MS Windows
briani 27239
log on boksen til windows
Fra : **LOC**

Dato : 16-07-03 23:17

Hvordan fjernes denne. Mit windows er installeret uden brugerkontoer . men
pludselig beder dem mig om at logge på. Jeg kan trykke enter og derefter
logger den mig på og mit windows ligner sig selv.

Hvordan i helve..... fjernes dette igen. det er meget irreterende. meningen
er at min comp bare skal hoppe ind i windows uden nogen former for bruger
adgange.

Windows xp dk pro

hilsen

**LOC**

Fra : Thomas Madsen

Dato : 16-07-03 23:24

**LOC** skrev:

> Mit windows er installeret uden brugerkontoer . men pludselig
> beder dem mig om at logge på. Jeg kan trykke enter og derefter
> logger den mig på og mit windows ligner sig selv.

Prøv Start > Kør: control userpasswords2
Fjern så fluebenet i 'Users must enter a user name and password...'

Madsen.

Fra : preben kaas

Dato : 17-07-03 15:43

On Thu, 17 Jul 2003 00:17:04 +0200, "**LOC**" <anhen@remthismail.dk>
wrote:

> [...]
>er at min comp bare skal hoppe ind i windows uden nogen former for bruger

Det var dog underligt! Min XP Pro begyndte helt umotiveret (jeg har
ikke stillet på noget) på nøjagtig det samme i går.
Mon det er en "tidsindstillet bombe" fra MS?

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-07-03 16:13

preben kaas skrev:

> Mon det er en "tidsindstillet bombe" fra MS?

Det plejer at ske når man installerer .NET 1.1 og årsagen er at
der bliver oprettet en ny konto ved navn ASPNET. Hvis du har det
her 'Automatic Update' slået til i WinXP så går jeg ud fra at
..NET 1.1 bliver hentet automatisk når den bliver tilgængelig på
Windows Update. Du kan evt. kigge i Tilføj/Fjern Programmer inde
i Kontrolpanelet. Hvis du kan se 'Microsoft .NET Framework 1.1'
på listen så er den installeret.

I stedet for at gøre det som jeg foreslog i:
<news:Xns93BB408A243D.thomas@madsen.tdcadsl.dk> - så kan man også
bare deaktivere ASPNET-kontoen.

Start > Kør: control userpasswords2
Advanced > Advanced > Users hvor du højreklikker på ASPNET-kontoen
og vælger Properties. Derinde kan du deaktivere kontoen. ('Account
is disabled').

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-07-03 16:27

Hej Thomas Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Start > Kør: control userpasswords2

Helt ekskursivt og uden sammenhæng (da jeg forsøger at danne mig en ide
om, hvordan NT/XP fungerer):

Er det som i Win9x (og delvis i DOS, for den sags skyld), så "control"
er et program/-fil, og "userpasswords2" er en slags datafil til dette
program?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : preben kaas

Dato : 17-07-03 18:08

On Thu, 17 Jul 2003 17:12:44 +0200, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>i Kontrolpanelet. Hvis du kan se 'Microsoft .NET Framework 1.1'
>på listen så er den installeret.
Den er ikke installeret

> [...]
>Advanced > Advanced > Users hvor du højreklikker på ASPNET-kontoen
>og vælger Properties. Derinde kan du deaktivere kontoen. ('Account

Der findes heller ingen ASPNET-konto.

Til gengæld skete der noget mærkeligt da jeg fjernede markeringen som
du foreslog.
Ved næste opstart var 3/4 af mine genveje på skrivebordet væk og
tilsvarende kunne jeg heller ikke finde programmerne i stifinder.
Så jeg genindsatte fluebenet og så var alt som før og så må jeg jo
finde mig i at sige ja til adgangskode.

Men tak for dine forslag alligevel.

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-07-03 16:42

Rudi Stegen skrev:

> Er det som i Win9x (og delvis i DOS, for den sags skyld), så
> "control" er et program/-fil, og "userpasswords2" er en slags
> datafil til dette program?

Her i WinXP Pro er control-kommandoen et kald til kontrolpanelet.
Hvis jeg i en kommandoprompt, eller i Start > Kør, kun skriver
control, så starter kontrolpanelet.

