Trist .. :-(
Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 15-07-03 13:44

Hejsa allesammen ...

Jeg går og er trist i disse dage .. Lille Pop, som jeg fortalte om i sidste
uge ( tråd : må piller knuses ? ), har fået det dårligere .. Pillerne virker
tilsyneladende ikke, og hendes vejrtrækning er blevet dårligere samt at hun
virker som om hun ikke kan finde ro ..

Vi har været til dyrlægen flere gange undervejs ( de har ikke rigtigt kunne
set noget konkret ), og i morgen er der bestilt tid til røngden og
lungevævs-prøve. Hvis ikke der er noget fornuftigt at se der, er der vist
desværre kun een vej for mit lille pus .. Men jeg håber at vi i hvertfald
kan finde en forklaring på hvorfor har det så dårligt ..

Jeg vil bede jer om at tænke lidt på os i morgen .. tanken om at sende mit
lille pus til regnbuebroen allerede ( hun er 2½ år gammel ), er ikke til at
holde ud, selvom jeg hele dagen har haft det der citat i hovedet " det er
aldrig synd for at dyr at være dødt, men det kan nogle gange være synd for
det at være levende" - - men det er som om det ikke rigtig hjælper når man
selv står i situationen .. snøft ..

Meget meget triste hilsner fra Pia

--
Pia@lihme.com
Look at my quilts, cats and other stuff :

Fra : Pia J

Dato : 15-07-03 13:46

> [...]
> det at være levende" - - men det er som om det ikke rigtig hjælper når man

Det er jo stadig synd for dig... Håber det bedste.

:Pia

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-07-03 14:03

In article <3f13f717$0$32533$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Pia Lihme
Petersen <Pia@lihme.com> wrote:

> Pillerne virker
> tilsyneladende ikke, og hendes vejrtrækning er blevet dårligere samt at hun
> virker som om hun ikke kan finde ro ..

Årh den arme lille mus... jeg håber for hende (og dig) at dyrlægen
finder ud af hvad der er galt og kan hjælpe.
Vi sender alle de helbredende tanker vi kan, misserne og jeg..

Fra : Morten Skjershede

Dato : 15-07-03 14:08

"Pia Lihme Petersen" <Pia@lihme.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Pia@lihme.com
> Look at my quilts, cats and other stuff :

Vi krydser finger, sender positive tanker og håber der bedste.

Kh
Ulrich & Morten

www.dk-yeoman.dk
Opdræt af Cornish Rex

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-07-03 14:14

On 15/07/03 14:44, in article
<Pia@lihme.com> wrote:

> [...]
> det at være levende" - - men det er som om det ikke rigtig hjælper når man

Kan det være astma, din kat lider af? Astma behandles med kortison og
bronkiedilatorer. Man kan få denne medicin som piller, men det fås også som
inhalationsmedicin - sidstnævnte mulighed virker faktisk bedre (og er noget
dyrere end pillerne). Hvis du skriver til mig privat på
mailto:mail@korat.dk, ksn jeg finde nogle (amerikanske) links til dig og din
dyrlæge om felin astma og behandlingsmuligheder.
Mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 15-07-03 14:19

> On 15/07/03 14:44, in article
>
> Kan det være astma, din kat lider af?

Hej Camilla

Vil dyrlægen kunne finde astma på røngden / lungevævsprøve ?? Eller kan det
ikke "ses" på nogen måde ???

Hilsen Pia

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-07-03 14:51

On 15/07/03 15:18, in article
3f13ff2d$0$32478$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "Pia Lihme Petersen"
<Pia@lihme.com> wrote:

> Hej Camilla
>
> Vil dyrlægen kunne finde astma på røngden / lungevævsprøve ?? Eller kan det
> ikke "ses" på nogen måde ???
>
> Hilsen Pia

Han burde kunne høre det på lungerne med stetoskopet - ellers burde
røntgenbilleder vise lungevævsar (sådan blev min astmakat endeligt
diagnosticeret). Lungevævsprøve burde kunne vise det med sikkerhed, men det
har jeg ingen erfaring med.
Man kan ofte "se" astma ved at katten hoster og trækker vejret i bughulen...
Nogle astmakatte "knirker" og piver" mere, end de hoster.
Mvh Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-07-03 15:26

In article <BB39D351.2884A%mail@korat.dk>, Camilla Baird
<mail@korat.dk> wrote:

> [...]
> røntgenbilleder vise lungevævsar (sådan blev min astmakat endeligt
> diagnosticeret). Lungevævsprøve burde kunne vise det med sikkerhed, men det

