MS Windows
briani 27239
XP: problemer med at huske det rigtigt pas~
Fra : David J. V. Jensen

Dato : 01-07-03 21:26

Har lige installeret Windows XP Proffesional på mine forældres computer og
stødte på følgende lille problem:

De benytter et alm. 56k modem til internetopkobling og ved opkald skal der
selvfølgelig angives et brugernavn og en dertilhørende adgangskode på 8 tegn
(Bemærk!! Det er ikke adgangskode osv. til pop3-server der er tale om).

Det virkede fint, og for nemhedens skyld satte jeg derefter kryds ved
muligheden for at gemme adgangskode. Det virkede også fint.... lige indtil
dagen efter! Pludselig var der angivet en adgangskode på 16 tegn
(repræsenteret ved de sædvanlige prikker), og blev derfor afvist af get2nets
server.

Efter diverse forsøg på at få XP til at huske den rigtige kode, endte jeg
med at slette adgangskoden under "egenskaber for internetforbindelse" og
mine forældre må derfor leve med at indtaste adgangskoden hver gang de skal
på på nettet. Overkommeligt men træls.

Så kort spurgt: Hvorfor hel.... vil XP ikke gemme den rigtige adgangskode??

Mvh.
David

PS. Ved nærmere eftertanke er det lille problem opstået efter installering
af opdateringer fra Windows Update - tager iøvrigt laaang tid med et 56k
modem

Fra : Madsen

Dato : 01-07-03 21:39

David J. V. Jensen skrev:

> [...]
> lige indtil dagen efter! Pludselig var der angivet en adgangskode
> på 16 tegn (repræsenteret ved de sædvanlige prikker), og blev

Det er et sikkerhedsspørgsmål. Win2000 og XP ændrer på antallet af
tegn for at undgå at koden kan blive knækket alene ved at tælle hvor
mange tegn der er i koden. Havde du ringet op så havde den sikkert
fungeret alligevel.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 01-07-03 21:50

Madsen skrev:

> Havde du ringet op så havde den sikkert fungeret alligevel.

Jeg havde ikke lige læst at du skrev at koden blev afvist af Get2net.
Det undrer mig, for det er meget normalt at antallet af prikker bliver
ændret af den grund som jeg nævnte. Er du sikker på at koden er blevet
indtastet korrekt?

Madsen.

Fra : David J. V. Jensen

Dato : 02-07-03 00:28

"Madsen" skrev:

> [...]
> Det undrer mig, for det er meget normalt at antallet af prikker bliver
> ændret af den grund som jeg nævnte. Er du sikker på at koden er blevet

100% sikker! Som nævnt virkede det fint den ene dag. 8 tegn som adgangskode
og 8 prikker vist, og det fungerede fint med flere opkald i løbet af dagen.
Morgenen efter (og dermed lige efter gårsdagens opdateringer) viser den
pludselig 16 prikker ved adgangskoden.... Nu bliver jeg dog helt i tvivl om
jeg virkelig lod computeren ringe op, da jeg så ændringen fra 8 til 16
prikker, eller om jeg annullerede opkaldet med det samme - hmmmm......

Jeg havde læst det med ændringen af prikker ved adgangskode (en ganske god
foranstaltning af XP), og **indtil nu** har jeg været helt sikker på jeg lod
computeren ringe op på med denne ændring, men men men......

Tak for inputtet, jeg må kontakte mine forældre i morgen og guide dem
igennem "junglen". De er ikke så it-kyndige

Mvh.
David

Fra : Madsen

Dato : 02-07-03 01:32

David J. V. Jensen skrev:

> [...]
> lod computeren ringe op, da jeg så ændringen fra 8 til 16 prikker,
> eller om jeg annullerede opkaldet med det samme - hmmmm......

Jeg kan f.eks. fortælle at jeg lige er kommet hjem fra en kammerat
som bor længere oppe i byen og som havde problemer med Norton
Antivirus. Den kunne ikke selv åbne opkaldsforbindelsen hvis man
klikkede på LiveUpdate, og dér forsøgte jeg også at indtaste
kodeordet til hans opkaldsforbindelse igen, i mangel af bedre ideer.

Kodeordet passede med antal prikker når jeg indtastede det, men lige
så snart opkaldsvinduet blev lukket og åbnet igen, så havde antallet
af prikker ændret sig. Opkaldsforbindelsen virkede fint alligevel.
Det var WinXP Pro DK SP1 med et TDC Basis ISDN-abonnement.

Det Antivirus-skrammel fik jeg i øvrigt aldrig til at virke, men må
kigge på det en anden dag.

Madsen.

Fra : David J. V. Jensen

Dato : 02-07-03 02:03

"Madsen" skrev:

> Kodeordet passede med antal prikker når jeg indtastede det, men lige
> så snart opkaldsvinduet blev lukket og åbnet igen, så havde antallet
> af prikker ændret sig. Opkaldsforbindelsen virkede fint alligevel.

Lige nøjagtig det der skete for mig! Men ja, nu er jeg så i tvivl om jeg lod
den ringe op, og om det derfor måske virker fint alligevel.

> Det Antivirus-skrammel fik jeg i øvrigt aldrig til at virke, men må
> kigge på det en anden dag.

NAV (inkl. LiveUpdate) virker og har altid virket upåklageligt hos mig og
mine forældre (bl.a.)

Mvh.
David

Fra : Madsen

Dato : 02-07-03 02:15

David J. V. Jensen skrev:

> NAV (inkl. LiveUpdate) virker og har altid virket upåklageligt hos
> mig og mine forældre (bl.a.)

Også her da jeg i sin tid brugte NAV 2000 og 2001, men hans 2003 nægter
at ringe op og jeg fatter det ikke. Hvis man går ind i indstillingerne
for LiveUpdate så er den stillet til at bruge IEs opkaldsforbindelse.

Hvis man ikke har oprettet forbindelse først inden man kører LiveUpdate
så får man blot en dialogboks som siger at LiveUpdate ikke kunne få
kontakt med serveren.

Madsen.