Skriver jeg control userpasswords så starter jeg 'User Accounts'
som ligger inde i kontrolpanelet. Problemet er blot at du vha.
'User Accounts' i WinXP ikke kan ændre på om brugere f.eks. skal
indtaste en adgangskode for at komme ind i Windows ved logon.
Det kan du derimod vha. userpasswords2 som er identisk med den
'User Accounts' som du finder i kontrolpanelet i Win2000, men
som ikke er synlig i WinXPs kontrolpanel. (Det kan den dog komme
til, men den er der ikke som standard).

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-07-03 17:29

Hej Thomas Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvis jeg i en kommandoprompt, eller i Start > Kør, kun skriver
> control, så starter kontrolpanelet.

[Og userpasswords vs. userpasswords2]

Smukt, så følger kommandoerne overordnet set helt samme principper som
Win9x (og DOS).

Ikke blot tak for denne grundoplysning, som jeg eftersøgte. Men
derudover endda et godt tip mht. lige netop den aktuelle kommandolinje.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-07-03 21:21

preben kaas skrev:

> Ved næste opstart var 3/4 af mine genveje på skrivebordet væk og
> tilsvarende kunne jeg heller ikke finde programmerne i stifinder.

Hmm, hvordan har du tidligere fået WinXP til at lade være med at
spørge om en adgangskode ved opstart, eller det har den måske bare
pr. automatik undladet at spørge om fra starten af?

Madsen.

Fra : preben kaas

Dato : 17-07-03 21:38

On Thu, 17 Jul 2003 22:20:42 +0200, Thomas Madsen
> [...]
>spørge om en adgangskode ved opstart, eller det har den måske bare
>pr. automatik undladet at spørge om fra starten af?

Jeg har intet gjort bevidst.
Fik ny PC ved årsskiftet og indlæste der Win XP Pro og derfra og til
og med i forgårs har den aldrig spurgt om adgangskode.

Det begyndte XP'en med i går.

Jeg havde godt nok nogle problemer med mit 56k modem i går. Det
"forsvandt" i forbindelse med installering af et nyt faxprogram (Venta
Fax & Voice 5.2) og der var jeg nok inde og "rode" lidt med netværk,
TCP og hvad det nu hedder.
Faxprogram og modem virker men som sagt spørges der så også om
adgangskode ved opstart men det er da også til at leve med.

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-07-03 21:55

preben kaas skrev:

> Fik ny PC ved årsskiftet og indlæste der Win XP Pro og derfra og til
> og med i forgårs har den aldrig spurgt om adgangskode.
>
> Det begyndte XP'en med i går.

Nu kan jeg ikke huske i detaljer hvordan jeg plejer at installere
WinXP, for så mange gange har jeg heller ikke gjort det, men som
jeg husker det så gør jeg blot hvad installationen beder mig om og
hver gang er jeg endt op med en administratorkonto og en brugerkonto
med administratorrettigheder, hvilket betyder at jeg skal indtaste
en adgangskode under opstarten. Noget tyder på at du kun har en
enkelt konto og det er administratorkontoen som du så bruger i det
daglige. Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan du ellers som standard
kan slippe for at skulle skrive adgangskoden, men det er der sikkert
andre der kan.

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-03 22:07

In dk.edb.system.ms-windows, Thomas Madsen wrote:

>Noget tyder på at du kun har en enkelt konto og det er
>administratorkontoen som du så bruger i det daglige.

Jeg ville bare lige tilføje, at det kan opnås hvis man "kommer til"
at lave en fejlsikret opstart, der hvor det allersidste trin i
installationen, nemlig oprettelse af rigtige brugere, skulle have
foregået. Næste gang man booter er installationen overstået og man
bliver ikke spurgt om man vil oprette flere brugere end
administratoren. Jeg ved ikke om det kan have været sket?

>Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan du ellers som standard kan
>slippe for at skulle skrive adgangskoden, men det er der sikkert
>andre der kan.

Nu er jeg kun nået til trinnet hvor man opretter brugere meget få
gange, for lang tid siden (da jeg ved et uheld opdagede førnævnte
"trick", var det slut med andre brugere end administratoren - selvom
jeg ved at det frarådes). Men hvad sker der hvis man ikke angiver et
kodeord under brugeroprettelsespunktet i installationen? Er det
muligt? Svjh kan man undlade at angive kodeord for administratoren i
hvert fald.

--
Lars Stokholm

The case of George the Wipe, oh God I can't stop laughing,
this sense of humour of mine, it isn't funny at all. (KT)

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-07-03 22:14

Lars Stokholm skrev:

> Men hvad sker der hvis man ikke angiver et kodeord under
> brugeroprettelsespunktet i installationen? Er det muligt?

Jeg kan faktisk ikke huske det, men jeg mener at man skal indtaste
en adgangskode for den nye konto.

> Svjh kan man undlade at angive kodeord for administratoren i hvert
> fald.

Sådan husker jeg det også. Hver gang jeg har installeret WinXP Pro
har jeg altid efterfølgende opdaget at selve administratorkontoen
ikke har nogen adgangskode. Den har jeg altid indtastet lang tid
efter at installationen er færdig. Om det så er mig der kvajer mig
et eller andet sted under installationen ved jeg ikke, men den har
været sikker hver gang.

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-03 22:42

In dk.edb.system.ms-windows, Thomas Madsen wrote:

>Jeg kan faktisk ikke huske det, men jeg mener at man skal indtaste
>en adgangskode for den nye konto.

Ok.

> [...]
>efter at installationen er færdig. Om det så er mig der kvajer mig
>et eller andet sted under installationen ved jeg ikke, men den har

Det er ellers ikke lige til at overse. Der er to felter nede i bunden
af skærmbilledet. Ét til kodeordet og ét til, til kodeordet. :)

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-07-03 22:45

Lars Stokholm skrev:

> Der er to felter nede i bunden af skærmbilledet. Ét til kodeordet
> og ét til, til kodeordet. :)

Hmm, jeg må være halvblind.

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-03 22:56

In dk.edb.system.ms-windows, Thomas Madsen wrote:

>Hmm, jeg må være halvblind.

Tja, det ville være lidt underligt om der var en bug i
installationsprogrammet, men jeg kan ikke udelukke det.

Fra : preben kaas

Dato : 18-07-03 21:46

On Thu, 17 Jul 2003 23:45:03 +0200, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hmm, jeg må være halvblind.

Så er vi to som trænger til briller for jeg har heller ikke opgivet
brugernavn/adgangskode da jeg indlæste XP i beg. af året.

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-03 22:44

In dk.edb.system.ms-windows, preben kaas wrote:

>Så er vi to som trænger til briller for jeg har heller ikke opgivet
>brugernavn/adgangskode da jeg indlæste XP i beg. af året.

Det er kun adgangskode, brugeren er "Administrator". Jeg er pænt
sikker i min sag, for jeg har ikke engang tal på hvor mange gange jeg
har installeret Windows XP.

Jeg ville ønske at jeg kunne give jer et screenshot, men det er ikke
muligt og jeg har ikke noget digitalkamera. :) Jeg vender tilbage hvis
det lykkes mig at finde en eller anden form for skærmbillede.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-03 22:47

In dk.edb.system.ms-windows, Lars Stokholm wrote:

>Jeg ville ønske at jeg kunne give jer et screenshot, men det er ikke
>muligt og jeg har ikke noget digitalkamera. :) Jeg vender tilbage hvis
>det lykkes mig at finde en eller anden form for skærmbillede.

Wee, Google er sgu den bedste side på Internettet. :)

<http://www.wown.com/helmigj/gif_wxp/wxpins15.gif>. Det foregår
nederst i billedet (markeringen har ikke noget med det at gøre).

Fra : preben kaas

Dato : 19-07-03 16:48

On Fri, 18 Jul 2003 23:46:49 +0200, Lars Stokholm <monospam@mail.dk>
wrote:

>Wee, Google er sgu den bedste side på Internettet. :)
>
><http://www.wown.com/helmigj/gif_wxp/wxpins15.gif>. Det foregår
>nederst i billedet (markeringen har ikke noget med det at gøre).

Ja, man kan finde mange "sjove" ting og svar m. Google.
Jeg kan godt nok ikke huske at jeg ved installationen har set det
skærmbillede, men hvis jeg har så har jeg sikkert indtastet mit navn
under computernavn, men jeg er helt sikker på at jeg ikke har angivet
adgangskode.
Helt sikker er jeg dog på at jeg fra første uge i år indtil denne uge
ikke er blevet spurgt om adgangskode ved opstart.

Engang imellem må man jo undres og opgive at finde en fornuftig
forklaring på en komputers særheder, ik?

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse