Formatere månedens tal til tekst
Fra : Jørgen Müller

Dato : 12-07-03 11:38

Hej
I en database gemmer jeg datoen som 01-01-2003 men på en formular er de
adskilt som dag - måned - år og samtidig bilver måneden vist som januar. Nu
skal mine brugere have lov til at rette deres data, og derfor vil jeg gerne
have vist måneden som tekst efter den er hentet i databasen.

Har prøvet med
maaned = FormatDateTime(Month(rs("dato")), vbLongDate) men den virker ikke
heller ikke hvis jeg prøver med
dato = month(rs("dato")
maaned = FormatDateTime(maaned, vbLongDate)

Så det eneste jeg er kunnet komme i tanke om er en Select Case men den
fylder mange linier - selv om det virker.

Nogen der har en god idé?

--
Med Venlig Hilsen
Jørgen Müller

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-07-03 14:59

Jørgen Müller skrev:

> I en database gemmer jeg datoen som 01-01-2003

Er det et tekst- eller et datofelt? Hvis du gemmer datoen i
datatypen dato (hvad der er en god ide), er det format databasen
gemmer datoen i ikke relevant.

> [...]
> have lov til at rette deres data, og derfor vil jeg gerne have
> vist måneden som tekst efter den er hentet i databasen.

Jeg vil foreslå dig at benytte en select-boks. Her kan du få vist
månederne med navne, og samtidig lade selve formularen arbejde med
månedsnummeret. Du kan lave en funktion der udskriver en selectboks
med alle måneder, og lader en given måned være valgt. Det burde
være enkelt at gå til, men spørg her hvis du vil have hjælp.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Müller

Dato : 12-07-03 17:40

Jens Gyldenkærne skrev:
> [...]
>med alle måneder, og lader en given måned være valgt. Det burde
>være enkelt at gå til, men spørg her hvis du vil have hjælp.

På formuaren er der lavet en select som nedenstående
<option value="1">Januar</option>
<option value="2">Februar</option>
<option value="3">Marts</option>
<option value="4">April</option>
osv
Problemet er der også kun, når man skal rette sine data, hvor jeg gerne på
forhånd vil udfylde med alle data fra databasen. Dag og år var ikke noget
problem med Day(rs("dato") men som du kan se af ovenstående vælger man en
tekst (januar) og gemmer et nummer (1) og jeg kan ikke finde ud af at lade
en af dem være selected sådan lige, så enhver hjælp er velkommen.

>Er det et tekst- eller et datofelt? Hvis du gemmer datoen i
>datatypen dato (hvad der er en god ide), er det format databasen
>gemmer datoen i ikke relevant

Datoen gemmes i SQLserver som et dato felt og relevansen kommer vel idet jeg
både skal bruge 1 og januar.
--
Med Venlig Hilsen
Jørgen Müller