Plejemor for lille-bitte killing, men kun ~
Fra : Ragna

Dato : 16-07-03 18:02

Hej gruppe!

I går aftes ringede den unge pige fra det husmandssted, hvorfra vi fik vores
kat, for at spørge, om vi ville passe en spæd kattekilling for dem i dag,
hvor familien skulle på en (forlængst planlagt) tur til Givskud.
For nogle dage siden havde en af deres katte fået killinger, som hun ikke
passede, men derimod bed ihjel. Pigerne reddede den sidste killing og fik
fat på en "startpakke" hos dyrlægen, og så anbragte de killingen på en
varmedunk og med et tæppe over sig. De var opmærksomme på at tørre killingen
bagi efter måltiderne, og den lille fyr virker meget livlig og i god form.
Den er blevet fodret med 2 - 2½ times mellemrum i dag, og den har også
kvitteret med en lille slat tis eller en smule afføring efter hvert måltid,
når jeg har strøget den forsigtigt på maven og bagi.
Det er lidt svært at få den til at sutte i starten, men efter et stykke tid
har den begyndt at tage fra, selv om den tager meget lidt, før den vender
hovedet væk. Alligevel var det ligesom om den søgte efter moderens dievorter
og blev ved med at møfle afsted i min hånd, så det er svært at vide, om den
har fået nok at spise.
Da jeg lagde den ned sidste gang, var den aldeles ikke tilfreds, men fik sig
møvet op over tæppet, så jeg måtte sidde lidt længere med den i hånden og
kæle lidt for den, før den var klar til at falde til ro under sit tæppe.
Om en times tid kommer de og henter den, og jeg må sige, at jeg glæder mig
til at slippe for ansvaret for så lillebitte et væsen, og at jeg håber, den
må klare sig. De har andre katte, som kan lære den at være kat, når den
bliver større, og heldigvis kan jeg følge med i dens trivsel, fordi den ene
af de unge plejemødre gør rent for mig en gang om ugen.
Pigerne mener, at den er under en uge. Tror I, at den klarer sig?
Der er billeder i mit album af den lille gæst her:
http://shor.ter.dk/789468105

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Louise Møller

Dato : 16-07-03 18:22

Hej Ragna.

Jeg har ikke tidligere skrevet herinde, men har dog fulgt gruppen i nogle
måneder. Jeg er da sikker på at den lille søde killing vil klare sig. Jeg
har selv haft en sådan lille skabning. Olfert var blot 1 uge gammel da jeg
fik hende, da hendes mor ikke ville ha' noget med hende at gøre. Hun er
vokset op med sutteflaske (halv sødmælk, halv vand og en gang sukker). Hun
er skam blevet en ganske sød mis (alt efter hvem du spørger) og rundede de 5
år den 26. juni. Så mon ikke denne killing også skal klare sig med den gode
pleje det lyder til den får?

--

~> Louise

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 16-07-03 20:50

<klip>
> [...]
> kat, for at spørge, om vi ville passe en spæd kattekilling for dem i dag,
> hvor familien skulle på en (forlængst planlagt) tur til Givskud.
Tror I, at den klarer sig?
> Venlig hilsen, Ragna

Hej Ragna
Jeg ved ikke meget om opflaskning af killinger, men I Guder hvor ser den
altså bedårende ud, og så lillebittelille.. så jeg vil krydse fingre for
den.
Jeg kom til at tænke på dette digt jeg har fundet på nettet:

http://hei.homepage.dk/kattens.html

Det må være skrevet til lejligheder bla. som denne :)
Sidst jeg så så lille en killing "live" var for....25 år siden vil jeg tro,
så jeg er helt misundelig på dig, at du fik lov at have den en dag...

Rigtig meget held og lykke til den lille "bimse"-killing

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : Ann K

Dato : 16-07-03 21:39

Hej Ragna.

>Pigerne mener, at den er under en uge. Tror I, at den klarer sig?

<> Det er jo svært at sige helt bestemt, men det lyder da som om den lille
er i kærlige og kompetente hænder
Men har de fået den tjekket hos dyrlægen? Kan nemlig ikke helt lide tanken
om at Mormis har bidt sine killinger ihjel... det plejer at være tegn på at
der er noget galt med killingerne OK - i nogle tilfælde _kan_ der jo
også være tale om en uerfaren Mormis, der reagerer helt forkert på
miv-lydene fra de små

Og så har du vel brug for en solstrålehistorie?
For ca 6 år siden opdagede min svigerinde at skader og krager havde samlet
sig omkring et bestemt sted ved hækken.... Hun tænkte ikke nærmere over det,
men da fuglene lige pludselig spredtes med skrig og skrål, så hun igen ud af
vinduet... På græsset stod en fuldstændig hysterisk rasende kat, som så
"mærkelig" ud... selv om den var gal, så hyperventilerede den voldsomt og
virkede lidt træt... hurtigt forsvandt katten ind gennem hækken og min
svigerinde så den ikke igen. 10 minutter senere var fuglene der igen!
Denne gang gik min svigerinde ud i haven, for at se, hvad det dog var, som
kunne hidse fuglene så voldsomt....
Inde under hækken fik hun øje på noget rødligt... en helt nyfødt killing,
der endnu ikke var slikket helt ren! Navlestrengen var bidt over og
moderkagen var også væk! Killingen var blevet hakket af fuglene og manglede
ca halvdelen af halen - og min svigerinde mente at den var død... Dog kunne
hun ikke få sig selv til at lade den ligge til fuglene - og tog derfor det
lille pus op, for at begrave den... Killingen var i live!!!! Og så fik hun
ellers travlt... dyrlægen blev kontaktet... der blev indkøbt
modermælkserstatning og indrettet en lille sovehule til den lille og min
svigerinde indstillede sig på, at hun de næste mange uger, kun ville få
sovet i to-timers intervaller!
Heldigvis fik hun hjælp af hendes to andre katte, der hurtigt tog killingen
til sig og var det mest perfekte onkel og tante par, den lille kunne ønske
sig

