MS Windows
briani 27239
Måske et abstrakt spørgsmål, men.....
Fra : FreakLikeMe

Dato : 02-07-03 18:31

Jeg er ved at sælge min gamle computer og vil gerne have HD mest
muligt ryddet for rester mm fra min tid på copmuteren.

HVordan gør jeg det mest effektivt??

Martin

Fra : jens

Dato : 02-07-03 18:37

"FreakLikeMe" <denmark_cyber@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er ved at sælge min gamle computer og vil gerne have HD mest
> muligt ryddet for rester mm fra min tid på copmuteren.
>
> HVordan gør jeg det mest effektivt??

Fjerner partitionerne med Fdisk fra w98.

Mvh Jens

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 02-07-03 19:51

jens wrote:

> Fjerner partitionerne med Fdisk fra w98.

Det fjerner ikke meget. Der finde programmer som kan genskabe partitioner,
og så kan den kommende ejer hente det meste (hvis ikke alt)

Jeg ville lægge dem som slave, slette alt på disken, fylde disken med data,
slette og så lige gøre det igen.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : jens

Dato : 02-07-03 21:14

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det fjerner ikke meget. Der finde programmer som kan genskabe partitioner,
> og så kan den kommende ejer hente det meste (hvis ikke alt)

Korrekt, men eneste måde den med sikkerhed ikke kan gendannes på er en stor
hammer og 10 minutters raseri.

> Jeg ville lægge dem som slave, slette alt på disken, fylde disken med
data,
> slette og så lige gøre det igen.

Den kan stadig gendannes, hvis man vil ofre et par timer på det.

Men man skal jo lade omfang af kræfter til det stå mål med hvad man vil
opnå.
Den hurtigste og sikreste metode er hammer og minutter, det koster en disk.
Næstbedste er overskrivning med data mindst 7 gange, det koster ret meget
tid.
Fdisk og formatereing feks 2 gange tager ca 1 time.
Overskrivning tager betydeligt længere pr gang.

Mvh Jens

Fra : Frans Jensen

Dato : 02-07-03 22:24

On Wed, 2 Jul 2003 19:37:27 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

>Fjerner partitionerne med Fdisk fra w98.

det er i hvert fald ikke effektivt

--
Der findes to ting, som er uendelige: universet og den menneskelige dumhed.
Og når det gælder universet, er jeg endda ikke helt sikker.

- Albert Einstein -

Fra : jens

Dato : 02-07-03 22:32

"Frans Jensen" <fmj@liberalist.com> skrev i en meddelelse

> det er i hvert fald ikke effektivt

Afhænger af hvad der forstås ved ordet "effektivt".

Hvis der forstås hurtigt er det da effektivt, hvis der forstås sikkert er
der intet effektivt udover at knalde disken en med en ret stor hammer.

Mvh jens

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-07-03 22:42

On Wed, 2 Jul 2003 23:31:40 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>hvis der forstås sikkert er
>der intet effektivt udover at knalde disken en med en ret stor hammer.

Det er en ofte gentaget smart og "morsom" påstand. Jeg har ikke dyb
forstand på det tekniske, men hvor relevant er det hvis vi snakker
overdragelse af privat pc til en privat? Der ville jeg nok tro at alm.
fdisk og oversrivningsprocedurer ville være rimeligt sikker.

Det er nok anderledes hvis vi snakker CIA's mainframes.

--
hilsen pl
Org.asm not found. (A)bort, (R)etry, (F)ake?

Fra : jens

Dato : 02-07-03 23:21

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en ofte gentaget smart og "morsom" påstand. Jeg har ikke dyb
> forstand på det tekniske, men hvor relevant er det hvis vi snakker
> overdragelse af privat pc til en privat?

Så rellevant som man selv gør det, der findes et program som hedder
PCinspectorfilerecovery, som er freeware, det kan efter websiden at dømme
genskabe data efter 7 (SYV) overskrivninger, og det er et freeprogram, hvad
kan man så ikke hvis man vil ofre det som forlanges......

>Der ville jeg nok tro at alm.
> fdisk og oversrivningsprocedurer ville være rimeligt sikker.

Også min opfattelse som tidligere nævnt, men har man billeder af en topløs
halvfuld svigermor på disken, og den skal overdrages til andet famillie ,
vil jeg da nok og enten sørge for den er slettet, eller simpelthen sætte en
anden disk i og beholde den med billederne.... )

> Det er nok anderledes hvis vi snakker CIA's mainframes.

