorte pels. Hun ser klart mere
imponerende sort ud, hvis der ikke er hvide hår i det sorte, så jeg
fjerner dem, når jeg kæler med hende. Hun brokker sig aldrig, så jeg
tror ikke det gør ondt. Små hvide hår i overgangen mellem sort pote og
hvidt ben fjerner jeg derimod ikke, for der gør hun tydeligt opmærksom
på at hun synes det er ubehageligt. Silk, min tabby Maine Coon, hader
når jeg prøver at fjerne de hvide hår i hans hale, så de får altså lov
at blive der.

Jeg bader kattene for at de skal være rene og lækre til udstillinger,
også selv om de brokker sig lidt, men jeg sætter grænsen ved soignering
som katten afgjort mener gør ondt. Derfor føntørrer jeg heller ikke de
katte, der bliver skrækslagne bare de ser hårtørreren! Så gør jeg
hellere lidt ekstra "benarbejde" med en rullekam for at de ikke kommer
til at få "morgenhår" når de tørrer.

/Pernille

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 17-07-03 21:03

> [...]
> katte, der bliver skrækslagne bare de ser hårtørreren! Så gør jeg
> hellere lidt ekstra 'benarbejde' med en rullekam for at de ikke kommer

Hej Pernille

Din fremgangsmåde kan jeg se noget mening i. Hvis ikke det gør ondt, er
der jo ingen skade i at fjerne dem, da jeg såmænd godt kan følge det
æstetiske argument for det. Men folk der går meget op i katte - følger
med her på siden, går på udstilling o.s.v. - holder jo tydeligvis også
meget af deres katte, og så kan jeg slet ikke forstå, hvordan de bevidst
kan gøre noget ved katten, når den beklager sig over det, fordi det gør
ondt på den, når det udelukkende er af æstetiske årsager. Vi er måske
ikke ude en større diskussion om dyrevelfærd, men et eller andet sted
synes jeg det skurer rent moralsk, og at det virker mærkeligt, når man
på en og samme gang kan hidse sig herfra og til Pilatus, over andre ting
som anses for forkert behandling af dyr, og så samtidig sidde og hive
hår ud på sit elskede dyr, selvom det gør ondt på den.
Jeg synes, man som dyreejer påtager sig det ansvar at tage sig bedst
muligt af sit dyr, og at det også indebærer at vægte dyrest trivsel over
menneskets ambitioner.
Men jeg fangede godt, at du stopper når det gør ondt på dem, og det har
jeg respekt for.
Hertil skal også siges, at der vil være mange meninger om dette, og
enhver har ret til sin egen.

Fra : Tina

Dato : 16-07-03 23:04

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:3f15b949$0$13182$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hvad er det lige der gør at en kat får de der døde, hvide hår? Er det
noget
> aldersbetinget eller hormonelt?

Sakset fra netprofessor.dk, som lige var det eneste sted jeg kunne finde en
simpel forklaring på hvide/grå hår:

"Hvorfor bliver man gråhåret?

Farven på dit hår afhænger af hvor meget melanin du har i din krop. Melanin
er et hudpigment som gør, at hvis du har meget af dette i dig vil du være
mørk, og hvis du har mindre af det vil du være lys. Det gælder også dit hår.

Når folk bliver ældre stopper man normalt med at producere melanin, hvilket
gør håret farveløst - altså, gråt eller hvidt. Visse mennesker (albinoer) er
født uden malaninpigment i hud, hår og øjne, hvilket gør dem naturligt
"hvide" med røde øjne."

--

Grå hår er ens hos alle pattedyr. Det er genetisk betinget, og kan ikke
ændres uanset hvad. Man kan sagtens have mange grå hår, allerede som ung.

Tina