Emil er nu næsten 6 år gammel... og bortset fra hans halve hale er han en
utroligt flot og dejligt kælen rødstriber med et godt kattesprog

Håber det bedste for dit lille "plejebarn"

Mvh Ann

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 16-07-03 22:08

> [...]
>
> Emil er nu næsten 6 år gammel... og bortset fra hans halve hale er han en
> utroligt flot og dejligt kælen rødstriber med et godt kattesprog

Hvad skete der med den "mærkelige" kat, som jeg formoder var moderen ?

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann K

Dato : 17-07-03 09:47

Hje Jane.

>Hvad skete der med den "mærkelige" kat, som jeg formoder var moderen ?

<> Nu skulle det her være en solstrålehistorie som opmuntring til Ragna,
ikk' !
Men min svigerinde så faktisk _aldrig_ den voksne kat igen... men vi
formoder alle at der var tale om Emils mor, der måske var blevet overrrasket
af fødslen inden hun kunne nå at søge i ly :-/
Min svigerinde satte ellers mad ud i ca en uges tid (noget hun ellers aldrig
gør!), netop med tanke på at der måske var en Mormis, der nok kunne bruge
lidt ekstra hjælp... maden blev ikke rørt de første par dage - men til sidst
opdagede Kvarterets Skræk foderet og begyndte at chikanere min svigerindes
katte Så fjernede hun igen foderet... og spulede møgkatten ud af haven

Hun spurgte sig også for hos den lokale "Kattemor", der dog ikke kunne
genkende beskrivelsen af den voksne (tortie)kat....
Hendes håb er/var at der har været tale om en (normalt) indekat, der ved et
uheld var smuttet udendørs og som igen er kommet hjem i sikkerhed... men
ingen ved noget reelt.

Mvh Ann

Fra : Ragna Skott

Dato : 17-07-03 14:48

Tak for jeres søde hilsener og opmuntrende ord om den lille
pleje-killing.
Vi har lige fået at vide, at det stadig går godt med den lille, og at
den så småt er ved at få øjne.
Den er stadig meget energisk og karter ret meget rundt, når de sidder
med den på sofaen.
De har planer om snart at forsøge at introducere den til deres unge,
steriliserede hunkat, som de mener er blid og rolig af sig.
Deres lidt ældre (også steriliserede) hunkat reagerede som om killingen
var en rotte, da de prøvede at vise den lille frem. Halen begyndte at
gå, så de flyttede omgående den voksne kat for at undgå en tragedie.

Kattemoderen havde ikke bidt killingerne ihjel, som jeg først havde
forstået, men hun forlod dem i for lng tid, så de døde af varmetabet.

Venlig hilsen, Ragna

Fra : Birgitte

Dato : 17-07-03 17:19

"Ragna Skott" <rahasKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kattemoderen havde ikke bidt killingerne ihjel, som jeg først havde
> forstået, men hun forlod dem i for lng tid, så de døde af varmetabet.

Hej Ragna
Jeg har erfarret, at ved enkelte killinge fødsler, er det en rigtig god ide,
at lægge et par små krammedyr i fødekassen/hulen, da killinger har det med
at søge sammen når der skal soves.
De gør det af flere årsager, både for at holde varmen, men også af trykhed.
Når den nu er ved at få øjne, tyder det på, at den er ca 4-7 dage gammel.
Held og lykke med den.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Kate

Dato : 17-07-03 21:00

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> wrote in

> http://shor.ter.dk/789468105

Hold da op, den er godt nok ikke stor. Jeg håber bestemt at den klarer
sig. Det ville da være synd for det lille pus andet.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Ragna

Dato : 18-07-03 09:16

Kate skrev:
>Hold da op, den er godt nok ikke stor. Jeg håber bestemt at den klarer
>sig. Det ville da være synd for det lille pus andet

Foreløbig lyder det som om det går godt for den lille "Fighter", som pigerne
kalder den.
Jeg spurgte dem, om de også havde hørt en svag knirken, der lød som en slags
begyndende spinden, når man sad og kælede med den, og de mente, at det
virkelig godt kunne være det.
Jeg synes også, at en af opdrætterne her i gruppen for kort tid siden har
fortalt om en lillebitte killing, der også spandt allerede.

Til Birgitte: Tak for rådet om krammedyrene, som jeg har givet videre, men
til min overraskelse kendte pigerne allerede det trick.

Tidspunktet kunne næsten ikke være bedre, da både pigerne og deres mor har
ferie, og den lille er anbragt i dagplejebørnenes legeværelse, så den er
beskyttet mod de andre dyr i familien, indtil den er stor nok til at blive
introduceret til de andre katte og deres to hunde, som heldigvis også er
"kattevenlige".

--
Venlig hilsen, Ragna