Helt sikkert.
Men man har jo set diverse brugte pcere med lidt af hvert på, og det er
altså ret nemt at gendanne en disk hvis man vil ofre en time på det.

De bedste brugte maskiner er blonde studiners, messenger med camera er en
herlig ting.

Mvh jens

Fra : René Jensen

Dato : 02-07-03 18:51

FreakLikeMe wrote:
> HVordan gør jeg det mest effektivt??

Ved at lave en low-level formatering af harddisken, det tager selvf. en
masse tid, men så skulle hver enkelt allokerbar byte på harddisken også
være slettet/nulstillet.

Man kan dog stadig se hvad der har ligget på disken, men det er dyrer
løsninger, som i de fleste tilfælde kun er virksomheder der benytter, så
hvis maskinen har været i privat eje hele sit liv, så burde en enkelt
low-level formatering gøre tricket - jeg går udfra at folk, der køber en
brugt computer ikke gider at bruge flere penge på at snage i hvad folk
har haft liggende på harddisken.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-03 23:11

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> brugt computer ikke gider at bruge flere penge på at snage i hvad folk

Low level formatering bør absolut frarådes. HD er low level formateret fra
fabriken, hvor bad sectors etc. _er_ isoleret, og der er så ikke længere
adgang til dem med fare for diskfejl.

Ved en fornyet low level formatering åbnes der for de isolerede sectorer, og
så er helvede løs i Laksegade. Så er en ny HDdet bedste valg.

I øvrigt vil en low level formatering på ingen måde hindre, at der stadig
kan hentes og separeres data mindst 5 generationer tilbage - også selvom HD
har været kraftigt "overophedet".

Hvis man absolut vil undgå endten utilsigtet eller tilsigtet adgang til
tidligere data på en solgt HD, er det absolut bedst og billigst at sætte en
jomfruelig HD i den puter, man vil sælge, og så selv gemme den gamle. Så
dyre er HD'er jo heller ikke nu om dage.

Netop med baggrund i det ovenstående faktum er det begrænset, hvad andre vil
ofre af tid og penge på at genskabe slettede data på en HD fra en helt
privat anvendt PC, og en ganske almindelig formatering som format C: /u /s
fra fdisk skulle være tilstrækkelig l a n g t ud ad vejen. /u står for
unconditionally (en nådesløs formatering uden soft eller andre formildene
omstændigheder). /s betyder, at system overføres til HD,så der kan bootes på
den.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-07-03 18:58

FreakLikeMe wrote:

> Jeg er ved at sælge min gamle computer og vil gerne have HD mest
> muligt ryddet for rester mm fra min tid på copmuteren.
>
> HVordan gør jeg det mest effektivt??

Hvis det skal være effektivt, så andre ikke kan genskabe dine data, skal
du bruge et specielt sletteprogram. Det gratis program Eraser
(http://www.heidi.ie/eraser) kan lave en bootdiskette, som du sætter i
diskettedrevet på den gamle computer. Når du booter på disketten,
overskrives samtlige harddiske så mange gange, at det bliver umuligt at
genskabe dine data.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : FreakLikeMe

Dato : 02-07-03 20:27

okay, det lyder smart...

Jeg er ikke en særlig stor nørd, så derfor skal jeg lige spørge.

Hvilken rækkefølge skal allt dette gøres? Fra nu til blank HD klar til
nyt operativsystem....

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 02-07-03 20:51

FreakLikeMe wrote:
> Hvilken rækkefølge skal allt dette gøres? Fra nu til blank HD klar til
> nyt operativsystem....

- Du tager backup af ALT hvad du skal have med over på den nye PC.
- Du laver slette tricket med disketten.
- Du tager fat på Fdisk og laver nye partitioner, og du kan installere et
nyt OS. Jeg går ikke ud fra at det er Win2000 eller WinXP du installerer da
du omtaler den som en gammel PC. Hvis dette er tilfældet er det lettest at
oprette partitionerne under installationen af det nye OS...

--
Martin K

Fra : FreakLikeMe

Dato : 03-07-03 19:06

> [...]
>diskettedrevet på den gamle computer. Når du booter på disketten,
>overskrives samtlige harddiske så mange gange, at det bliver umuligt at

Som sagt, jeg er ikke den store nørd.
Når jeg har taget hvad jeg skal bruge på HD ud af computeren. Så skal
jeg:

1) Formattere HD i almindelighed "format c:/"
2) Herefter kører det program fra en diskette.

.....herefter er jeg færdig?

Men, hvor tom er "tom"?? Der ligger stadig de små ting på HD der
fortæller hvordan den fungere, så man kan sælge den og den nye bruger
kan tænde computeren og putte en installationscd i og kører...

Gad vide om det gav mening :|

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-07-03 19:36

FreakLikeMe wrote:

> Når jeg har taget hvad jeg skal bruge på HD ud af computeren. Så skal
> jeg:
>
> 1) Formattere HD i almindelighed "format c:/"
> 2) Herefter kører det program fra en diskette.

Det er ikke nødvendigt at formatere. Disketten med ovenstående
sletteprogram overskriver harddisken gentagne gange, så det ikke er
praktisk muligt for fremmede at genskabe data.

> Men, hvor tom er "tom"?? Der ligger stadig de små ting på HD der
> fortæller hvordan den fungere, så man kan sælge den og den nye bruger
> kan tænde computeren og putte en installationscd i og kører...

Efter at have brugt ovenstående diskette er harddisken helt tom. Den nye
ejer skal selv installere Windows eller et andet styresystem, der er
ingen data tilbage på harddisken.

Du kan finde en trin for trin-vejledning til programmet i Komputer for
alle nummer 8 - selve programmet ligger på den medfølgende cd. Så hvis
du kender nogen, der holder dette udmærkede computerblad, eller hvis din
vej falder forbi biblioteket, er det måske løsningen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : FreakLikeMe

Dato : 03-07-03 19:40

> [...]
>du kender nogen, der holder dette udmærkede computerblad, eller hvis din
>vej falder forbi biblioteket, er det måske løsningen.

Okay det blad vil jeg skaffe mig så.

Men en HD indeholder sådan nogle små filer (TROR det er nogle
partitioner) som fortæller HD nogle helt grundliggende ting som den
skal vide før der kan installeres en styresytem Windows el. andet...

eller hvad?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-07-03 19:58

FreakLikeMe wrote:

> Okay det blad vil jeg skaffe mig så.

Så kan det aldrig gå helt galt. Det er et udmærket blad for dem, der
ikke er så velbevandrede udi computerverdenen - sagt med vanlig
beskedenhed.

> Men en HD indeholder sådan nogle små filer (TROR det er nogle
> partitioner) som fortæller HD nogle helt grundliggende ting som den
> skal vide før der kan installeres en styresytem Windows el. andet...

Jeg ved ikke, om det er partitionstabellen, du tænker på? Alt slettes,
inklusiv filsystemet. Harddisken kan ikke bruges igen før den er blevet
nyformateret, evt. i forbindelse med installation af Windows.

Eller sagt på en anden måde: der er intet tilbage af dine data, men
harddisken kan godt bruges af den nye ejer, når han har formateret den.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Frans Jensen

Dato : 02-07-03 22:23

On Wed, 02 Jul 2003 19:31:15 +0200, FreakLikeMe
<denmark_cyber@hotmail.com> wrote:

>Jeg er ved at sælge min gamle computer og vil gerne have HD mest
>muligt ryddet for rester mm fra min tid på copmuteren.
>
>HVordan gør jeg det mest effektivt??

http://www.linux-kurser.dk/sikkerhed.html

et lille program (diskette) man booter på,

programmet overskriver HD 35 gange

så skulle det være meget vanskeligt at genskabe data

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 05-07-03 18:45

> Jeg er ved at sælge min gamle computer og vil gerne have HD mest
> muligt ryddet for rester mm fra min tid på copmuteren.
>
> HVordan gør jeg det mest effektivt??

Hmmm.... hvis du ikke allerede er gået igang... så er her en forholdsvis nem
løsning.....

Jeg forudsætter at maskinen skal overdrages i fungerende tilstand, altså at
maskine skal være klar til brug, med diverse software produkter......

Start med at ryde op i maskinen, fjern alle de filer som din køber ikke må
få, private brev, billeder, og så videre, husk hvis du afinstallerer
programmer at fjerne mapperne der hører til programmerne.... når dette er
gjort....

Download Evidence-Eliminator 5.0, og vælg i options "Mode", vælg 9 gange
overskrivning, med "Zero-reverse+random", dette giver 3 x 9 overskrivninger
af alt fri plads på disken, således at selv meget gode
genskabelsesprogrammer ikke har mange chancer, det giver trods alt totalt 27
overskrivninger af alt ledig plads på disken.....
Hvis du bare skal overdrage maskinen, så er en anden nem måde, formater
disken, istaller en windows, og så Evidence-Eliminator som ovenfor
beskrevet..... det tager tid.....

Fordelen er, at efter "rensningen", starter maskinens OS, uden problemer.

Best regards !

Bo