Cron-job
Fra : Sinkbæk

Dato : 01-04-01 22:42

Hej!

Hvordan laver jeg et cron-job?
Jeg vil gerne have det sådan at på et bestemt tidspunkt bliver en fil
overskrevet med en anden, som ligger et andet sted på serveren.

Findes der et godt sted på nettet, hvor jeg kan læse mere om cron?

-Mvh.
-Thomas Sinkbæk

...Jeg er temmelig meget nybegynder indenfor Unix og Linux.

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 01-04-01 22:44

On Sun, 1 Apr 2001 23:42:17 +0200, Sinkbæk wrote:

> Hvordan laver jeg et cron-job?

$ crontab -e

(altså: skriv 'crontab -e' uden '')

> Jeg vil gerne have det sådan at på et bestemt tidspunkt bliver en fil
> overskrevet med en anden, som ligger et andet sted på serveren.
>
> Findes der et godt sted på nettet, hvor jeg kan læse mere om cron?

Prøv 'man 5 crontab'

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-04-01 06:11

lyngbol@c.dk (Michael Lyngbøl) wrote:

>$ crontab -e

Øh. Har du lige sluppet en selverklæret nybegynder løs i vi?

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-04-01 07:08

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Øh. Har du lige sluppet en selverklæret nybegynder løs i vi?

Man har vel EDITOR sat op til noget man kan finde ud af?

Fra : Martin A

Dato : 02-04-01 09:11

Peter Makholm wrote:

> Man har vel EDITOR sat op til noget man kan finde ud af?

En nybegynder vil ikke ane hvad du snakker om.

Martin

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-04-01 17:48

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

>Man har vel EDITOR sat op til noget man kan finde ud af?

Som - for nu at gentage det - selverklæret nybegynder?

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 02-04-01 09:36

On Mon, 02 Apr 2001 07:10:46 +0200,
Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Øh. Har du lige sluppet en selverklæret nybegynder løs i vi?

vi fås da til mange platforme, ikke kun Unix :)

--
Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Rasmus Kjærem Nielse~

Dato : 02-04-01 10:00

Mandag 02 April 2001 07:10 skrev Allan Olesen:

> Øh. Har du lige sluppet en selverklæret nybegynder løs i vi?

"man vi" ville nok være god at kigge på inden der skriver man crontab...

--
Rasmus Kjærem Nielsen
Datamatiker, Stud. Scient. Datalogi

Fra : Mickey

Dato : 02-04-01 15:46

"Michael Lyngbøl" <lyngbol@c.dk> skrev i en meddelelse

> $ crontab -e

> Prøv 'man 5 crontab'

oki - så er det fattet her også, men hvordan får jeg den til at hente en
webside ?
Jeg bruger dyndns.dk, og der kan man sætte den op til at opdatere IP via
cron, så den ikke "løber ud"
- url'en der skal bruges ser sådan ud:
http://dyndns.dk/opdat?name=susie&pw=PASSWORD&silent=1

- skriver jeg så bare:
$crontab -e
og inputter:
0 0 * * * http://dyndns.dk/opdat?name=susie&pw=PASSWORD&silent=1

??

--
Mickey

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 02-04-01 16:51

"Mickey" <new002@susie.dyndns.dk> writes:

> - skriver jeg så bare:
> $crontab -e
> og inputter:
> 0 0 * * * http://dyndns.dk/opdat?name=susie&pw=PASSWORD&silent=1
>
> ??

Det skal være en kommando. Måske

0 0 * * * wget -q http://dyndns.dk/opdat?name=susie&pw=PASSWORD&silent=1

men i virkeligheden ved jeg ikke noget om det....

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Mickey

Dato : 02-04-01 16:53

"Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal være en kommando. Måske
>
> 0 0 * * * wget -q http://dyndns.dk/opdat?name=susie&pw=PASSWORD&silent=1

det må vi prøve - lad os se om det virker ;)

> men i virkeligheden ved jeg ikke noget om det....

bare iorden - jeg vidste ikke engang det sku være en kommando!

--
Mickey

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-04-01 17:23

Mickey skrev:

> - skriver jeg så bare:
> $crontab -e
> og inputter:
> 0 0 * * * http://dyndns.dk/opdat?name=susie&pw=PASSWORD&silent=1

Nej, ikke helt.

Jeg vil anbefale at du laver et script i stil med

#!/bin/sh
LYNX="TMPDIR=/tmp TERM=vt100 lynx -source"
exec >/tmp/.dyndns_ip 2>&1
eval "${LYNX} 'http://dyndns.dk/opdat?name=susie&pw=PASSWORD&silent=1'"
exit 0
# eof

Scriptet kræver naturligvis at du har lynx installeret. Når scriptet
har været fyret af kan du finde resultatet i filen "/tmp/.dyndns_ip".

Klip det ud, gem det som cron.dyndns og lav en "chmod 0750 cron.dyndns"
og hæld scriptet ned i /etc/cron.daily/ eller /etc/cron.hourly/, eller
hvor det nu passer dig bedst. Eller, hvis du absolut selv vil skrive
et crontab-entry à la det du nævner ovenover:

0 0 * * * /fuld/sti/til/cron.dyndns

eller

@midnight /fuld/sti/til/cron.dyndns

(det er dog generelt en dårlig idé at lave den slags præcist på hele
timer, da det belaster modtageren unødigt hvis alle fyrer forespørgsler
af på én gang.)

// Klaus

Fra : Mickey

Dato : 02-04-01 18:43

"Klaus Alexander Seistrup" <kas@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, ikke helt.
>
> Jeg vil anbefale at du laver et script i stil med

ser ud af voldsomt meget - er der nogen fordel ved det i forhold til det
Peter foreslår ?
- jeg vil mene, det er nemmere at skrive en linie i en editor end at lave
scripts osv...

--
Mickey

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-04-01 19:08

Mickey skrev:

> ser ud af voldsomt meget - er der nogen fordel ved det i forhold
> til det Peter foreslår?

Næeh, der er mange måder at gøre det samme på under UNIX, så brug den
metode der tiltaler dig mest.

// Klaus

Fra : Morten Bo Johansen

Dato : 02-04-01 18:32

On Mon, 2 Apr 2001 16:46:22 +0200, Mickey wrote:

> Jeg bruger dyndns.dk, og der kan man sætte den op til at opdatere IP via
> cron, så den ikke "løber ud"
> - url'en der skal bruges ser sådan ud:
> http://dyndns.dk/opdat?name=susie&pw=PASSWORD&silent=1

Brug et progr. som ipcheck til det, som du kører fra dit logon
script.

Ipcheck virker med dyndns.org, og skulle det ikke virke
tilsvarende med dyndns.dk, så skift.

vh.

Morten

Fra : Mickey

Dato : 02-04-01 18:44

"Morten Bo Johansen" <mbj@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Brug et progr. som ipcheck til det, som du kører fra dit logon
> script.

den skal bare opdatere min. hver måned så dyndns.dk ikke lukker min account
ned - jeg har fast IP på min ADSL linie.

> Ipcheck virker med dyndns.org, og skulle det ikke virke
> tilsvarende med dyndns.dk, så skift.

nej tak - syns dyndns.dk er gode, det jeg har set hos dyndns.org begejstrede
mig ikke ligefrem!

--
Mickey

Fra : Hroi Sigurdsson