Øjne..
Fra : Ninna Sørensen

Dato : 16-07-03 16:16

Hej gruppe.

Min kats ene øje løber i vand, eller der kommer ihvertfald noget væske ud
hver dag. er der noget som jeg selv kan gøre inde jeg søger dyrlæge?
Det skal lige siges at hun er indekat.

/Ninna

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-07-03 17:13

"Ninna Sørensen" <stump@crax.dk> skrev...

> Min kats ene øje løber i vand, eller der kommer ihvertfald noget væske ud
> hver dag. er der noget som jeg selv kan gøre inde jeg søger dyrlæge?
> Det skal lige siges at hun er indekat.

Hej Ninna

Der behøver ikke at være noget alvorligt galt fordi en kats øje løber i
vand - men der er nu flere forskellige typer infektioner, bl.a. Chlamydia og
Herpes, der kan give rindende øjne (dog typisk i forbindelse med andre
symptomer såsom nysen, næseflåd m.fl.).
Det kan også være en tilstoppet tårekanal - fx som følge af en tidligere
ubehandlet/ikke tilstrækkeligt behandlet infektion.

Jeg synes du skal lade dyrlæge kigge på øjet, det kan være, at katten skal
have en antibiotika-kur for at bedre flådet.

Mvh. Camilla

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 16-07-03 18:59

Yeps som Camilla skriver, kan det være nogle forskellige ting, så få missen
tjekket hos dyrelægen

Min Zeus havde også rindende øjne da jeg overtog ham (også indekat) det
viste sig at være Herpes (han havde ingen andre symtomer) men er frisk som
en havørn og er under behandling (livsvarigt)

/Mette

--
http://zeus.cyberdonut.dk/
http://choko.cyberdonut.dk/

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 16-07-03 21:59

Kan katten få den slags infektioner, hvis den har fået de normale
vaccinatiner ? Jeg synes da at huske, at i hvertilfælde clamydia er en
af de ting, der vaccineres mod i fobindelse med kattesyge og influenza
vaccinationen ?

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 17-07-03 02:11

Hej Jane!

Yeps den kan ihvert fald godt få Herpes, for min Zeus er vacc. og er
indekat.
Der er ufatteligt mange katte der har Herpes liggende i systemet, men som
aldrig får udbrud (ligesom med mennesker der har forkølelsessår), og derfor
aldrig mærker det.
Og så er der dem der har et lavt immunforsvar ex. killinger og stressede
katte som så kommer i udbrud og skal under behandling.

Mener (uden at være sikker) at Clamydia vacc. kun holder i 3 -4 mdr. og at
det ikke normalt er noget man vacc. imod. med mindre man opdrætter og skal
låne kat ud eller låne hankat... Men måske der er nogle andre der ved noget
mere præcist om det.

/Mette
--
http://zeus.cyberdonut.dk/
http://choko.cyberdonut.dk/

Fra : Ninna Sørensen

Dato : 17-07-03 12:20

> [...]
> Og så er der dem der har et lavt immunforsvar ex. killinger og stressede
> katte som så kommer i udbrud og skal under behandling.

Hmm.. Kan vi mennesker enlig også smitte kattene med forkøelse osv.? Vi har
nemlig lige været forkølet her i huset..

/Ninna

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 17-07-03 20:51

Hej Ninna!

Jeg mener bestemt ikke at mennesker kan smitte med forkølelse til kattene
(spurgte engang min dyrlæge da jeg havde øjnbetændelse, og dette kunne i
hvert fald ikke smitte).
Der er nogle få ting der kan smitte fra menneske til kat og omvendt, bla.
ringorm (og rabis?!)
Herpes hos katte er feks. en anden sygdom end herpes hos mennesker og vi
smitter derfor ikke hinanden med det.

Hvor mange eller få sygdomme der smitter på tværs af arterne ved jeg ikke,
så der må jeg være dig svar skyldig

/Mette

--
http://zeus.cyberdonut.dk/
http://choko.cyberdonut.dk/

Fra : Ninna Sørensen

Dato : 18-07-03 10:44

10000 Tak til jer som har svaret på mit indlæg..
Jeg vel snart tage til dyrlægen med hende, for at få fastslået hvad det er

Fortsæt god sommer!!

/Ninna