Gad vidst om han forstår?
Fra : Kate

Dato : 01-04-01 23:14

Måske nogle af jer husker at jeg for...hvad....1 månedstid siden spurgte
om jeg skulle bekymre mig over at Oliwer kastede meget op. Det gik
ligesom i sig selv igen og jeg tænkte ikke mere over det. Men så
begyndte det igen. Jeg blev igen bekynret for han fik jo det samme som
altid ligesom Johan og Sofie, og de kastede ikke op. I sidste weekend,
Lørdag morgen, gav jeg dem fisk og Oliwer som normalt æder som var det
hans sidste måltid, spiste ca. halvdelen af sin portion, hmmm, det blev
jeg ikke rigtigt glad for. Jeg var på vej til Kolding og ville derfor
ikke være hjemme hele dagen. Da jeg kom hjem ca. kl 2.30 fik jeg "talt"
med Oliwer, men da jeg jo var træt ventede jeg ikke for at se om han
spiste. Søndag var jeg selv dårlig så det var sent før jeg lagde mærke
til at han ikke rigtigt spiste. Mandag morgen da jeg gav mad snuste han
til skålen men ville intet ha'. Når man kender Oliwer ved man at det
bestemt ikke er normalt. Åhja, med til historien hører at der var opkast
3 steder, 2 i køkkenet og 1 i entreen da jeg kom hjem Lørdag nat, et af
stederne var svagt lyserødt. Mandag morgen kastede han op igen og jeg
frygtede at der var blod i opkastet. Så var det dyrlæge.
Jeg valgte Centrum Dyrklinik i Rødovre fordi jeg havde hørt godt om den
og fordi min daglige dyrlæge, omend vældigt sød, virker uerfaren og
Oliwer fortjener kun det bedste. Nåmen dyrlægen virkede noget bekymret
over hvad jeg havde at fortælle. Han undersøgte Oliwer, men da han er en
ret genstridig herre kunne dyrlægen kun mærke lidt på ham og kigge ham
dybt i øjnene. Vi aftalte at jeg skulle komme igen med kræet Tirsdag så
ville dyrlægen lave en blodtest og en grundig undersøgelse af Oliwer
mens han sov. Som sagt så gjort.
Dyrlægen nævnte muligheden for lever/nyre-problemer, hvilket jo gjorde
mig meget nervøs, så dagen på arbejdet var et sandt helvede. Heldigvis
havde min dejlige kat ikke noget med lever eller nyrer, stort lettelsens
suk. Tilgengæld har han problemer med slimhinderne i maven. Umiddelbart
skal han ha' medicin i ialt 10 dage. Hvis i kunne se mine hænder og arme
ville i vide hvor svært det er at få Oliwer til at ta' sin medicin.
Tilfældigvis kom "Huskatten" lige forleden med en artikel om at gi'
piller til katte, suk, den artikel har jeg forgæves prøvet at få Oliwer
til at læse. Nå, men artiklen nævnte nu alligevel en ting som jeg kunne
bruge, nemlig den om at være stærk for kattens skyld (eller sådan
oversææter jeg det i mit hoved).
Jeg startede i Onsdags med pillerne, to gange daglig og for hverdag er
det faktisk blevet en lille smulle lettere. Derfor min overskrift!
Indrømmet jeg har, efter hver medicinering kælet for Oliwer meget længe
og fortalt ham hvor fin, dygtig, smuk, dejlig etc en kat han er.
Kæleturen har varet så længe det har taget for ham at falde ned ovenpå
pillen, så når han er gået er det virkeligt gået og ikke styrtet væk i
desperation. I aften tog det ca. 15 sek at gi' ham pillen, måske en dag
han kommer frivilligt

Helt seriøs så tror jeg godt han ved at jeg forsøger at hjælpe ham, tror
i ikke også det?

Iøvrigt tæller jeg hans opkastfri dage - 5 nu
Temmeligt travlt her iøjeblikket, den ene kanin har haft et lidt for tæt
forhold til en kat som har resulteret i at han er blevet revet i øjet.
Han får nu smurt sit øje 3 gange i døgnet og skal ha' det i 8 dage.
Resten af tiden går med at prøve at bli'e gode venner med begge kræ. Det
virker vist!

