MS Windows
briani 27239
Låsning af WinXP indstillinger.....
Fra : Bo G. Christensen

Dato : 05-07-03 18:49

Hej !

Hvem ved hvordan jeg låser WinXP, således at brugerne ikke kan ændrie i
indstillinger for skrivebordets-tapet, start-billede, slut-billede, og hvad
har vi alt....

Jeg har nogle maskiner, som står i et offentligt tilgængeligt lokale, og er
ved at være træt af, at skulle gå og fjerne diverse porno fra tapetet, samt
ikke mindt at skulle forske efter hvile indstillinger der nu er ændret,
således at maskinen ikke lige kan det den skal......

Kort sagt, når jeg har indstillet "brugerens" opsætning, hvordan forhindrer
jeg så at bruger ændrer disse indstillinger....

Best regards !

Bo

Fra : jens

Dato : 05-07-03 22:47

"Bo G. Christensen" <bgc@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> Kort sagt, når jeg har indstillet "brugerens" opsætning, hvordan
forhindrer
> jeg så at bruger ændrer disse indstillinger....

Gør brugerne til brugere.....
I Kontrolpanel - administration - komputeradministratiom lokale brugere....
Hklik på den bruger som logges på med, og gør den medlem af brugere, nu er
den enten administrator eller superbruger.

Brugere kan køre programmer, men ikke installere eller slette eller ændre i
maskinen.

Du bruger forhåbentlig NTFS til c drevet. ?

Mvh Jens

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 05-07-03 23:41

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> maskinen.
>
> Du bruger forhåbentlig NTFS til c drevet. ?

Jep (-:

Naturligvis bruger jeg NTFS.... alt andet er for usikkert....
Jeg vil prøve det du skriver.... selvom jeg mener at det er sådan maskinen
er sat op, og alligevel ændres der på "tapetet"... )-:

Tak for hjælpen !

Best regards !

Bo G. Christensen
Nanortalik
Grønland

Fra : jens

Dato : 06-07-03 00:11

> [...]

> Jeg vil prøve det du skriver.... selvom jeg mener at det er sådan maskinen
> er sat op, og alligevel ændres der på "tapetet"... )-:

Jeg tror de er sat op som begrænset i XP`s kontrolpanel....., derved bliver
de "superbrugere", og eneste begrænsning er at de ikke kan ændre netværks
opsætning.

Hvis de der brugere så er der jo gæst............
Du kan også opsætte den lokale brugerpolitik som du ønsker, men det er et
stort arbejde at vedligeholde, og det er du nok ikke interesseret i.....

Mvh Jens

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 07-07-03 00:25

> [...]
> stort arbejde at vedligeholde, og det er du nok ikke interesseret i.....

Jeg er måske nok interesseret i at opsætte en lokal brugerpolitik, hvis du
kan fortælle mig lidt om hvordan man gør, eller finder literatur omkring
emnet.....

Idag forsøgte jeg at putte brugeren, i bruger-gruppen.... det hjalp ikke,
selv da jeg puttede brugeren i gæstegruppen, havde brugeren alt for
vidtgående beføjelser.....

En bruger der har logget på som gæst, og er kategoriseret som en del af
gæste-gruppen, har adgang til at ændre samtlige indstillinger på
skrivebordet, samt til at kalde kontrolpanelet, hvor der frit kan rodes i
det meste )-:

Jeg vil låse maskine, således at en bruger slet ikke kan se kontrol-panelet,
brugerne skal faktisk heller ikke kunne se C-drevet overhovedet, idet de
logger på, får de tilknyttet et Z-drev på en lokal server som er deres, så
hele C-drevet skal være usynligt, A-drevet må ikke kunne andet end hente og
gemme data, men må ikke kunne starte programmer af nogen art, samme glæder
CD-rom-drevet......... kort fortalt er det nok nemmere at fortælle hvad
brugeren må, end hvad brugeren ikke må, brugeren må stort set ingenting, ud
over at anvende de programmer som ligger fremme på "skrivebordet", alt andet
er ikke tilladt, og skal som sådan heller ikke kunne ses.....

Alle gode ideer modtages med stor interesse...

Best regards !

Bo

Fra : jens

Dato : 07-07-03 00:38

"Bo G. Christensen" <bgc@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> Alle gode ideer modtages med stor interesse...

Hvilket OS er der på den server ?

Mvh Jens

Fra : BOH

Dato : 07-07-03 18:44

Bo G. Christensen wrote:
> [...]
>>
> Idag forsøgte jeg at putte brugeren, i bruger-gruppen.... det hjalp
> ikke, selv da jeg puttede brugeren i gæstegruppen, havde brugeren alt
[snip..]

For mig lyder det som om at du roder lidt rundt i gruppemedlemskaberne.
Hvis en bruger er medlem af gæster og administratorer, har han
administratorrettigheder.

Med andre ord: det nytter ikke at melde en bruger ind i en mere restriktiv
gruppe, hvis du undlader at fjerne ham fra en mindre restriktiv gruppe.

Brug Computer administration:
Højreklik på _denne computer_ vælg _administrer_
Find _lokale brugere og grupper_ og klik ind under _brugere_
Dobbelt klik på selve brugeren.
Kig under fanen _medlem af_
Sørg for at han kun er medlem af f.eks. brugere.

--
Mvh Morten