Pia, det er noget forholdsvis nyt, ikke? Nu er jeg selv en "astmakat"
... og hvis felin og human astma ligner hinanden - og udfra de ting
jeg har læst _er_ det samme mekanisme -
http://makeashorterlink.com/?P37E22545
så vil / kan det komme i anfald - hvor alt er helt normalt ind imellem
anfaldene. Der er heller intet at høre / se mellem anfald, lungerne er
helt normale. Det er først efter lang tids "mishandling" af lungerne
der kommer skader. (En velbehandlet astma kan man ha' i mange år uden
skader) Man burde altså godt kunne lytte på lungerne i de tidlige
stadier uden at kunne høre noget, hvis det er mellem anfald. Måske
derfor man ikke har kunnet finde noget hidtil? Hvis der støder en
infektion til, kan anfaldet blive "kronisk", så man må stoppe anfaldet
med cortison (prednisolon) som Camilla skriver.
Du kan også læse om det her:
http://www.fritzthebrave.com/what-is-asthma.html
Hjalp pillerne slet ikke noget? Hvis det _er_ astma burde prednisolon +
nuelin bestemt hjælpe. (Typisk og effektiv akut astmabehandling)
Hvad med hjertet? Åndenød kan også skyldes vand i lungerne p.g.a
dårligt hjerte. Men det burde de da bestemt ha' kunnet høre??
Hm - det her hjalp heller ikke meget, vel? Man vil så gerne hjælpe,
men...

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-07-03 16:47

> [...]
> dårligt hjerte. Men det burde de da bestemt ha' kunnet høre??
> Hm - det her hjalp heller ikke meget, vel? Man vil så gerne hjælpe,

Pillerne hjalp heller ikke på min astmakat, fordi hun kæmpede simpelthen en
brav kamp *mod* dem... Derefter prøvede vi kortisondepotindsprøjtninger -
dem frastødte hendes krop... Inhalationsmedicin var sidste mulighed - hun
tolererer det, og det hjælper da bedre end ingenting...
Vi bruger Ventoline (akut) og Flixotide (forebyggende 2 gange daglig). Hvad
er Nuelin? Jeg kender ikke dette præparat - jeg vil gerne diskutere det med
min dyrlæge...
Mvh Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-07-03 16:59

In article <BB39EEA7.2885B%mail@korat.dk>, Camilla Baird
<mail@korat.dk> wrote:

> Vi bruger Ventoline (akut) og Flixotide (forebyggende 2 gange daglig). Hvad
> er Nuelin? Jeg kender ikke dette præparat - jeg vil gerne diskutere det med
> min dyrlæge...

Nuelin er et gammelt astmapræparat som man ikke bruger så meget mere
(til mennesker, i hvertfald) Det er theofyllin der er indholdsstoffet,
så vidt jeg husker (skal nok finde linket til lægemiddelkataloget ,
der virker udvidende på luftvejene. Desværre giver det også f.eks.
hjertebanken og andre ubehagelige bivirkninger, som de nyere midler
ikke giver, så man bruger det vist ikke så meget mere. Men Pia skrev jo
at det var det hendes kat fik - og jeg mener at kunne huske at Trine
Piltofts kat fik noget i samme stil, så måske bruges det "stadig" til
dyr.
Jeg kan forresten fortælle dig at din kat får præcis samme
astmabehandling som mig
lægemiddelkataloget.
http://www.lk-online.dk/
søg på "nuelin"

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-07-03 17:13

On 15/07/03 17:58, in article
150720031758555212%webmaster@FJERNESsiamis.com, "Ann Rudbeck"
<webmaster@FJERNESsiamis.com> wrote:

> [...]
> at det var det hendes kat fik - og jeg mener at kunne huske at Trine
> Piltofts kat fik noget i samme stil, så måske bruges det "stadig" til

Ikke iflg min dyrlæge eller de amerikanske sites.

> Jeg kan forresten fortælle dig at din kat får præcis samme
> astmabehandling som mig

Og migselv - selvom jeg bruger billigere kopipræperater.

> lægemiddelkataloget.
> http://www.lk-online.dk/
> søg på "nuelin"

Mange tak

Mvh Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-07-03 18:47

In article <BB39F498.2885F%mail@korat.dk>, Camilla Baird
<mail@korat.dk> wrote:

> Ikke iflg min dyrlæge eller de amerikanske sites.

Tjah, Trine lød som om det var på "forsøgsbasis" at hendes dyrlæge
prøvede i sin tid

http://makeashorterlink.com/?D46B12645

jeg ved ikke om Pia's dyrlæge prøvede sig frem men det var også Nuelin
hun nævnte.

http://makeashorterlink.com/?U28B32645

> Og migselv - selvom jeg bruger billigere kopipræperater.