PS undskyld længden.
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 02-04-01 09:55

Hej Kate
<Snip>om Oliwers helbred<snip>

Kate wrote:

> Helt seriøs så tror jeg godt han ved at jeg forsøger at hjælpe ham, tror
> i ikke også det?

Jeg tror egentlig også han kan forstå at du gør det for hans skyld. Sådan
virkede det i alt fald på mig, da jeg skulle dryppe Frejas øjne med
hydrocortisonsalve pga. øjeninfektion. De første 2-3 gange forsøgte hun at
kradse og nappede også lidt (I skulle se hvad hendes modstand gjorde mod
vores køkkenbord* - men herefter begyndte hun selv at lægge hovedet
bagover og så lade mig dryppe. Den lille pote kom ikke op mere og selvom jeg
kunne se at hun absolut ikke kunne lide det (salven svier lidt når den
kommer i øjet), så virkede det som om hun forstod at det hjalp...eller måske
forstod hun blot at det gik hurtigere, når hun ikke gjorde modstand. Under
alle omstændigheder forstod Freja, og Oliver garantereret også, at det ikke
er for at være styg. God bedring til Oliver
- Gitte

*Jeg tænkte ikke over at lægge noget under hende, så det ser ud som om hun
har stået og hvæsset kløer på bordpladen...suk...desuden viste det sig også
at være nemmere at jeg satte mig på gulvet med hende.

Fra : Nina

Dato : 02-04-01 10:33

Jeg skulle engang give min hankat piller.... piller der tilsyneladende
smagte a h... til. Han spruttede og hvæssede, og var total umuligt.
Efter nogle "tabte slag" lagde jeg hovedet i blød.
Resultatet blev at jeg tog en kapsel med ligegyldigt indhold (det var kalk),
en af de kapsler man kan dele på midten. Tømte indholdet ud. Puttede min
pille ned i den ene halve kapsel. Klemte kapslen sammen med fingerne for
enden og brændte den lidt med en lighter, så den smeltede sammen.
Så gled den nemt ned i halsen på katten og smagte ikke af noget grimt. Det
fortsatte i alle 10 dage uden problemer, på nær af den dag, hvor jeg ikke
vaskede mine fingre mellem jeg rørte ved pillen og puttede kapslen i halsen,
så det skal man huske.
--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-04-01 10:39

tja jeg er både/og ret sikker på at de forstår..
Fordi da Melissa var på P-piller sad hun hver søndag eftermiddag i
køkkenvindueskarmen indtil hun havde fået den ugentlige og det var gerne med
miau og anden markering af at der altså manglede noget her, når hun så havde
fået den var det igen ud i det fri "på jagt" osv

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-04-01 01:34

d. 02/04/01 0:13 skrev Kate på oliwer@herogder.tele.dk i artiklen
3AC7A825.B2AB64E8@herogder.tele.dk:

> Helt seriøs så tror jeg godt han ved at jeg forsøger at hjælpe ham, tror
> i ikke også det?

hej Kate

Jo det tror jeg faktisk. Jeg har set samme fænomen flere gange. Første gang
stritter de imod alt hvad de kan. Men så begynder det at gå bedre.
Da Dittes blev steriliseret gik der lidt betændelse i såret, så vi måtte
vende hende om på ryggen, rette hendes ømme maveskind ud og rense med
brintoverilte. Ditte er normalt en lille temperamentsfuld dame. Ikke at hun
bider eller river, men hun vrider og snor sig som 40 orme og sætter fra med
arme og ben, hvis hun vil ned, operationssår eller ej. Men her - hun lå på
ryggen med hovedet løftet for at følge med i hvad jeg lavede - og fandt sig
i at få renset sin sikkert ømme mave uden vrøvl. Jeg tror at hun vidste jeg
prøvede at hjælpe hende.
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Kate

Dato : 03-04-01 23:01

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> i at få renset sin sikkert ømme mave uden vrøvl. Jeg tror at hun vidste jeg

Det er helt klart at han ikke bryder sig om sin medicin, men han har
faktisk ikke revet mig i tre dage, så det er et stort fremskridt og han
lader sig trøste og nusse meget. I det hele taget er jeg sikker på at
han har det _meget_ bedre, nu kommer han frivilligt ind til mig i stue
og soveværelse og til morgen genoptog han et meget afholdt ritual. Han
ville ind under dynen og ha' det sidste kvarter
Jeg må sige jeg er imponeret at Ditte tog det så pænt med det samme.
Oliwer ved godt hvorfor han er udstryret med klør og tænder og skulle
vist overbevises om at jeg kun ville ha' min kat rask og ikke forsøgte
at myrde ham.

Fra : N/A

Dato : 04-04-01 01:47

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-04-01 01:47

d. 04/04/01 0:00 skrev Kate på oliwer@herogder.tele.dk i artiklen
3ACA4803.3AC137F@herogder.tele.dk:

> Jeg må sige jeg er imponeret at Ditte tog det så pænt med det samme.

Hej Kate

Nå ja, ikke helt med det samme
Første gang lavede hun vride/dreje/sno/skubbe tricket. Men da hun hverken
bider eller river for alvor - Ditte stoler på mig og min mand med sit liv,
tror jeg - så lykkedes det mig alligevel at rense såret i maveskindet. Og så
gik der tilsyneladende et lys op for hende - aha, de prøver at gøre det
bedre! Og så fandt hun sig fromt i det fremover
Piller derimod - uha, jeg er glad for at hun så sjældent har været syg -
også af den grund. Det er nemmere at holde fast i 8 nyfangede ål - på en
gang...
--
Mange hilsner fra Ann R

P.S: Nye billeder af mine vidundere:
http://homepage.mac.com/ann_rudbeck/PhotoAlbum.html

Fra : Annemo

Dato : 06-04-01 18:29

M.h.t. piller, så kan man også knuse dem, og putte dem i noget absolut
favoritmad (som smager af noget, der "overdøver" pillesmagen - her er det
leverpostej) - vi har haft mange besværlige stunder, indtil min mand fandt
på denne enkle løsning. Nu spiser begge katte med glæde deres piller...

Med venlige hilsner
Anne

Fra : Kate

Dato : 07-04-01 20:15

Annemo wrote:

> M.h.t. piller, så kan man også knuse dem, og putte dem i noget absolut
> favoritmad

Hej Anne

Det var også det jeg startede med, men dyrlægen havde sagt nix til
leverpostej og Oliwer ville ikke ha' den dåsemad jeg havde købt til
formålet. Det var ellers det der virkede da han havde tarmkatar sidste
år.
Der var lige nogle dage hvor han ligesom affandt sig med at jeg var
stærkest, men nu har han besluttet at det kan være nok så de sidste par
dage har han kæmpet som var hans liv på spil. Heldigvis skal han ha' den
sidste i aften ved sengetid, pyha.
Måske kan han mærke at jeg hader at være så hård ved ham, men han
tilgiver mig da heldigvis hver gang.

Fra : N/A

Dato : 08-04-01 12:24

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-04-01 12:24

d. 07/04/01 21:15 skrev Kate på oliwer@herogder.tele.dk i artiklen
3ACF674B.99577BE4@herogder.tele.dk:

> Hej Anne
>
> Det var også det jeg startede med,

Hej begge to

Nu er det jo ikke alle piller man må knuse - dem vi har fået udleveret til
misserne har været af den glacerede slags, og de må som regel ikke knuses -
ligesom kapsler ikke må deles. "Indpakningen" skal sikre, at pillen ikke
opløser sig for tidligt - som regel fordi medikamentet bliver ødelagt af
mavesyren.
Menneskeviden, selvfølgelig - men da det tit er helt de samme piller man
giver til dyr, må det samme vel gælde her?

Fra : Kate

Dato : 08-04-01 17:34

Ann Rudbeck wrote:

> Hej begge to
>
> Nu er det jo ikke alle piller man må knuse -

Det tænkte jeg også på så jeg ringede simpelthen og spurgte dyrlægen om
det var okay at knuse pillerne i maden og det sagde han ja til.
Men nu er det heldigvis overstået med pillerne, nu skal Oliwer bare
igang med at spise normalt. Dyrlægen skal se ham på Tirsdag så jeg håber
han er ligeså tilfreds som jeg er.