Hvordan integreres billeder med db-generer~
Fra : Jakob Munck

Dato : 12-07-03 17:07

Hvordan kan man integrere database-genereret tekst med billeder, som det
f.eks. ses gjort på denne site, hvor man kan klikke på links på forsiden, og
derved komme til artikler, der vises integreret med relevante billeder. Se
her:

www.modkraft.dk/index.php

Siten er ganske vist lavet i php, men det kan vel være ligegyldigt i denne
sammenhæng. Det samme må kunne lade sig gøre med asp. Men hvordan?

Jeg gætter på at journalisten skriver teksten ind i en form, og derfra
sender den til en database. Men hvordan kan man så udskrive denne tekst, så
den vises integreret med relevante billeder, som må være uploadet i
sammenhæng med teksten?

Hvis det var lavet som rene html-sider, så var det jo ikke noget problem at
integrere tekst og billeder, men når det skal ske med tekst, der kommer fra
en database, kan jeg ikke gennemskue, hvordan man gør det.

Kan nogle give en forklaring?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-07-03 21:49

Jakob Munck skrev:

> Hvordan kan man integrere database-genereret tekst med
> billeder,

Ved at lægge billederne ind i databasen, sammen med de artikler de
hører til. Det kan ske enten med et BLOB-felt (binært felt hvor
selve billedet gemmes) eller med en reference til en billedfil.

> www.modkraft.dk/index.php

De billeder der er på artikelsiderne her er alle placeret samme
sted. Det er nemt at lave - udover de felter man har til overskrift
og brødtekst skal man blot have et felt til billedreferencen samt
evt. felter til billedtekst mv.

Har man brug for at kunne placere billederne vilkårligt i en tekst
- altså fx direkte ved en underrubrik - bliver det mere
kompliceret. I mange tilfælde vil et system med faste placeringer
være alt rigeligt.

> Siten er ganske vist lavet i php, men det kan vel være
> ligegyldigt i denne sammenhæng.

Ja - det eneste der kræves er et serverside sprog der kan arbejde
med databaser.
--
Jens Gyldenkærne Clausen