Ja, vi er åbenbart slet ikke så forskellige fra de firbenede venner

Fra : Jan Holm

Dato : 16-07-03 00:31

Camilla Baird wrote:
> Vi bruger Ventoline (akut) og Flixotide (forebyggende 2 gange daglig).

Hej Camilla

Vi har også en astma kat. Prednisolon virker hurtigt og i
disse dage har han hårdt brug for det. Når der er så varmt
som nu er den helt gal i dagtimerne. Det skulle dog være
en barsk omgang for katten at være på prednisolon. Er
det der Flixotide mod astma, er det "mildt" og virker det godt.
Det virker somom det går helt galt når der bliver rigtig varmt som
igår og idag. 2+2 = han har det for varmt. Nu har han en ordentlig
tyk pels, kunne man hjælpe ham af med noget af den ? Tænker
på en tyndingssaks, måske langt ude men der er vel lidt logik i tanken.

Og til Pia, held og lykke til herfra. Hvis det ikke er prednisolon
Pop har fået så skulle i næsten prøve. Vi startede på det igår
med vores astma kat, som netop igår fik det meget dårligt.

Vi har efterhånden fået Strumph opdraget til at spise piller.
Igår kom han ind, gik igang med at spise, så stod jeg der
med pillerne, på samme måde som med lyden af en dåse er
han helt klar over hvad der skal ske. Han gik 2 skridt tilbage
fra skålen og ventede på at nu skulle han have pille. Måske
lidt langt ude men jeg tror godt han ved hvad de piller betyder for
ham...

At give piller = ned på knæ, katten mellem benene med bagenden
ind mod dig. 1 finger ind på hver side af munden, klem til katten
åbner, pillen ind over tungen og hold så katten om munden så den
ikke kan åbne. Vent indtil tungen lige pipper ud, så skulle pillen
være i "skuret" I starten skal man måske være ret håndfast men
her virker det somom han nu acceptere det.

Mvh
Jan Holm

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-07-03 15:26

In article <3f148ea9$0$97238$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jan Holm
<NOSPAM@NOSPAM.TIA> wrote:

> Er
> det der Flixotide mod astma, er det "mildt" og virker det godt.

Hej Jan

Jeg er jo ikke Camilla men jeg kender godt flixotide. Det er
cortison i sprayform til inhalation, så det kun virker på lungerne og
kun i meget lille grad påvirker resten af kroppen. Der er derfor heller
ikke nær så mange bivirkninger

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 15-07-03 16:04

"Pia Lihme Petersen" <Pia@lihme.com> writes:

> [...]
> tilsyneladende ikke, og hendes vejrtrækning er blevet dårligere samt at hun

Æv da også...
Vi her krydser fingre/poter/tæer for at i finder ud af hvad der er
galt og får det afhjulpet så hun kan blive frisk igen

Anastacia sender et stort helbredespinbrum og jeg mange positive
tanker

Ja det er noget ged at stå i situationen, men jeg ved af egen erfaring
*snøft* at du kan være sikker at du ved om tiden er inde eller om det
kan afhjælpes på en eller anden måde...

> Meget meget triste hilsner fra Pia

--
Med venlig hilsen & mIauu samt miauu fra landet ved regnbuen
Henrik & Anastacia samt Melissa

Fra : Ann K

Dato : 15-07-03 17:20

Hej Pia.

> [...]
virker
> tilsyneladende ikke, og hendes vejrtrækning er blevet dårligere samt at

<> Åhhh - du kan tro jeg føler med dig!!!
Håber at dyrlægen kan finde ud af, hvad Pop fejler... og at der er en
effektiv behandling!

Mvh Ann

Fra : Bente Jepsen

Dato : 15-07-03 18:48

> [...]
virker
> tilsyneladende ikke, og hendes vejrtrækning er blevet dårligere samt at

Stakkels lille Pop, (og dig med, føj hvor er det slemt når ens katte er
syge).

Håber virkelig at dyrlægen kan finde noget der kan hjælpe i morgen og ikke
bare et farvel.

Krydser fingre for jer.

Mange hilsner
Bente

Fra : Kate

Dato : 16-07-03 15:36

"Pia Lihme Petersen" <Pia@lihme.com> wrote in

> Jeg går og er trist i disse dage ..

Det kan jeg godt forstå. der er ikke noget mere trist end når kræene er
syge og man intet føler man kan gøre for dem.
Håber dyrlægen havde godt at sige i dag.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer